Segla rätt för din verksamhet

kalle-hultenheim-960640.jpg

I den digitala transformationen kan man inte härma andra utan man måste gå sin egen väg och våga att misslyckas. Det var några av ledorden under den inledande keynoten med Kalle Hultenheim och Peter Falk på årets Atea Bootcamp.

Kalle Hultenheim, vd för Atea Sverige, började med att övertyga deltagarna på plats att våga misslyckas och våga lyckas, eftersom de är sina verksamheters nutida navigatörer.

Det exemplifierade Kalle från sin tid som värnpliktig i marinen då han inför slutövningen var en av två chefer som aldrig ha gått på grund. På väg hem från en stormig övning var dock olyckan ett faktum. Båten gick på grund och tog in väldigt mycket vatten.

 Jag följde efter en annan båt och fick på så sätt lära mig den hårda vägen att akternavigera (följa efter en annan båt) är livsfarligt. Jag är rädd för att många av organisationerna och företagen runt om i Sverige gör samma sak i den digitala transformationen, nämligen att de litar på att någon annan styr skutan.

 Gör man det så begår man tre fatala misstag. För det första är det omöjligt att veta var den andra båten eller företaget har tagit sin sväng eller inriktning. Man vet inte heller vilken plan den har, utan man bara litar på att det finns en plan. Det leder till att man själv aldrig kommer att få någon timing. Och den tredje anledningen till att akternavigera är fel är att vår båt inte såg ut som den framför och det var därför vi gick på grund. Vad som är rätt för andra behöver inte vara rätt för oss.

Istället menade Kalle att dagens it-chefer måste vara med och bestämma hur dagens sjökort ska se ut. 

 Ni har en uppgift som är så mycket tuffare men också roligare än min eftersom it-korten är dynamiska och förändras hela tiden. Så självklart har man nu rätt att gå på grund, alla gör det någon gång, eftersom vägen framåt är att testa nya saker hela tiden, sade Kalle Hultenheim innan han avslutade sin del av keynoten.

Innovation i tre delar

Denna testvilja är något som Ateas nya avdelning Atea Innovation ska bidra med. Deras uppgift kretsar mycket kring att våga utmana, testa, utveckla och göra det snabbt. Chef där är Peter Falk som delade upp innovation i tre olika delar.

Den första delen handlade om att ingen än så länge har förstått hur fort allt går just nu. Den andra delen handlade om att mycket inte kretsar kring själva tekniken utan istället om etik och moral i förändringsledningen.  Ocn den sista men inte minsta delen kretsade kring hur man driver innovation effektivt.

 Som exempel var jag delaktig i e-handelssajten Boo.com 1998, en stenhård flopp som gick med 1,5 miljard i förlust på 18 månader. Nu handlar alla via nätet, och att skapa Boo.com skulle idag kosta 90 000, inte 1,5 miljarder.

 Genom Moores lag och exponentielleffekten så fördubblas våra processorers hastighet var 18nde månad, samtidigt som kostnaden för detta halveras under samma tid. Därför finns det nu inga tekniska begränsningar överhuvudtaget, men det är inte många som på riktigt förstår det. Exponentielleffekten kommer också leda till att vi år 2040, eller förmodligen tidigare, vara helt beroende av våra digitala assistenter. Oavsett om du ska laga bilen, gå till frisören eller till och med rösta, så kommer assistenten komma med förslag på vad som verkar rimligast för dig.

Englands ludditer

När det kommer till den andra punkten, etik och moral i förändringsledningen, så började Peter Falk prata om att allt som kan automatiseras kommer att göra det. Som exempel på motståndet mot detta nämnde han ludditerna som i England under det tidiga 1800-talet protesterade mot och slog sönder automatiserade spinning jenny-maskiner (spinnmaskiner) i något som ibland nämns som industialiseringens start.

 Samma motstånd ser vi idag när vi pratar om digitalisering. Ett nutida exempel som skulle kunna efterliknas vid detta finns i min hemstad Kungsbacka där 12 av 16 anställda på Socialtjänsten sade upp sig delvis på grund av att en AI skulle börja ta hand om försörjningsstöden. Sådant vill vi undvika. Så det handlar mycket om att förklara för de anställda att deras jobb kan bli bättre med automatisering, inte att alla jobben kommer försvinna. Annars finns risken att många kommer börja agera som ludditerna på 1800-talet, och det kan bli en utmaning framöver. 

Och hur driver man innovation effektivt? Som ett bra exempel tog Peter Falk upp Helsingborgs stad, som har skapat ett innovationscenter med duktiga personer på förändringsledning och it. Sedan låter de kommunens olika förvaltningar skicka in förslag till innovationscentret.

 Man låter ett antal människor tänka kring hur man ska göra, de tar fram en prototyp och frågar förvaltningen: Vill ni jobba såhär? Den typen av snabba, interaktiva lösningar tycker jag är framtidens melodi.

 De har visat på att innovation och jobb tillsammans är vägen framåt. I den ständigt föränderliga världen går det inte, att som Kalle nämnde, akternavigera. Utan man måste våga lyckas men också våga misslyckas. För grundet träffar alla någon gång, även de som bara följer efter andra.

30 maj 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonledarskapFoto Atea

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng