Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

WannaCry flyger vidare

WannaCry-malwaret kan ha nästlat sig in hos flygjätten Boeing. I skrivande stund ska dock läget vara under kontroll.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 3 april 2018 säkerhet

stort passagerarflygplan påväg att lyfta i solnedgång.jpg

– Malwaret sprider sig snabbt utanför North Charleston och jag hörde precis att produktionen kan ha gått ner. Vi håller på att kontakta i princip varenda enhetschef på Boeing, skriver senioringenjören Mike VanderWel i ett internmejl på företaget, rapporterar The Seattle Times.

Under kontroll

Det var i förra veckan som världens största flygplanstillverkare ska ha blivit utsatta för ett mjukvaruangrepp i form av malwaret WannaCry. North Charleston är en stad i South Carolina i USA där Boeing har en av sina stora flygplansfabriker.

Läs mer: IoT är årets största hot

Medarbetare Mike VanderWel varnade och såg av sitt mejl-utskick att döma det värsta för ögonen, och ryktet spreds bland både personal och passagerare. Men redan under onsdagskvällen var läget mer eller mindre under kontroll, enligt Boeings kommunikationschef Linda Mills.

Läs mer: Voister förklarar Ransomware

– Vi har gjort en slutgiltig bedömning och sårbarheten drabbade bara ett fåtal maskiner. Vi har distribuerat mjukvaruuppdateringar och ingen av vår produktion kom till skada, säger hon.

Ingen fara i luften

Skulle en kommersiell flight kunna drabbas av WannaCry? Det tror inte Jake Williams, grundare av cybersäkerhetskonsultföretaget Rendition Infosec.

– Jag tror inte någon flygmaskin kör Windows eftersom det helt enkelt inte passar sig i det systemet. Det är inte lämpligt för applikationer som kräver konsekvent tillgänglighet i realtid utan dröjsmål, eftersom liv är beroende av det, säger han.

Läs mer: Så attackerade WannaCry världen

Däremot tror han att WannaCry fortfarande dröjer sig kvar där ute, bland annat eftersom alla inte har gjort de uppdateringar som Windows rekommenderade när de största WannaCry-attackerna ägde rum i maj förra året. Och det kan drabba produktionslinjer som använder Windows Embedded, ett slags operativsystem för inbyggda system som GPS-navigatorer eller mobiltelefoner.

– Jag har sett tre stopp de senaste sex månaderna hos andra företag, och jag tror inte att det här kommer att vara det sista. Därför måste man vara noga i sina förberedelser, säger han.

Senaste nytt

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.