Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AI får SAS att lyfta

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

– Vi säljer en fysisk produkt, resor från A till B. Men resekedjan börjar mycket tidigare och här jobbar vi för att erbjuda sömlösa lösningar och mervärden som ligger utanför själva flygandet. Bland annat tittar vi mycket på hur vi kan förvalta lojalitetsprogrammet Eurobonus med fem miljoner användare och den information som de lämnat om sig själva, säger Mattias Forsberg, CIO på SAS.

Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster.

Mattias Forsberg , CIO på SAS

Unik databas

Redan när SAS för drygt 40 år sedan införde de första it-systemen för hantering av flygbiljetter har passagerarinformationen hanterats digitalt. När företaget idag utvecklar och förädlar sitt kunderbjudande spelar Eurobonus, som enda cross-skandinaviska databas över en relativt homogen målgrupp med god ekonomi, en nyckelroll.

– Eurobonus fungerar som plattform för en rad olika livsstilstjänster, där möjligheten att samla bonuspoäng genom att betala med American Express eller välja Fortum som elleverantör är några exempel. Men här ser vi många fler möjligheter. Till exempel att kunna beställa en matkasse som väntar när du landar och mycket, mycket annat. Vi vet också att en stor andel av våra medlemmar är intresserade av mat och vin och här har vi bara börjat titta hur vi kan stimulera deras intresse kopplat till resande.

Turi har koll

Kundmötet, nya affärsmodeller och effektivisering av befintliga processer är SAS tre digitala fokusområden. Flera av dem förenas i utvecklingen i digitala assistenten Turi.

– Robotisering och personalisering för att nå våra kunder och hjälpa dem på bästa sätt är något vi jobbar mycket med. Vår digitala assistent Turi ska finnas till hands för resenären under hela resan och bland annat ha koll på bagaget, platsnumret som man alltid glömmer och vädret på destinationen. Det är en spännande, plattformsoberoende lösning som finns i en skarp version och som vi nu gör ett betatest på. Idag finns Turi på Facebook Messenger men i framtiden kan kunden välja plattform och röststyrning i Siri, Google Assistent, Alexa och så vidare. Jag har själv rest med Turi och det funkar jättebra.

Snöstormar och andra störningar

A och O för bra kundrelationer är trots allt att planen lyfter och landar när och där de ska. Nyckeln är automatisering av enorma mängder data för att bli så flexibla och förutseende som möjligt när snöstormar stänger Arlanda och Kastrup.

– Vi jobbar mycket med planering av underhåll med tider, platser och personal så att trafiken ska fungera optimalt. Omplanering är ett annat mycket viktigt område, där vi bland annat ska kunna boka om våra kunder vid inställda avgångar. Vi jobbar med alla befintliga kanaler och verktyg för att bli så effektiva och komma våra kunder så nära möjligt. Allt gör vi i molnet, var annars, avslutar Mattias Forsberg.

28 maj 2018 Uppdaterad 5 mars 2019 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto sas group

Rekommenderad läsning