Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så ska socialtjänsten bli digital

Lika är SKL:s nya verktyg som ska hjälpa kommuner att få koll på hur långt socialtjänsten har kommit på sin digitaliseringsresa. Kommunerna kan sedan jämföra sig själva med genomsnittet i landet och får en tydlig bild vad man behöver fokusera på.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 24 maj 2018 it i vården

– Lika är ett stöd för kommunerna att komma igång eller komma längre i sin digitalisering i socialtjänsten. Man svarar på ett antal frågor, och utifrån svaren på dessa frågor får man en självskattning om hur man ligger till.

– Man får också en sammanställning och en handlingsplan, och det är lite unikt. Ofta svarar man på frågor men här får man också hjälp med vilka aktiviteter man skulle kunna tänka sig att införa på de områden där man kanske inte ligger så bra till.

Vad är det för typ av frågor?

– Det är en väldig bredd på frågorna. Alla frågorna är indelade i fyra olika områden. Det finns övergripande frågor som handlar om infrastruktur i kommunen eller om upphandlingskompetens. De tre andra områdena handlar om äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, och funktionsnedsättning. Där kan frågorna exempelvis handla om huruvida man använder kamera för nattillsyn, om det finns en e-tjänst för ekonomisk bistånd, finns det coacher ute i verksamheterna som kan hjälpa medarbetare och hur är kunskapen kring säkerhet.

Vad är målet med Lika?

– Att kommunerna på ett enkelt sätt ska kunna komma igång med sin digitalisering och där man får en bra hjälp med starten eftersom Lika är väldigt heltäckande på hela digitaliseringsområdet inom socialtjänsten. Istället för att sitta själv och tänka ut vad som behöver göras så kan man här få allt serverat med olika förslag på aktiviteter utifrån var man ligger.

Hur har det mottagits?

– Positivt. Vi har över 500 användare, men jag tror fortfarande att man kanske inte använder det fullt ut och hela kapaciteten i verktyget. Men det är något vi får jobba på och utbilda kring.

Kan ni eller andra använda svaren till något?

– I dagsläget gör den inte det, utan kommunerna gör sina egna skattningar och får sina handlingsplaner. En del går tillsammans i en region med flera kommuner tillsammans som arbetar kring gemensamma mål. Då kan man titta på hur man ligger till i förhållande till varandra, men i själva verktyget kan man idag bara se hur man ligger till i förhållande till hela landet, och man kan alltså inte jämföra kommun för kommun.

– Man är därför ganska anonym i det här verktyget. Men om vi skulle få ett bredare användande skulle man väldigt väl kunna följa hur digitaliseringen går framåt inom socialtjänsten på de olika områdena som Lika står för, det vill säga ledning, infrastruktur, kompetens, och användning. Genom att titta på spindeldiagram kan man följa hur man åker på axlarna där, och förhoppningsvis åker man då längre ut och får en större kvadrat.

Rekommenderad läsning

orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg
video

2025 är vården i mobilen

25 apr 2018 it i vården

Möjligheterna med digitala vårdlösningar sätter ljuset på problemen i den befintliga vården. Nu är utmaningen att utveckla vården på patienternas villkor till lägre kostnad för landstingen och undvika för snabba beslut om vård som inte har utvärderats. Det menar Emma Spak, SKL och Daniel Forslund, SLL i ett samtal på Vitalis.

kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg
video

VGR öppnar virtuell mottagning

24 apr 2018 it i vården

Efter drygt fyra månader med Närhälsan Online ser Västra Götalandsregionen ett stort intresse från patienter i alla åldrar men också stora möjligheter till utveckling. Öppet sju dagar i veckan och mer specialistvård ligger högt på agendan, berättar Charlotte Lundholm och Egil Snaebjörnsson Arnljots från Närhälsan på Vitalis i Göteborg.

några personer sitter i ett väntrum och väntar.jpg
video

Snabbare vårdcentral med AI

8 maj 2018 it i vården

Med hjälp av AI kan läkare inom primärvården ta emot närmare 50 procent fler patienter. Det menar Ola Ekström, en av personerna bakom Läkarexpressen.

CoalaLifeVitalis.jpg
video

Coala Life snart i USA

27 apr 2017 it i vården

Coala Life tog emot priset eHealth Award under Vitalis. Den digitala hjärtmonitorn har snabbt gjort succé och går nu från konsumentprodukt till en lansering av Coala Pro för vården.

irding 960640.jpg
video

Frisq lanserar interaktiva vårdplaner

28 apr 2017 it i vården

Vården har länge haft behov att organisera sig i team och då krävs en plattform där man kan dela information. Bolaget Frisq ha en lösning med en ny it-plattform som samlar patienters journaler, vårdhistorik och vårdplaner under samma och gör datan tillgänglig för alla vårdinstanser. 

appva_mikaelsteinberg_960x640.jpg
video

Appva ger kontroll på vårdinsatserna

30 apr 2017 it I vården

Digitala flöden för bland annat signering av vårdinsatser är en av innovationerna som företaget Appva ligger bakom. Ulrika Kjellberg, vd Appva, förklarar hur det fungerar.

digital homecare.jpg
video

Nu får kommuner ta del av Ineras it-tjänster

3 maj 2017 it I vården

Tidigare landstingsägda Inera har köpts upp av SKL vilket innebär att kommunerna nu får ta del av allt från infrastrukturella tjänster till standardiseringsarbetet man genomför. 

older woman .jpg

App får äldre på benen

15 maj 2017 it i vården

Sköra muskler och minskat balanssinne får äldre att ofta falla till backen, med ibland hemska konsekvenser. Nu har Gociety Solutions lanserat en produkt som ska få fallen att minska.

homecare.jpg

Lifepod ger hopp till kroniskt sjuka

11 maj 2017 it i vården

Lifepod utgår från patientens behov istället för vårdens kalender. Just nu testas plattformen på hjärtklinikerna i Malmö, Lund och Umeå.