Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svensk e-handel ökar utomlands

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa visar ny statistik för e-handelsutvecklingen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 16 maj 2018 retail

bollar-i-blandade-storlekar.jpg

USA respektive Tyskland är de två största internationella marknaderna för svenska handlare, Storbritannien hamnar på plats tre. De snabbast växande marknaderna är Spanien, Italien och Frankrike. Utanför Europa växer den sydkoreanska marknaden snabbast. Utöver modebranschen är det tjänster och produkter inom resor och programvara som säljer bäst. Gamingbranschen innehar fjärdeplatsen, följt av reservdelar till bilar på plats fem.

Tre topplistor

Statistiken är baserad på den senaste totala betalningsvolymen för svenska handlare som använder PayPal, och visar var i världen man säljer mest och vilka produkter och tjänster som säljer bäst. Listan är uppdelad på såväl branscher som länder.

Här är de kompletta listorna när det gäller total betalningsvolym:

Tio största branscherna: 1. Mode 2. Resor 3. Programvara 4. Gaming 5. Reservdelar 6. Sportutrustning 7. Mobiltelefoner 8. Musikvideor 9. Webbplatstjänster 10. Hushållsprodukter.

Tio största marknaderna: 1. Sverige 2. USA 3. Tyskland 4. Storbritannien 5. Frankrike 6. Italien 7. Norge 8. Australien 9. Spanien 10. Nederländerna.

Snabbast växande marknader: 1. Spanien 2. Italien 3. Frankrike 4. Österrike 5. Sydkorea 6. Tyskland 7. Schweiz 8. Nederländerna 9. Australien 10. Storbritannien.

Källa: PayPal

Senaste nytt

När mobilen öppnar bilen

18 september 2018

Nu har BMW utvecklat en app till smarta telefoner som förvandlar den till en bilnyckel. Lösningen bygger på Net-Field Communication.

Mer forskning om AI

17 september 2018

Forskning inom artificiell intelligens med människan i centrum måste stärkas. Det hävdar närmare 2 000 ledande forskare i Sverige och Europa i ett brev till europeiska politiker. Nu är också hög tid att komma ikapp USA och Kina när det gäller investeringar i AI-forskning.

Örebro ökar mest

14 september 2018

Den digitala mognadsgraden i svenska företag och organisationer ökar i 17 av 21 län men det är stora skillnader i förändringstakten. Stockholm ligger kvar i topp sedan förra året men Örebro län ökar mest och går med 11,7 procent från 18:e till andraplatsen i Sverige, visar en ny studie.

SKL samlar kunskap

13 september 2018

Runt om i Sverige bygger kommuner, landsting och regioner upp kompetens och erfarenhet om automatisering av processer. Med Samarbetsrummet och portalen Dela Digitalt vill SKL samla dessa erfarenheter till en gemensam kunskapsbank.

AI för bättre fabriker

12 september 2018

Startupföretaget Kinta AI vill göra fabriker smartare och mer effektiva kring hur utrustning och maskiner används. Enligt Kinta AI beror 45 procent av sena tillverkningsordrar på fel i schemaläggningen, vilket det snart ska finnas en lösning för.

Enklare med ansiktsscanning

12 september 2018

Prasslet av svettiga boardingkort kan snart vara ett minne blott på Dullesflygplatsen i Washington DC. Med hjälp av ansiktsigenkänning kan såväl amerikanska som utländska resenärer nu gå ombord utan manuella kontroller. Tekniken halverar boardingtiden och gör resandet mer bekvämt för alla.