Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI får SAS att lyfta

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

Text anne hammarskjöld Foto sas group 28 maj 2018 ledarskap

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

– Vi säljer en fysisk produkt, resor från A till B. Men resekedjan börjar mycket tidigare och här jobbar vi för att erbjuda sömlösa lösningar och mervärden som ligger utanför själva flygandet. Bland annat tittar vi mycket på hur vi kan förvalta lojalitetsprogrammet Eurobonus med fem miljoner användare och den information som de lämnat om sig själva, säger Mattias Forsberg, CIO på SAS.

Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster.

Mattias Forsberg , CIO på SAS

Unik databas

Redan när SAS för drygt 40 år sedan införde de första it-systemen för hantering av flygbiljetter har passagerarinformationen hanterats digitalt. När företaget idag utvecklar och förädlar sitt kunderbjudande spelar Eurobonus, som enda cross-skandinaviska databas över en relativt homogen målgrupp med god ekonomi, en nyckelroll.

– Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster, där möjligheten att samla bonuspoäng genom att betala med American Express eller välja Fortum som elleverantör är några exempel. Men här ser vi många fler möjligheter. Till exempel att kunna beställa en matkasse som väntar när du landar och mycket, mycket annat. Vi vet också att en stor andel av våra medlemmar är intresserade av mat och vin och här har vi bara börjat titta hur vi kan stimulera deras intresse kopplat till resande.

Turi har koll

Kundmötet, nya affärsmodeller och effektivisering av befintliga processer är SAS tre digitala fokusområden. Flera av dem förenas i utvecklingen i digitala assistenten Turi.

– Robotisering och personalisering för att nå våra kunder och hjälpa dem på bästa sätt är något vi jobbar mycket med. Vår digitala assistent Turi ska finnas till hands för resenären under hela resan och bland annat ha koll på bagaget, platsnumret som man alltid glömmer och vädret på destinationen. Det är en spännande, plattformsoberoende lösning som finns i en skarp version och som vi nu gör ett betatest på. Idag finns Turi på Facebook Messenger men i framtiden kan kunden välja plattform och röststyrning i Siri, Google Assistent, Alexa och så vidare. Jag har själv rest med Turi och det funkar jättebra.

Snöstormar och andra störningar

A och O för bra kundrelationer är trots allt att planen lyfter och landar när och där de ska. Nyckeln är automatisering av enorma mängder data för att bli så flexibla och förutseende som möjligt när snöstormar stänger Arlanda och Kastrup.

– Vi jobbar mycket med planering av underhåll med tider, platser och personal så att trafiken ska fungera optimalt. Omplanering är ett annat mycket viktigt område, där vi bland annat ska kunna boka om våra kunder vid inställda avgångar. Vi jobbar med alla befintliga kanaler och verktyg för att bli så effektiva och komma våra kunder så nära möjligt. Allt gör vi i molnet, var annars, avslutar Mattias Forsberg.

Rekommenderad läsning

spårvagnWEBB.jpg video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

gacha-bus1.jpg

Busstur i ur och skur

22 nov 2018 digit

Det japanska företaget Muji har tillsammans med Sensible 4, ett finskt företag som utvecklar system för självkörande fordon, skapat en robotbuss som kan köra i alla väder.

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

en fälj på en himmelsblå vw.jpg

Volkswagen väljer Azure

19 nov 2018 digit

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

ssab-utvecklas-med-ai.jpg

Big data på SSAB

6 nov 2018 digit

Nu ska stålindustrin utveckla sina redan omfattande mätprocesser med hjälp av AI, big data och maskininlärning. Bakom forskningsprojektet Swedish Metal finns Sandvik och SSAB och målet är en mer konkurrenskraftig och hållbar ståltillverkning.

kaffe-bulle-960640.jpg

Hållbar AI för Sverige

30 nov 2018 digit

Anna Felländer är medlem i regeringens digitaliseringsråd och arbetar med ett Vinnova-projekt om hållbar AI. Det kan behövas, för algoritmer kan lätt lura oss till att göra saker som inte är bra, som att skapa ett sockerberoende enbart för att öka försäljningen.  

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg video

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling.