Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svensk e-handel ökar utomlands

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa visar ny statistik för e-handelsutvecklingen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 16 maj 2018 retail

bollar-i-blandade-storlekar.jpg

USA respektive Tyskland är de två största internationella marknaderna för svenska handlare, Storbritannien hamnar på plats tre. De snabbast växande marknaderna är Spanien, Italien och Frankrike. Utanför Europa växer den sydkoreanska marknaden snabbast. Utöver modebranschen är det tjänster och produkter inom resor och programvara som säljer bäst. Gamingbranschen innehar fjärdeplatsen, följt av reservdelar till bilar på plats fem.

Tre topplistor

Statistiken är baserad på den senaste totala betalningsvolymen för svenska handlare som använder PayPal, och visar var i världen man säljer mest och vilka produkter och tjänster som säljer bäst. Listan är uppdelad på såväl branscher som länder.

Här är de kompletta listorna när det gäller total betalningsvolym:

Tio största branscherna: 1. Mode 2. Resor 3. Programvara 4. Gaming 5. Reservdelar 6. Sportutrustning 7. Mobiltelefoner 8. Musikvideor 9. Webbplatstjänster 10. Hushållsprodukter.

Tio största marknaderna: 1. Sverige 2. USA 3. Tyskland 4. Storbritannien 5. Frankrike 6. Italien 7. Norge 8. Australien 9. Spanien 10. Nederländerna.

Snabbast växande marknader: 1. Spanien 2. Italien 3. Frankrike 4. Österrike 5. Sydkorea 6. Tyskland 7. Schweiz 8. Nederländerna 9. Australien 10. Storbritannien.

Källa: PayPal

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Google ratar Huawei

20 maj 2019

Användare av de kinesiska telefonerna kommer inte kunna nyttja Googles mobiltjänster och Android-uppdateringar framöver. Detta kommer som en följd av Donald Trumps uttalande förra veckan där han utlyste nationellt nödläge för att skydda landet från utländskt spionage.