Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Renovas gröna portal

I fjol hanterade kommunägda Renova 1 480 000 ton avfall och återvinningsmaterial. Ett arbete som inte bara resulterar i fjärrvärme i Västsverige, utan också mycket kunskap om återvinning. Kunskaper som nu kommer många till del genom en uppskattad kundportal, berättar Mikael Borgman, it- och projektchef på Renova.

Text fredrik adolfsson Foto fredrik kron, adobestock 31 maj 2018 digit

– Vi har byggt en kundportal med grundidén att hjälpa våra kunder att hantera sitt hållbarhetsarbete enklare och smartare – från antal kärl och uppföljningar för att styra hållbarhetsarbetet som en del av den dagliga verksamheten, till hållbarhetsredovisningar. Vi levererar snygg information som ska vara enkel att hantera och inte ta lång tid.

– Kanske kan man tycka att ett företag som behandlar avfall inte har så mycket att tillföra om hållbarhet, men i själva verket har vi mycket information om våra kunder som de kan ha nytta av i såväl sitt operativa som i sitt strategiska hållbarhetsarbete. Till exempel för att planera och kanske minska företagets avfallsströmmar.

Hur ser kundernas intresse ut?

– De är väldigt intresserade. Dels för att vi nu är tillgängliga 24/7 och 365 för att beställa hämtningar och containrar. Det är viktigt för vi jobbar med många olika verksamheter som inte bara fungerar på kontorstid, från restauranger till processindustri och mycket annat. Vi ser också ett väldigt stort intresse för hållbarhetsstatistik och uppföljningar.

– Det har blivit en väldigt kunddriven process som också omfattar andra grupper. Nu har våra säljare och kundservice ett uppskattat verktyg för dialog med kunderna om frågor som tidigare kanske varit lite abstrakta. Vår utmaning nu är att hantera alla önskemål från många olika kundkategorier och lägga upp en plan för hur vi ska prioritera.

Har ni ett slutmål för arbetet?

– I slutänden är målet en hållbar planet. Det är stort men en del av vårt uppdrag som företag.

Rekommenderad läsning

CEVT bygger för framtiden

11 jun 2018 digit

tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg video

Geelykoncernens innovationscentrum CEVT, China Euro Vehicle Technology, lever som man lär. Här jobbar it-avdelningen helt agilt för snabb och lösningsorienterad support till Geelys dotterbolag i Europa och USA. Snart samlas alla bolag i Sverige under ett tak byggt för hur vi jobbar 2025.

Mer momentum för CEVT

21 jun 2018 digit

en lynk & co-bil på en utställning.jpg en lynk & co-bil på en utställning.jpg en lynk & co-bil på en utställning.jpg video

Geely behövde inte leta långt när posten som senior vice president it till huvudkontoret i Sveriges automotivekluster skulle tillsättas. Efter tre år i Shanghai tar Nicklas Raask med sig det bästa av två managementkulturer när CEVT nu snabbt expanderar i Europa.

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg video

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

3D och sensorer på väg till Danmark

4 jun 2018 digit

oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg oresundsbron.jpg video

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

RPA för växande Skellefteå

3 sep 2018 digit

badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg badplats i skellefteås skärgård.jpg video

Skellefteå kommun planerar för 80 000 invånare år 2030. För att det ska bli verklighet krävs att it-avdelningen stöttar verksamheten och att RPA implementeras. Det menar Anna Källsved, it-chef, Skellefteå kommun.

En nyttig flytt

10 sep 2018 digit

kiruna.jpg kiruna.jpg kiruna.jpg video

Kiruna kommun flyttar drygt 30 procent av stadskärnan. Det är ett omfattande arbete som ger möjlighet att börja om med den senaste tekniken. Landskrona kommun följer arbetet med intresse för att dra lärdom till sin verksamhet.

Vägen till pantad it

12 jun 2018 digit

en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg video

I både Varberg och Karlstad jobbar kommunen aktivt för en hållbarare it-hantering. Prio är att ställa hållbarhetskrav på it-leverantörerna samtidigt som kommunens it-avdelning har full kontroll på utrustningen.

Hållbarhet och hockey i Halmstad

4 jun 2018 ledarskap

henrik lundqvist på scen på bootcamp.jpg henrik lundqvist på scen på bootcamp.jpg henrik lundqvist på scen på bootcamp.jpg video

Årets Bootcamp avslutades med hockeystjärnan Henrik Lundqvist och hans väg från Åre till Frölunda och sedan New York Rangers. Dessförinnan hade årets it-toppmöte handlat om hållbarhet och mängder av exempel på hur digitaliseringen på allvar tar fart i Sverige. Kalle Hultenheim och Lisa Nore pratar om höjdpunkterna under tre varma dagar i Tylösand.  

Scania i ledning med O365

5 jun 2018 digit

scaniabil-pa-vag.jpg scaniabil-pa-vag.jpg scaniabil-pa-vag.jpg video

Med koncernens största erfarenhet av O365 och Windows 10 är Scania en ledstjärna inom Volkswagen. Nu jobbar företaget för att med goda exempel förändra arbetssättet bland drygt 30 000 medarbetare.