Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny rapport om digitalt berättande

Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 juni 2018 it i skolan

tre-glada-kompisar-med-dator.jpg

– Det som främst medverkar till hur barnens berättelser växer fram är lärarens instruktion av uppgiften och på vilket sätt läraren stöttar under aktiviteten. Även den digitala teknologins design, barnens gemensamma erfarenheter av bland annat populärkulturella texter samt miljön är betydelsefulla för processen men även för berättelsernas innehåll, säger Ewa Skantz Åberg som i sin avhandling studerat vilka aktiviteter som uppstår när sexåringar instrueras att parvis skapa berättelser med olika typer av digitala teknologier.

Tre förskoleklassgrupper om sammanlagt 16 sexåringar har videofilmats medan de skapar digitala berättelser. Avhandlingens intresse riktas främst mot samspelet mellan de sexåriga barnen, lärarna och de digitala teknologierna i förskoleklassens miljö. Fokus ligger på barnens meningsskapande och engagemang i uppgiften och på vilket sätt lärarna stöttar barnen.

Motivera och stötta

Resultaten visar att barnen, samtidigt som de övar färdighet att gemensamt arbeta fram en berättelse, måste lära sig hur man hanterar både den digitala teknologin och skriftspråksystemet som till viss del visar sig vara krävande och bidrar till att berättandet stundtals blir underordnat.

– Resultaten pekar på nödvändigheten av att förskollärare utifrån ett lärandemål medvetet organiserar aktiviteter, introducerar begrepp och väljer teknologier som motiverar och stöttar barns möjligheter till lärande av det specifika innehållet, säger Ewa Skantz Åberg i ett pressmeddelande.

Avhandlingen har genomförts inom ramen för forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, Göteborgs universitet.

 

Senaste nytt

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.

Digilyftet hyllas av EU

15 augusti 2018

Med pilotprojektet Digilyftet introducerades ett framgångsrikt koncept för att stödja små och medelstora företag att anamma digitaliseringens möjligheter. Arbetet har lyfts av EU som ett av tio goda exempel från olika länder. Fortsättningsprojektet Digifuture erbjuder fler företag motsvarande stöd.

Pant för plastpåsar

14 augusti 2018

Nu är Apotekets plastpåsar pantbara via en mobilapp. Satsningen börjar med tre apotek i Stockholm och genomförs i samarbete med PantaPåsen för att minska nedskräpningen och förändra synen på plastpåsar.

SKL vill ändra lagen

13 augusti 2018

I många kommuner pågår ett viktigt utvecklingsarbete att automatisera rutiner för att kunna lägga mer tid på ett bättre stöd till den enskilde. Men SKL bedömer att dagens kommunallag inte stödjer helt automatiserade beslut. Nu erbjuder man juridiskt stöd till medlemmar kring rättsläget.