Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jätteprojekt om cybersäkerhet

I EU-projektet SECREDAS kommer 69 partners från 16 EU-länder att utveckla framtidens teknologier kring cybersäkerhet, funktionssäkerhet och integritet för bland annat autonoma fordon. I Sverige deltar RISE med spetskompetens inom bland annat testning av uppkopplade system i testbädden Awitar.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 juni 2018 digit

rott-tag-tuffar-over-viadukt.jpg

Partnerskapet ska bygga en referensarkitektur för cyber- och funktionssäkra automatiserade system som överensstämmer med den nya GDPR-förordningen. Fokus kommer att ligga på fordon, järnväg och medicinteknik som kräver hög cyber- och funktionssäkerhet och täcker teknikområden som radar, fordon-till-infrastruktur och interna fordonsnätverk.

– Vi är stolta över att ha samlat Europas nyckelintressenter med expertkompetenser inom området. Det här kommer att låta oss ta ett gigantiskt steg mot förtroende inom autonoma transporter och hälsa. Konsortiet förväntar sig att 25 procent av alla nya fordon som går på vägar kommer att använda SECREDAS-teknik 2030. Detta representerar ett värde på 10 miljarder euro, säger Patrick Pype, NXP Semiconductors, projektledare för SECREDAS, i ett pressmeddelande.

Standarder och certifiering

De övergripande målen för SECREDAS, Product Security for Cross Domain Reliable Dependable Automated Systems, är att utveckla och verifiera multi-domän arkitekturmetoder, referensarkitekturer och komponenter samt lämplig integration och verifiering för automatiserade system. Man kommer också att ta hänsyn till, och påverka, standardisering, kvalificering av komponenter och certifiering av system inom olika områden där man kombinerar hög cybersäkerhet och integritet samtidigt som man behåller funktionssäkerhet och prestanda.

– RISE kommer att bidra med spetskompetens inom samspelet mellan cybersäkerhet och funktionssäkerhet, standardisering och certifiering samt testning av cybersäkerhetsmekanismer för uppkopplade system i vår nya testbädd Awitar. Dessutom kommer vi att utvärdera hur PKI, public key infrastructure, kan bidra till ökad cybersäkerhet för fordonsindustrin, berättar Jonny Vinter, seniorforskare på RISE.

Projektet finansieras av ECSEL Joint Undertaking, leds av NXP Semiconductors i Holland och pågår under tre år. Svenska partners: RISE, RISE SICS, China Euro Vehicle Technology AB och Technology Nexus Secured Business Solutions AB.

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.