Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny rapport om digitalt berättande

Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 juni 2018 it i skolan

tre-glada-kompisar-med-dator.jpg

– Det som främst medverkar till hur barnens berättelser växer fram är lärarens instruktion av uppgiften och på vilket sätt läraren stöttar under aktiviteten. Även den digitala teknologins design, barnens gemensamma erfarenheter av bland annat populärkulturella texter samt miljön är betydelsefulla för processen men även för berättelsernas innehåll, säger Ewa Skantz Åberg som i sin avhandling studerat vilka aktiviteter som uppstår när sexåringar instrueras att parvis skapa berättelser med olika typer av digitala teknologier.

Tre förskoleklassgrupper om sammanlagt 16 sexåringar har videofilmats medan de skapar digitala berättelser. Avhandlingens intresse riktas främst mot samspelet mellan de sexåriga barnen, lärarna och de digitala teknologierna i förskoleklassens miljö. Fokus ligger på barnens meningsskapande och engagemang i uppgiften och på vilket sätt lärarna stöttar barnen.

Motivera och stötta

Resultaten visar att barnen, samtidigt som de övar färdighet att gemensamt arbeta fram en berättelse, måste lära sig hur man hanterar både den digitala teknologin och skriftspråksystemet som till viss del visar sig vara krävande och bidrar till att berättandet stundtals blir underordnat.

– Resultaten pekar på nödvändigheten av att förskollärare utifrån ett lärandemål medvetet organiserar aktiviteter, introducerar begrepp och väljer teknologier som motiverar och stöttar barns möjligheter till lärande av det specifika innehållet, säger Ewa Skantz Åberg i ett pressmeddelande.

Avhandlingen har genomförts inom ramen för forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, Göteborgs universitet.

 

Senaste nytt

Skärmfritt en semesterdröm

21 juni 2018

61 procent av svenskarna uppger att de skulle vilja åka på en skärmfri semester. Förhoppningen är att bli mer närvarande och få en paus från sociala medier. Men det finns en oro för att missa mejl och att inte vara uppdaterad i nyhetsflödet, enligt en ny undersökning.

AI mot prostatacancer

21 juni 2018

AI kan ge en ökad förståelse till hur prostatacancer kommer till, det menar forskargrupper vid KTH och Karolinska Institutet.

9,6 miljoner till digital kompetens

20 juni 2018

Regeringen har gett Internetstiftelsen, IIS, medel som ska användas för att etablera Digidelcenter i ett antal kommuner. Etableringen ska stärka kommuninvånares möjligheter att öka sin digitala kompetens.

Media ökar säkerheten

20 juni 2018

Fotbolls-VM i Ryssland är igång och med det följer självklart även ett stort antal medieföretag. Enligt Sveriges Radio Ekot har vissa av dessa av säkerhetsskäl tagit med sig gamla datorer och mobiler dit, för att sedan kunna kassera dem efter mästerskapets slut.

E-journal för blivande mammor

19 juni 2018

Hittills i år har 190 000 stockholmare loggat in för att läsa sin egen patientjournal, och nu görs över 20 000 inloggningar per dag på 1177 Vårdguidens e-tjänster bara i Stockholms län. Nu kan också länets gravida läsa sin digitala journal.

IoT för kokoll

18 juni 2018

På en gård utanför Uppsala bär kossorna smarta sensor-halsband som ger lantbrukaren värdefull information och gör det möjligt att övervaka Rosa och Blanka via en app.