Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så ska socialtjänsten bli digital

Lika är SKL:s nya verktyg som ska hjälpa kommuner att få koll på hur långt socialtjänsten har kommit på sin digitaliseringsresa. Kommunerna kan sedan jämföra sig själva med genomsnittet i landet och får en tydlig bild vad man behöver fokusera på.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Mostphotos 24 maj 2018 it i vården

– Lika är ett stöd för kommunerna att komma igång eller komma längre i sin digitalisering i socialtjänsten. Man svarar på ett antal frågor, och utifrån svaren på dessa frågor får man en självskattning om hur man ligger till.

– Man får också en sammanställning och en handlingsplan, och det är lite unikt. Ofta svarar man på frågor men här får man också hjälp med vilka aktiviteter man skulle kunna tänka sig att införa på de områden där man kanske inte ligger så bra till.

Vad är det för typ av frågor?

– Det är en väldig bredd på frågorna. Alla frågorna är indelade i fyra olika områden. Det finns övergripande frågor som handlar om infrastruktur i kommunen eller om upphandlingskompetens. De tre andra områdena handlar om äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, och funktionsnedsättning. Där kan frågorna exempelvis handla om huruvida man använder kamera för nattillsyn, om det finns en e-tjänst för ekonomisk bistånd, finns det coacher ute i verksamheterna som kan hjälpa medarbetare och hur är kunskapen kring säkerhet.

Vad är målet med Lika?

– Att kommunerna på ett enkelt sätt ska kunna komma igång med sin digitalisering och där man får en bra hjälp med starten eftersom Lika är väldigt heltäckande på hela digitaliseringsområdet inom socialtjänsten. Istället för att sitta själv och tänka ut vad som behöver göras så kan man här få allt serverat med olika förslag på aktiviteter utifrån var man ligger.

Hur har det mottagits?

– Positivt. Vi har över 500 användare, men jag tror fortfarande att man kanske inte använder det fullt ut och hela kapaciteten i verktyget. Men det är något vi får jobba på och utbilda kring.

Kan ni eller andra använda svaren till något?

– I dagsläget gör den inte det, utan kommunerna gör sina egna skattningar och får sina handlingsplaner. En del går tillsammans i en region med flera kommuner tillsammans som arbetar kring gemensamma mål. Då kan man titta på hur man ligger till i förhållande till varandra, men i själva verktyget kan man idag bara se hur man ligger till i förhållande till hela landet, och man kan alltså inte jämföra kommun för kommun.

– Man är därför ganska anonym i det här verktyget. Men om vi skulle få ett bredare användande skulle man väldigt väl kunna följa hur digitaliseringen går framåt inom socialtjänsten på de olika områdena som Lika står för, det vill säga ledning, infrastruktur, kompetens, och användning. Genom att titta på spindeldiagram kan man följa hur man åker på axlarna där, och förhoppningsvis åker man då längre ut och får en större kvadrat.

Rekommenderad läsning

Coala Life snart i USA

27 apr 2017 it i vården

CoalaLifeVitalis.jpg CoalaLifeVitalis.jpg CoalaLifeVitalis.jpg video

Coala Life tog emot priset eHealth Award under Vitalis. Den digitala hjärtmonitorn har snabbt gjort succé och går nu från konsumentprodukt till en lansering av Coala Pro för vården.

Frisq lanserar interaktiva vårdplaner

28 apr 2017 it i vården

irding 960640.jpg irding 960640.jpg irding 960640.jpg video

Vården har länge haft behov att organisera sig i team och då krävs en plattform där man kan dela information. Bolaget Frisq ha en lösning med en ny it-plattform som samlar patienters journaler, vårdhistorik och vårdplaner under samma och gör datan tillgänglig för alla vårdinstanser. 

Appva ger kontroll på vårdinsatserna

30 apr 2017 it I vården

appva_mikaelsteinberg_960x640.jpg appva_mikaelsteinberg_960x640.jpg appva_mikaelsteinberg_960x640.jpg video

Digitala flöden för bland annat signering av vårdinsatser är en av innovationerna som företaget Appva ligger bakom. Ulrika Kjellberg, vd Appva, förklarar hur det fungerar.

Nu får kommuner ta del av Ineras it-tjänster

3 maj 2017 it I vården

digital homecare.jpg digital homecare.jpg digital homecare.jpg video

Tidigare landstingsägda Inera har köpts upp av SKL vilket innebär att kommunerna nu får ta del av allt från infrastrukturella tjänster till standardiseringsarbetet man genomför. 

2025 är vården i mobilen

25 apr 2018 it i vården

orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg video

Möjligheterna med digitala vårdlösningar sätter ljuset på problemen i den befintliga vården. Nu är utmaningen att utveckla vården på patienternas villkor till lägre kostnad för landstingen och undvika för snabba beslut om vård som inte har utvärderats. Det menar Emma Spak, SKL och Daniel Forslund, SLL i ett samtal på Vitalis.

Årets e-hälsokommun

26 apr 2018 it i vården

Rättviks_kyrka_med_kyrkstallar_2.jpg Rättviks_kyrka_med_kyrkstallar_2.jpg Rättviks_kyrka_med_kyrkstallar_2.jpg

Rättvik har korats till Sveriges e-hälsokommun 2018 vid en prisutdelning på Vitalis i Göteborg.

Sveriges nya e-hälsokarta

25 jun 2018 it i vården

baby tittar i kameran över kvinnas axel.jpg baby tittar i kameran över kvinnas axel.jpg baby tittar i kameran över kvinnas axel.jpg video

E-hälsomyndigheten genomför just nu en kartläggning av Sveriges status inom e-hälsa. Målet är att beslutsfattare, vården och patienter ska få en bättre överblick om vilka verktyg och möjligheter som finns på området.

Avgift för läkarbesök i mobilen

21 mar 2018 it i vården

flicka-med-fokus-pa-mobilen-och-sitt-kaffe.jpg flicka-med-fokus-pa-mobilen-och-sitt-kaffe.jpg flicka-med-fokus-pa-mobilen-och-sitt-kaffe.jpg

Nu rekommenderar SKL en minimiavgift för digitala vårdkontakter på 100 kronor per besök men det är upp till varje landsting om avgiften blir högre. Ett mål med den nya patientavgiften är att undvika onödig konsumtion av vårdkontakter.