Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Snabbare hjälp med Openshift

en livräddningsbåt ute till havs med en helikopter ovanför.jpg

SOS International utvecklar smarta appar så att du snabbt ska få hjälp om olyckan är framme när du är utanför Sverige. I det arbetet kommer Red Hats containerplattform att vara oumbärlig.

– Våra onlinetjänster har under en längre tid varit ganska fragmenterade, vilket varken hjälper våra kunder som besöker vår sajt eller oss själva eftersom det är svårt att få överblick. Men med Red Hats tjänster har vi lyckats samla allting under ett och samma tak och vi kan nu arbeta effektivare än tidigare, säger Kim Madsen, vice vd på SOS Online.

Fram tills idag har SOS Online, som är en del av SOS International, arbetat med gränssnitt för sina kunder på ett sätt som gjort att man har varit tvungen att uppfinna hjulet varje gång, beroende på vem kunden är och vad de efterfrågar. För detta ska kunna göras på ett effektivt sätt krävs det dock att man snabbt och lätt kan anpassa dessa efter behov.

– Vi är igång med att bygga upp vår egen portfölj med Red Hats lösningar och vill i princip ha tillgång till så mycket som möjligt för att kunna jobba snabbare mot våra kunder, säger Kim Madsen.

Ny tjänst på ingång 

Openshift

Läs mer om Red Hat Openshift Container Platform här.  

SOS Online håller på att utveckla en ny webb- och mobilapp för slutkunder. Det handlar om en så kallad remote medical service, där man via röst- eller videosamtal direkt ska kunna koppla upp sig mot SOS Onlines assistanskoordinatorer, som antingen kan hjälpa dig med det du behöver eller boka en videomötestid med medicinsk personal till dig.

För denna omställning kommer Red Hats tekniska lösningar att vara avgörande, enligt Kim Madsen.

– Ett av de största områdena vi vill utveckla är just möjligheten till självhjälp och fördelen med att jobba tillsammans med Red Hat är att vi får en struktur som ser likadan ut på samtliga plattformar. På så sätt kan vi leverera liknande intuitiva gränssnitt på alla våra plattformar samtidigt; det blir lättare att skala upp och det vi är nöjda med kan fler delar av organisationen ta del av, säger Kim Madsen.

Ökad flexibilitet

För att bli än mer digitala i hela sin organisation tittar SOS International bland annat på Red Hats Openshift container platform som open hybdrid cloud-lösning, där Red Hats öppna sinne gentemot samarbeten gör att man lätt kan integrera och alternera mellan lösningar.

Poängen med dessa hybrida moln är helt enkelt att man får möjlighet att välja i vilket sammanhang man vill att det mesta av arbetsbelastningen ska ligga i molnet, snarare än på marken. På så sätt kan man nå sin marknad snabbare.

– Det är en av fördelarna vi vill komma åt med en hybrid molnlösning. Överhuvudtaget vill vi få en mer digital framtoning, och det kan vi få tillsammans med Red Hat, säger Kim Madsen. 

SOS Online

SOS Online är en del av SOS International. SOS International är en nordisk organisation som ger assistans till nordiska medborgare som hamnar i nödsituationer. SOS international arbetar på uppdrag av försäkringsbolag från de nordiska länderna.

 

24 april 2018 Uppdaterad 4 november 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning