Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

WannaCry flyger vidare

WannaCry-malwaret kan ha nästlat sig in hos flygjätten Boeing. I skrivande stund ska dock läget vara under kontroll.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 3 april 2018 säkerhet

stort passagerarflygplan påväg att lyfta i solnedgång.jpg

– Malwaret sprider sig snabbt utanför North Charleston och jag hörde precis att produktionen kan ha gått ner. Vi håller på att kontakta i princip varenda enhetschef på Boeing, skriver senioringenjören Mike VanderWel i ett internmejl på företaget, rapporterar The Seattle Times.

Under kontroll

Det var i förra veckan som världens största flygplanstillverkare ska ha blivit utsatta för ett mjukvaruangrepp i form av malwaret WannaCry. North Charleston är en stad i South Carolina i USA där Boeing har en av sina stora flygplansfabriker.

Läs mer: IoT är årets största hot

Medarbetare Mike VanderWel varnade och såg av sitt mejl-utskick att döma det värsta för ögonen, och ryktet spreds bland både personal och passagerare. Men redan under onsdagskvällen var läget mer eller mindre under kontroll, enligt Boeings kommunikationschef Linda Mills.

Läs mer: Voister förklarar Ransomware

– Vi har gjort en slutgiltig bedömning och sårbarheten drabbade bara ett fåtal maskiner. Vi har distribuerat mjukvaruuppdateringar och ingen av vår produktion kom till skada, säger hon.

Ingen fara i luften

Skulle en kommersiell flight kunna drabbas av WannaCry? Det tror inte Jake Williams, grundare av cybersäkerhetskonsultföretaget Rendition Infosec.

– Jag tror inte någon flygmaskin kör Windows eftersom det helt enkelt inte passar sig i det systemet. Det är inte lämpligt för applikationer som kräver konsekvent tillgänglighet i realtid utan dröjsmål, eftersom liv är beroende av det, säger han.

Läs mer: Så attackerade WannaCry världen

Däremot tror han att WannaCry fortfarande dröjer sig kvar där ute, bland annat eftersom alla inte har gjort de uppdateringar som Windows rekommenderade när de största WannaCry-attackerna ägde rum i maj förra året. Och det kan drabba produktionslinjer som använder Windows Embedded, ett slags operativsystem för inbyggda system som GPS-navigatorer eller mobiltelefoner.

– Jag har sett tre stopp de senaste sex månaderna hos andra företag, och jag tror inte att det här kommer att vara det sista. Därför måste man vara noga i sina förberedelser, säger han.

Senaste nytt

Bosch billiga lufttaxi

23 maj 2019

Med hjälp av sensorer från Bosch kan vi snart se flygande taxibilar. Flygtester inleds 2020 och autonoma flygtaxis kan bli realitet i våra städer till 2025. 

Gartner hyllar Dell

22 maj 2019

Gartner har prisat Dell Technologies för sitt hållbarhetsarbete. En anledning är Nextwave, projektet där man har som mål att skapa världens första försörjningskedja med havsplast.

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Google ratar Huawei

20 maj 2019

Användare av de kinesiska telefonerna kommer inte kunna nyttja Googles mobiltjänster och Android-uppdateringar framöver. Detta kommer som en följd av Donald Trumps uttalande förra veckan där han utlyste nationellt nödläge för att skydda landet från utländskt spionage.