Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Renovas gröna portal

I fjol hanterade kommunägda Renova 1 480 000 ton avfall och återvinningsmaterial. Ett arbete som inte bara resulterar i fjärrvärme i Västsverige, utan också mycket kunskap om återvinning. Kunskaper som nu kommer många till del genom en uppskattad kundportal, berättar Mikael Borgman, it- och projektchef på Renova.

Text fredrik adolfsson Foto fredrik kron, adobestock 31 maj 2018 digit

– Vi har byggt en kundportal med grundidén att hjälpa våra kunder att hantera sitt hållbarhetsarbete enklare och smartare – från antal kärl och uppföljningar för att styra hållbarhetsarbetet som en del av den dagliga verksamheten, till hållbarhetsredovisningar. Vi levererar snygg information som ska vara enkel att hantera och inte ta lång tid.

– Kanske kan man tycka att ett företag som behandlar avfall inte har så mycket att tillföra om hållbarhet, men i själva verket har vi mycket information om våra kunder som de kan ha nytta av i såväl sitt operativa som i sitt strategiska hållbarhetsarbete. Till exempel för att planera och kanske minska företagets avfallsströmmar.

Hur ser kundernas intresse ut?

– De är väldigt intresserade. Dels för att vi nu är tillgängliga 24/7 och 365 för att beställa hämtningar och containrar. Det är viktigt för vi jobbar med många olika verksamheter som inte bara fungerar på kontorstid, från restauranger till processindustri och mycket annat. Vi ser också ett väldigt stort intresse för hållbarhetsstatistik och uppföljningar.

– Det har blivit en väldigt kunddriven process som också omfattar andra grupper. Nu har våra säljare och kundservice ett uppskattat verktyg för dialog med kunderna om frågor som tidigare kanske varit lite abstrakta. Vår utmaning nu är att hantera alla önskemål från många olika kundkategorier och lägga upp en plan för hur vi ska prioritera.

Har ni ett slutmål för arbetet?

– I slutänden är målet en hållbar planet. Det är stort men en del av vårt uppdrag som företag.

Rekommenderad läsning

tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg video

CEVT bygger för framtiden

11 jun 2018 digit

Geelykoncernens innovationscentrum CEVT, China Euro Vehicle Technology, lever som man lär. Här jobbar it-avdelningen helt agilt för snabb och lösningsorienterad support till Geelys dotterbolag i Europa och USA. Snart samlas alla bolag i Sverige under ett tak byggt för hur vi jobbar 2025.

en lynk & co-bil på en utställning.jpg video

Mer momentum för CEVT

21 jun 2018 digit

Geely behövde inte leta långt när posten som senior vice president it till huvudkontoret i Sveriges automotivekluster skulle tillsättas. Efter tre år i Shanghai tar Nicklas Raask med sig det bästa av två managementkulturer när CEVT nu snabbt expanderar i Europa.

en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg video

Vägen till pantad it

12 jun 2018 digit

I både Varberg och Karlstad jobbar kommunen aktivt för en hållbarare it-hantering. Prio är att ställa hållbarhetskrav på it-leverantörerna samtidigt som kommunens it-avdelning har full kontroll på utrustningen.

henrik lundqvist på scen på bootcamp.jpg video

Hållbarhet och hockey i Halmstad

4 jun 2018 ledarskap

Årets Bootcamp avslutades med hockeystjärnan Henrik Lundqvist och hans väg från Åre till Frölunda och sedan New York Rangers. Dessförinnan hade årets it-toppmöte handlat om hållbarhet och mängder av exempel på hur digitaliseringen på allvar tar fart i Sverige. Kalle Hultenheim och Lisa Nore pratar om höjdpunkterna under tre varma dagar i Tylösand.  

liten-robot-med-statistisk.jpg

Regeringen satsar på AI

3 jul 2018 digit

Behovet av fördjupade kunskaper om AI är stort på arbetsmarknaden och i det övriga samhället. Därför investerar regeringen 40 miljoner kronor på högskoleutbildning inom AI som också ska främja det livslånga lärandet.

ung-par-som-flyttar.jpg

Stångåstadens smarta uthyrning

30 aug 2018 digit

Fastighetsförvaltning är en bransch där digitaliseringen går långsamt. Linköpings kommunala bostadsbolag Stångåstaden går sin egen väg och åstadkommer stordåd i form av minskad administration och ökad kundnytta.

röda hus i falun längs med faluån.jpg video

Molnstrategin för Falu och Flen

14 jun 2018 digit

Kommunerna Falu och Flen må ha valt olika molnlösningar men resultaten har mycket gemensamt: att med medborgarna i centrum utveckla god service och smidig kommunikation helt enligt kraven från GDPR och svensk lag. 

scaniabil-pa-vag.jpg video

Scania i ledning med O365

5 jun 2018 digit

Med koncernens största erfarenhet av O365 och Windows 10 är Scania en ledstjärna inom Volkswagen. Nu jobbar företaget för att med goda exempel förändra arbetssättet bland drygt 30 000 medarbetare.

kille gör armhävningar på en brygga utanför umeå universitet.jpg video

Bättre forskning och färre fuskare

5 jun 2018 digit

Ett universitet ska inte bara hålla vanliga cyberattacker borta, utan även försöka motverka möjligheten till fusk. Samtidigt efterfrågas gemensamma digitala plattformar som forskare från vitt skilda områden kan använda sig av för att lagra sin data och utföra analyser. Något som Umeå universitet är i full gång med.