Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så ska socialtjänsten bli digital

Lika är SKL:s nya verktyg som ska hjälpa kommuner att få koll på hur långt socialtjänsten har kommit på sin digitaliseringsresa. Kommunerna kan sedan jämföra sig själva med genomsnittet i landet och får en tydlig bild vad man behöver fokusera på.

– Lika är ett stöd för kommunerna att komma igång eller komma längre i sin digitalisering i socialtjänsten. Man svarar på ett antal frågor, och utifrån svaren på dessa frågor får man en självskattning om hur man ligger till.

– Man får också en sammanställning och en handlingsplan, och det är lite unikt. Ofta svarar man på frågor men här får man också hjälp med vilka aktiviteter man skulle kunna tänka sig att införa på de områden där man kanske inte ligger så bra till.

Vad är det för typ av frågor?

– Det är en väldig bredd på frågorna. Alla frågorna är indelade i fyra olika områden. Det finns övergripande frågor som handlar om infrastruktur i kommunen eller om upphandlingskompetens. De tre andra områdena handlar om äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, och funktionsnedsättning. Där kan frågorna exempelvis handla om huruvida man använder kamera för nattillsyn, om det finns en e-tjänst för ekonomisk bistånd, finns det coacher ute i verksamheterna som kan hjälpa medarbetare och hur är kunskapen kring säkerhet.

Vad är målet med Lika?

– Att kommunerna på ett enkelt sätt ska kunna komma igång med sin digitalisering och där man får en bra hjälp med starten eftersom Lika är väldigt heltäckande på hela digitaliseringsområdet inom socialtjänsten. Istället för att sitta själv och tänka ut vad som behöver göras så kan man här få allt serverat med olika förslag på aktiviteter utifrån var man ligger.

Hur har det mottagits?

– Positivt. Vi har över 500 användare, men jag tror fortfarande att man kanske inte använder det fullt ut och hela kapaciteten i verktyget. Men det är något vi får jobba på och utbilda kring.

Kan ni eller andra använda svaren till något?

– I dagsläget gör den inte det, utan kommunerna gör sina egna skattningar och får sina handlingsplaner. En del går tillsammans i en region med flera kommuner tillsammans som arbetar kring gemensamma mål. Då kan man titta på hur man ligger till i förhållande till varandra, men i själva verktyget kan man idag bara se hur man ligger till i förhållande till hela landet, och man kan alltså inte jämföra kommun för kommun.

– Man är därför ganska anonym i det här verktyget. Men om vi skulle få ett bredare användande skulle man väldigt väl kunna följa hur digitaliseringen går framåt inom socialtjänsten på de olika områdena som Lika står för, det vill säga ledning, infrastruktur, kompetens, och användning. Genom att titta på spindeldiagram kan man följa hur man åker på axlarna där, och förhoppningsvis åker man då längre ut och får en större kvadrat.

24 maj 2018 Uppdaterad 11 september 2019 Reporter Tim Leffler it i vården Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning

händer på en äldre person som trycker på ett trygghetslarm i handen.jpg

Digitala larm dröjer

6 mar 2019 it i vården

Var tionde kommun har ännu inte ställt om från analoga till digitala trygghetslarm i äldreomsorgen. Detta trots att omställningen skulle ha varit klar för två år sedan. 

vin ska hällas upp i ett glas men en hand håller för vinglaset.jpg

Petra, hur mår jag?

27 feb 2019 it i vården

Många lider av sjukdomar utan att veta om det. Med hjälp av roboten Petra ska fler kunna diagnostiseras och få hjälp med rätt medicin. Det hoppas läkemedelsbolaget Merck som har utvecklat roboten Petra tillsammans med Furhat.

 

en gammal fin gumma vid ett bord tittar ironiskt åt sidan i en orange skjorta.jpg

Så blir Attendo ledande

20 feb 2019 it i vården

Omsorgs- och vårdföretaget Attendo vill ta den europeiska, digitala ledartröjan inom omsorgsbranschen. Som ett led i det arbetet arbetar bolaget genomgripande med att sätta en gemensam it-arkitektur för samtliga verksamheter.

vardko960640.jpg

AI ökar nöjdheten

12 feb 2019 it i vården

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

aldre-kvinna-960640.jpg

Patienter utvecklar vården

4 dec 2018 it i vården

Patienter och vårdpersonal är tillsammans bäst på att utveckla innovativa lösningar inom hälso- och sjukvård. Det är bakgrunden till ett forskningsprojekt vid Karlstad universitet där grupperna ska kommunicera via en digital plattform. 

vila-under-vandringen.jpg

Värmland i centrum

30 nov 2018 it i vården

Med stöd av Vinnova etablerar sig Värmland nu som ett nationellt nav för utvecklingen av nya e-hälsotjänster. Bakom satsningen Digitalwell Arena ligger en rad regionala och kommunala aktörer med målet att utveckla och testa innovativa lösningar i verkliga miljöer.

glad-kvinna-spelar-kort.jpg

Gott sällskap med AI

23 okt 2018 it i vården

Framtidens robotar ska hjälpa äldre och samtidigt anpassa sig till kulturen hos varje individ de tar hand om. AI-forskare från Örebro universitet deltar i det tvärvetenskapliga projektet Caresses som nu testar sina första robotar på äldreboenden i England och Japan.

pappa-och-son-skrattar-tillsammans.jpg

Trådlös livskvalitet

18 okt 2018 it i vården

Nu utvecklas en lösning som gör det möjligt för en person i rullstol att ta sig fram sida vid sida med en assistent eller annat sällskap. Projektet drivs av Mittuniversitetet i samarbete med Permobil och tanken är att rullstolen med hjälp av en handhållen kontroll och stereokamerateknik ska följa personen som går bredvid användaren

aldre-kvinna-fiskar-med-rullatorn.jpg

Digital vård klarar ålderskurvan

1 okt 2018 it i vården

Teknik underlättar äldres vardag och frigör personalresurser så att verksamheterna klarar av den framtida demografiska utvecklingen. Det visar resultaten av projektet RemoAge, där Region Norrbotten under tre år testat nya arbetsmetoder med stöd av digitala lösningar.