3D lyft för e-handel
![kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcms.voister.se%2Fmedia%2F3670%2Fkvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg%3Fwidth%3D945%26format%3Dwebp%26quality%3D100%26rnd%3D131729251883630000&w=3840&q=75)
Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.
Under våren har forskare på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kundens köpupplevelse påverkas med stöd av digital produktvisualisering.
– Kunden idag vill inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande .
Stor köpvilja
I studiens första fas jämfördes en vanlig produktsida med en fiktiv sida där kunden kunde interagera och testa produkten i 3D direkt i e-butiken. Kunderna kunde vrida på produkten, öppna den, se hur tillbehören sätts ihop och testa dess olika funktioner. Starka effekter syntes på flera aspekter, såsom köpvilja och produktens uppfattade kvalitet.
– Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och inom fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom.
Forskningen visade att det ökar intresset för varan, vilket ger mervärde både för konsumenter och för handlare.
Läs mer om ämnet: