Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jätteprojekt om cybersäkerhet

I EU-projektet SECREDAS kommer 69 partners från 16 EU-länder att utveckla framtidens teknologier kring cybersäkerhet, funktionssäkerhet och integritet för bland annat autonoma fordon. I Sverige deltar RISE med spetskompetens inom bland annat testning av uppkopplade system i testbädden Awitar.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 juni 2018 digit

rott-tag-tuffar-over-viadukt.jpg

Partnerskapet ska bygga en referensarkitektur för cyber- och funktionssäkra automatiserade system som överensstämmer med den nya GDPR-förordningen. Fokus kommer att ligga på fordon, järnväg och medicinteknik som kräver hög cyber- och funktionssäkerhet och täcker teknikområden som radar, fordon-till-infrastruktur och interna fordonsnätverk.

– Vi är stolta över att ha samlat Europas nyckelintressenter med expertkompetenser inom området. Det här kommer att låta oss ta ett gigantiskt steg mot förtroende inom autonoma transporter och hälsa. Konsortiet förväntar sig att 25 procent av alla nya fordon som går på vägar kommer att använda SECREDAS-teknik 2030. Detta representerar ett värde på 10 miljarder euro, säger Patrick Pype, NXP Semiconductors, projektledare för SECREDAS, i ett pressmeddelande.

Standarder och certifiering

De övergripande målen för SECREDAS, Product Security for Cross Domain Reliable Dependable Automated Systems, är att utveckla och verifiera multi-domän arkitekturmetoder, referensarkitekturer och komponenter samt lämplig integration och verifiering för automatiserade system. Man kommer också att ta hänsyn till, och påverka, standardisering, kvalificering av komponenter och certifiering av system inom olika områden där man kombinerar hög cybersäkerhet och integritet samtidigt som man behåller funktionssäkerhet och prestanda.

– RISE kommer att bidra med spetskompetens inom samspelet mellan cybersäkerhet och funktionssäkerhet, standardisering och certifiering samt testning av cybersäkerhetsmekanismer för uppkopplade system i vår nya testbädd Awitar. Dessutom kommer vi att utvärdera hur PKI, public key infrastructure, kan bidra till ökad cybersäkerhet för fordonsindustrin, berättar Jonny Vinter, seniorforskare på RISE.

Projektet finansieras av ECSEL Joint Undertaking, leds av NXP Semiconductors i Holland och pågår under tre år. Svenska partners: RISE, RISE SICS, China Euro Vehicle Technology AB och Technology Nexus Secured Business Solutions AB.

Senaste nytt

RISE lanserar supermaterial

19 oktober 2018

Spindelsilke har petats från tronen som världens starkaste biomaterial. En tunn tråd av spunnen nanocellulosa kan användas för allt från flygplansvingar till artificiella senor i kroppen. Nu har Karl Håkansson, RISE, tilldelats Blue Sky Young Researchers Innovation Award för sin banbrytande forskning.

Nu granskas GDPR

19 oktober 2018

Datainspektionen startar flera större granskningar kring hur GDPR efterföljs. En av dem rör samtycke som rättslig grund för att samla in och använda personuppgifter.

Trådlös livskvalitet

18 oktober 2018

Nu utvecklas en lösning som gör det möjligt för en person i rullstol att ta sig fram sida vid sida med en assistent eller annat sällskap. Projektet drivs av Mittuniversitetet i samarbete med Permobil och tanken är att rullstolen med hjälp av en handhållen kontroll och stereokamerateknik ska följa personen som går bredvid användaren

Enklare upphandla smart

17 oktober 2018

SKL-koncernens så kallade snabbspår för digitalisering gör det möjligt för kommuner att upphandla genom en förenklad upphandlingsprocess. Redan idag finns det två tjänster inom snabbspåret och fler är på gång.

6 av 10 offer för cyberbrott

17 oktober 2018

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Ny spinn på it

16 oktober 2018

I dagens informationsteknologi används ljus och elektronladdning för att bearbeta och överföra information. Nu har forskare vid Linköpings universitet och KTH hittat svaret på en avgörande utmaning i jakten mindre, snabbare och mer energisnål it.