Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svensk e-handel ökar utomlands

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa visar ny statistik för e-handelsutvecklingen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 16 maj 2018 retail

bollar-i-blandade-storlekar.jpg

USA respektive Tyskland är de två största internationella marknaderna för svenska handlare, Storbritannien hamnar på plats tre. De snabbast växande marknaderna är Spanien, Italien och Frankrike. Utanför Europa växer den sydkoreanska marknaden snabbast. Utöver modebranschen är det tjänster och produkter inom resor och programvara som säljer bäst. Gamingbranschen innehar fjärdeplatsen, följt av reservdelar till bilar på plats fem.

Tre topplistor

Statistiken är baserad på den senaste totala betalningsvolymen för svenska handlare som använder PayPal, och visar var i världen man säljer mest och vilka produkter och tjänster som säljer bäst. Listan är uppdelad på såväl branscher som länder.

Här är de kompletta listorna när det gäller total betalningsvolym:

Tio största branscherna: 1. Mode 2. Resor 3. Programvara 4. Gaming 5. Reservdelar 6. Sportutrustning 7. Mobiltelefoner 8. Musikvideor 9. Webbplatstjänster 10. Hushållsprodukter.

Tio största marknaderna: 1. Sverige 2. USA 3. Tyskland 4. Storbritannien 5. Frankrike 6. Italien 7. Norge 8. Australien 9. Spanien 10. Nederländerna.

Snabbast växande marknader: 1. Spanien 2. Italien 3. Frankrike 4. Österrike 5. Sydkorea 6. Tyskland 7. Schweiz 8. Nederländerna 9. Australien 10. Storbritannien.

Källa: PayPal

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.