Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI får SAS att lyfta

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

Text anne hammarskjöld Foto sas group 28 maj 2018 ledarskap

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

– Vi säljer en fysisk produkt, resor från A till B. Men resekedjan börjar mycket tidigare och här jobbar vi för att erbjuda sömlösa lösningar och mervärden som ligger utanför själva flygandet. Bland annat tittar vi mycket på hur vi kan förvalta lojalitetsprogrammet Eurobonus med fem miljoner användare och den information som de lämnat om sig själva, säger Mattias Forsberg, CIO på SAS.

Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster.

Mattias Forsberg , CIO på SAS

Unik databas

Redan när SAS för drygt 40 år sedan införde de första it-systemen för hantering av flygbiljetter har passagerarinformationen hanterats digitalt. När företaget idag utvecklar och förädlar sitt kunderbjudande spelar Eurobonus, som enda cross-skandinaviska databas över en relativt homogen målgrupp med god ekonomi, en nyckelroll.

– Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster, där möjligheten att samla bonuspoäng genom att betala med American Express eller välja Fortum som elleverantör är några exempel. Men här ser vi många fler möjligheter. Till exempel att kunna beställa en matkasse som väntar när du landar och mycket, mycket annat. Vi vet också att en stor andel av våra medlemmar är intresserade av mat och vin och här har vi bara börjat titta hur vi kan stimulera deras intresse kopplat till resande.

Turi har koll

Kundmötet, nya affärsmodeller och effektivisering av befintliga processer är SAS tre digitala fokusområden. Flera av dem förenas i utvecklingen i digitala assistenten Turi.

– Robotisering och personalisering för att nå våra kunder och hjälpa dem på bästa sätt är något vi jobbar mycket med. Vår digitala assistent Turi ska finnas till hands för resenären under hela resan och bland annat ha koll på bagaget, platsnumret som man alltid glömmer och vädret på destinationen. Det är en spännande, plattformsoberoende lösning som finns i en skarp version och som vi nu gör ett betatest på. Idag finns Turi på Facebook Messenger men i framtiden kan kunden välja plattform och röststyrning i Siri, Google Assistent, Alexa och så vidare. Jag har själv rest med Turi och det funkar jättebra.

Snöstormar och andra störningar

A och O för bra kundrelationer är trots allt att planen lyfter och landar när och där de ska. Nyckeln är automatisering av enorma mängder data för att bli så flexibla och förutseende som möjligt när snöstormar stänger Arlanda och Kastrup.

– Vi jobbar mycket med planering av underhåll med tider, platser och personal så att trafiken ska fungera optimalt. Omplanering är ett annat mycket viktigt område, där vi bland annat ska kunna boka om våra kunder vid inställda avgångar. Vi jobbar med alla befintliga kanaler och verktyg för att bli så effektiva och komma våra kunder så nära möjligt. Allt gör vi i molnet, var annars, avslutar Mattias Forsberg.

Rekommenderad läsning

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper - ibm digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

Ungdomar mobil pixlr.jpg

Västtrafik går i bräschen digitalt

11 jul 2016 digit

Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.

folk går på gatan.jpg

Branschens viktigaste frågor 2018

19 jan 2018 ledarskap

Under Atea Partnermöte på torsdagen samlades 250 av de viktigaste it-leverantörerna i Sverige för en gemensam dragning om de största frågorna 2018. Självklart är hållbarhet prio men det finns fler områden.

scania-i-molnet.jpg
video

Scania väljer valfrihet

24 okt 2018 digit

Med målet att erbjuda sina 50 000 medarbetare full valfrihet i 100 länder driver Scania nu en pilot för Macanvändare i molnet. Jätteprojektet med många tekniska utmaningar blir en värdefull erfarenhet också för den övriga Volkswagen-koncernen.

två damer framför en volvo pv 444.jpg

Låna en Volvo

11 jan 2019 digit

Din bil ibland är Volvos vision för nästa generations bilägande. Nu arbetar bolaget med att utveckla en app och ett smart system som ska möta de behov och krav som dagens urbaniserade medborgare har.

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper - ibm digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

ssab-utvecklas-med-ai.jpg

Big data på SSAB

6 nov 2018 digit

Nu ska stålindustrin utveckla sina redan omfattande mätprocesser med hjälp av AI, big data och maskininlärning. Bakom forskningsprojektet Swedish Metal finns Sandvik och SSAB och målet är en mer konkurrenskraftig och hållbar ståltillverkning.