Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Google byter namn

Google har flera plattformar för att hantera annonsering och nu väljer man att uppdatera sin produktportfölj, byta namn på produkterna och slå ihop vissa av dem till mer kraftfulla verktyg.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 29 juni 2018 digit

google-byter-namn.jpg

Googles produkter för annonsering har utvecklats mycket de senaste 20 åren och nu görs ett namnbyte som ska underlätta användningen, skriver AddVisits i ett pressmeddelande.

Nu samlas produkterna enligt följande:

  • Adwords byter namn till Google Ads.
  • DoubleClick annonseringsprodukter och Analytics 360 slås ihop till Google Marketing Platform.
  • Doubleclick for publishers och DoubleClick Ad Exchange samlas under varumärket Google Ad Manager.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazy eye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.