Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ericsson i forskningssamarbete

Forskarna på Software Engineering Research and Education Lab BTH, Blekinge Tekniska Högskola, ska utveckla framtidens mjukvaruintensiva produkter och tjänster för att säkra Sveriges konkurrenskraft. Bakom satsningen ligger KK-stiftelsen som tillsammans med bland annat Ericsson och Sony Mobile investerar 107 miljoner kronor.

Text anne hammarskjöld Foto ericsson 8 maj 2018 digit

ericsson-underhallstekniker-i-telefonmast.jpg

– I den pågående industriella evolutionen har programvara blivit en central del och hur vi utvecklar programvara förändras av flera orsaker till exempel globalisering, komplexitet och ledtid. Med denna nya forskningssatsning, som är mycket viktig, utökar vi våra möjligheter att tillsammans med akademin ta oss an det pågående teknikskiftet, ligga steget före och fortsätta vara den motor för branschen som vi är idag, säger Martin Wallin, programchef Innovation & Forskning på Ericsson Karlskrona i ett pressmeddelande.

Bygger forskningsmiljö

Det är i detta sammanhang som BTH har fått medel för att under åtta år bygga upp en forskningsmiljö. I samverkan med industrin ska nya arbetssätt, principer, metoder och modeller tas fram för att svenska företag ska kunna utveckla nästa generations mjukvaruintensiva produkter och tjänster på ett konkurrenskraftigt sätt.

– I en värld som alltmer styrs av programvara ökar antalet faktorer som påverkar utformningen. Vi ser att företagen har stora utmaningar med den snabba utvecklingen. De behöver förstå komplexiteten och kunna skapa välanpassade lösningar. Vi ska därför bygga en forskningsmiljö tillsammans med våra partner för att lösa riktiga problem identifierade av oss tillsammans med företagen, säger professor Tony Gorschek på BTH som leder den nya satsningen.

Topprankad

Satsningen från KK-stiftelsen är även viktig för att fortsätta bygga på den internationellt erkända och topprankade forskningsmiljö, Software Engineering Research and Education Lab, som finns vid BTH.

– Sony Mobile har idag en ledande ställning i regionen inom utvecklande av mjukvaruintensiva produkter och tjänster. Forskningen som ska göras ligger helt i linje med de nya utmaningar vi själva ser när vi nu går in i helt nya fält i utvecklandet av framtidens mjukvara. Att delta ser vi därför inte bara som ett spännande sätt att ta del av forskning i framkanten, utan framför allt viktigt för att långsiktigt tillsäkra oss en fortsatt ledande ställning, säger Carl-Eric Mols, Head of Open Source på Sony Mobile.

 

Senaste nytt

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen. 

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Första bilen med solceller

16 maj 2019

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.