Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

400 sekundsnabba beslut

Efter 30 år som fotbollsdomare tar nu Jonas Eriksson plats i SVT:s VM-studio. Under en match fattas upp mot 400 beslut och då gäller det att ha en teknik för att de flesta blir rätt och kunna hantera när det blir fel. Något som kan överföras till all form av ledarskap.

– Det har varit en omtumlande tid i mitt liv med det känns skönt att ha tagit alla beslut och kommunicera dem och snart sätta sikte mot en ny karriär där jag inte är en aktiv fotbollsdomare, säger Jonas Eriksson, fotbollsdomare som nu tar plats i VM-studion som SVT:s expertkommentator.

Som domare så behöver du fatta sekundsnabba beslut. Vad kan vi lära av ditt arbetssätt?

– I mitt fall när jag inte har tid att kommunicera med andra så måste jag alltid vara förberedd: att vara påläst och veta alla detaljer, att försöka se in i framtiden och att gissa vad som händer ett steg framåt, några sekunder bort. Det är absolut en framgångsfaktor. Kan jag ha mer tid med mina kollegor så kan jag ha större möjlighet att fatta rätt beslut, det vill säga att i en större grupp höra vad alla tycker. Som fotbollsdomare så är det inte demokrati utan det är blixtsnabba beslut och jag måste alltid gå på min instinkt och magkänsla.

Hur kan du förutse vad som kommer att hända i en match?

– Jag kan se vilka spelare som är arga på varandra och jag kan analysera vart bollen ska hamna härnäst och så kan jag springa lite närmare för att vara på plats. Och det kan man överföra till näringslivet, eller vilken verksamhet som helst, det vill säga behovet att veta vad som händer i framtiden, vilken marknad ska man in på, vilken teknik eller personal ska man använda och på vilket sätt ska man anpassa sig till nästa steg i framtiden.

Och hur kan vi överföra det i en arbetsgrupp?

– Jag kan döma en frispark och tänka på hur det kommer att påverka och vad är nästa steg. Nu har en spelare fått ett gult kort, hur kommer han att reagera. Hur kommer det andra laget att försöka utnyttja det. Det handlar hela tiden om att titta in i framtiden och lägga en plan för att man ska vara bra inte bara nu utan ett år framåt eller tio år framåt. I vårt team pratar vi hela tiden om vad är nästa steg. Vad händer nu, vem är arg, var ska jag befinna mig vid nästa beslut. Och så måste man även göra i organisationer.

Du reser ju väldigt mycket, vilken är den stora skillnaden med ledarskap i Sverige och utomlands?

– Jag tycker att Sverige har ett väldigt bra och dynamiskt ledarskap. Vi involverar många människor och det är viktigt. En person som inte är chef kan ju säga till chefen: jag tycker att vi borde göra på det här sättet. Så har mina kollegor alltid agerat på det sättet men jag ser domarkollegor på andra håll i världen som inte vågar säga emot chefen men i Sverige har vi en dynamik. Jag tror att det blir bättre om man involverar och vågar utmana varandra och vrida på sanningar och att hela tiden vilja göra varandra bättre.

– Jag har kollegor som under min karriär som har utmanat mig för att de har velat göra mig bättre och jag gör samma sak med dem och utmanar för att vi tillsammans ska bli bättre.

Och om man vänder på det, hur kan medarbetarna ta sitt ansvar och pusha sin chef?

– Jag tror på vikten att ge förtroende för de anställda. En chef som delegerar och sedan gör allt jobb själv kommer varken att orka eller kunna jobba med kvalitet. Har man delegerat något så får man lita på att medarbetarna gör ett bra jobb. Genom att ge förtroende så växer medarbetarna och då kommer hela gruppen att prestera bättre och som chef vill du ju leverera så bra resultat som möjligt.

15 juni 2018 Uppdaterad 5 februari 2019 Reporter Elisabeth Nore ledarskap Foto Fredrik Kron, Wikimedia Commons

Rekommenderad läsning