Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI får SAS att lyfta

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

Text anne hammarskjöld Foto sas group 28 maj 2018 ledarskap

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

– Vi säljer en fysisk produkt, resor från A till B. Men resekedjan börjar mycket tidigare och här jobbar vi för att erbjuda sömlösa lösningar och mervärden som ligger utanför själva flygandet. Bland annat tittar vi mycket på hur vi kan förvalta lojalitetsprogrammet Eurobonus med fem miljoner användare och den information som de lämnat om sig själva, säger Mattias Forsberg, CIO på SAS.

Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster.

Mattias Forsberg , CIO på SAS

Unik databas

Redan när SAS för drygt 40 år sedan införde de första it-systemen för hantering av flygbiljetter har passagerarinformationen hanterats digitalt. När företaget idag utvecklar och förädlar sitt kunderbjudande spelar Eurobonus, som enda cross-skandinaviska databas över en relativt homogen målgrupp med god ekonomi, en nyckelroll.

– Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster, där möjligheten att samla bonuspoäng genom att betala med American Express eller välja Fortum som elleverantör är några exempel. Men här ser vi många fler möjligheter. Till exempel att kunna beställa en matkasse som väntar när du landar och mycket, mycket annat. Vi vet också att en stor andel av våra medlemmar är intresserade av mat och vin och här har vi bara börjat titta hur vi kan stimulera deras intresse kopplat till resande.

Turi har koll

Kundmötet, nya affärsmodeller och effektivisering av befintliga processer är SAS tre digitala fokusområden. Flera av dem förenas i utvecklingen i digitala assistenten Turi.

– Robotisering och personalisering för att nå våra kunder och hjälpa dem på bästa sätt är något vi jobbar mycket med. Vår digitala assistent Turi ska finnas till hands för resenären under hela resan och bland annat ha koll på bagaget, platsnumret som man alltid glömmer och vädret på destinationen. Det är en spännande, plattformsoberoende lösning som finns i en skarp version och som vi nu gör ett betatest på. Idag finns Turi på Facebook Messenger men i framtiden kan kunden välja plattform och röststyrning i Siri, Google Assistent, Alexa och så vidare. Jag har själv rest med Turi och det funkar jättebra.

Snöstormar och andra störningar

A och O för bra kundrelationer är trots allt att planen lyfter och landar när och där de ska. Nyckeln är automatisering av enorma mängder data för att bli så flexibla och förutseende som möjligt när snöstormar stänger Arlanda och Kastrup.

– Vi jobbar mycket med planering av underhåll med tider, platser och personal så att trafiken ska fungera optimalt. Omplanering är ett annat mycket viktigt område, där vi bland annat ska kunna boka om våra kunder vid inställda avgångar. Vi jobbar med alla befintliga kanaler och verktyg för att bli så effektiva och komma våra kunder så nära möjligt. Allt gör vi i molnet, var annars, avslutar Mattias Forsberg.

Rekommenderad läsning

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

Vit Ytterdörr Med Fin Blomma Framför

Lantmäteriets rapport

1 dec 2020 digit

Digitaliserad fastighetsbildning kommer att ge positiva effekter när det gäller både kvalitet, kostnad och tid. Det framgår i en slutrapport som Lantmäteriet nu överlämnar till regeringen.

Stamceller I 3D

Spel-AI för celler

2 nov 2020 digit

En AI-baserad teknik för att analysera sociala nätverk har fått betydelse för individanpassad vård och framtidens läkemedel. Det är forskare vid Uppsala universitet som sett möjligheterna med den avancerade bildanalystekniken för att hantera viktig information som andra metoder missar.

En Grön Och Lila Kålplanta

Smart it för odling

16 sep 2020 digit

Ett hållbart lantbruk behöver automatisering och robotar. Det menar Joakim Stehn, it-chef på Sydgrönt, som även vill utöka spårbarheten av grödorna.

Röda Blad På Ett Träd I Förgrunden Med En Man På En Sjö Och Japanskt Berg I Bakgrunden (1)

Mindre ensam med robot

16 sep 2020 digit

Äldre personer med demenssjukdomar mår betydligt bättre när de umgås med en robot. Det visar ny forskning från i Storbritannien och Japan.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

En Emoji Med Solbrillor Och Coronamask
video

VGR:s snabba chattbot

28 maj 2020 digit

På extremt kort tid lanserade VGR en chattbot med frågor och svar om covid-19. Snabbheten kommer från en tydlig digitaliseringsstrategi och bra samarbeten och molntjänster. Nu är siktet inställt på att ta fram digitala lösningar för individbaserad vård. 

två robotar skakar hand.jpg

Två sidor av samma bot

19 mar 2020 digit

Kombinationen bra service och hög integritet är emellanåt svår att uppnå med digitala assistenter. Därför är det viktigt att själv kunna välja vilken information du vill dela med dig av. Det menar Sören Berglund, it-chef, Umeå universitet.

coronaviruset.jpg

App hittar corona

10 mar 2020 digit

Många är oroliga för framfarten av coronaviruset och antalet smittade ökar. Nu jobbar forskare intensivt för att under de närmaste veckorna lansera en app som på mindre än en minut kan berätta om du är frisk eller bör söka läkare för Covid-19-provtagning.