Jätteprojekt om cybersäkerhet

rott-tag-tuffar-over-viadukt.jpg

I EU-projektet SECREDAS kommer 69 partners från 16 EU-länder att utveckla framtidens teknologier kring cybersäkerhet, funktionssäkerhet och integritet för bland annat autonoma fordon. I Sverige deltar RISE med spetskompetens inom bland annat testning av uppkopplade system i testbädden Awitar.

Partnerskapet ska bygga en referensarkitektur för cyber- och funktionssäkra automatiserade system som överensstämmer med den nya GDPR-förordningen. Fokus kommer att ligga på fordon, järnväg och medicinteknik som kräver hög cyber- och funktionssäkerhet och täcker teknikområden som radar, fordon-till-infrastruktur och interna fordonsnätverk.

– Vi är stolta över att ha samlat Europas nyckelintressenter med expertkompetenser inom området. Det här kommer att låta oss ta ett gigantiskt steg mot förtroende inom autonoma transporter och hälsa. Konsortiet förväntar sig att 25 procent av alla nya fordon som går på vägar kommer att använda SECREDAS-teknik 2030. Detta representerar ett värde på 10 miljarder euro, säger Patrick Pype, NXP Semiconductors, projektledare för SECREDAS, i ett pressmeddelande.

Standarder och certifiering

De övergripande målen för SECREDAS, Product Security for Cross Domain Reliable Dependable Automated Systems, är att utveckla och verifiera multi-domän arkitekturmetoder, referensarkitekturer och komponenter samt lämplig integration och verifiering för automatiserade system. Man kommer också att ta hänsyn till, och påverka, standardisering, kvalificering av komponenter och certifiering av system inom olika områden där man kombinerar hög cybersäkerhet och integritet samtidigt som man behåller funktionssäkerhet och prestanda.

– RISE kommer att bidra med spetskompetens inom samspelet mellan cybersäkerhet och funktionssäkerhet, standardisering och certifiering samt testning av cybersäkerhetsmekanismer för uppkopplade system i vår nya testbädd Awitar. Dessutom kommer vi att utvärdera hur PKI, public key infrastructure, kan bidra till ökad cybersäkerhet för fordonsindustrin, berättar Jonny Vinter, seniorforskare på RISE.

Projektet finansieras av ECSEL Joint Undertaking, leds av NXP Semiconductors i Holland och pågår under tre år. Svenska partners: RISE, RISE SICS, China Euro Vehicle Technology AB och Technology Nexus Secured Business Solutions AB.

26 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng