Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så skapar VGR smartare vård

För Västra Götalandsregionen handlar vårdens digitalisering mindre om it och mer om lyhördhet och ledarskap. Här ersätts byråkratiska nej med innovativa ja. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 18 april 2018 it i vården

flicka-med-nalle-hos-doktorn.jpg

– Det var inte musikbranschen som lanserade Spotify, inte taxibranschen som startade Uber eller en hotellkedja som kom på Airbnb. Idag förändras synen på it i allt snabbare takt och vi inom vården behöver diskutera vad det innebär och hur det kan influera oss till nya lösningar som är lika attraktiva för våra medarbetare som för patienterna, säger Patrik Mattsson, enhetschef för Västra Götalandsregionen avdelning vårdens digitalisering på koncernkontoret.

Västra Götalandsregionen med knappt 1,7 miljoner invånare och 38 000 anställda inom vården tar utmaningarna med en åldrande befolkning och behovet av att behålla och attrahera medarbetare på största allvar. Därför är också digital innovation ett fokusområde för Patrik Mattsson och hans drygt 30 kollegor.

patrik_mattsson_2.jpg

Patrik Mattsson är enhetschef för Västra Götalandsregionen avdelning vårdens digitalisering.

– Vi jobbar på flera olika sätt med att etablera plattformar för att använda digitaliseringens möjligheter att skapa nya arbetssätt. Bland annat med programmet omställningen av vården, där digitala vårdmöten är ett aktuellt delprojekt. I det arbetet tittar vi inte enbart på primärvården utan också på specialistläkare och andra yrkeskategorier och deras patientmöten. Ur ett arbetsgivarperspektiv är det viktigt att våra medarbetare i allt högre utsträckning får använda sin digitala kompetens. Vi lever i en digital värld men får fortfarande fönsterkuvert från vården. Så kan vi inte ha det.

Delaktiga patienter

För närvarande utvärderas digitala vårdmöten i ett pilotprojekt där patienterna deltar i utvärderingen och deras insikter och upplevelser fångas upp genom återkommande workshops. I nästa steg väntar en upphandling av systemleverantörer.

Västra Götalandsregionen arbetar också med monitorering av patienter i hemmiljö, till exempel för personer som lever med KOL, hjärtsvikt respektive kronisk mag-tarmsjukdom. Journal via nätet, hälsocoachning och logopedmottagning är andra exempel på regionens digitala vårdplattformar.

När vi tittar på avgränsade pilotprojekt kan något funka bra för det finns alltid en eldsjäl med i bilden. Men i nästa steg … det är bara att konstatera att en storlek inte passar allt.

Patrik Mattsson

– Vi ska leverera bra vård till våra invånare och det gör vi gärna i samarbete med exempelvis industrin, akademin, kommuner och andra aktörer. Samarbeten med många och nya typer av aktörer är viktigt för att skapa delaktighet i det vi gör, men också för att ta vara på goda idéer och lösningar som redan finns.

Efter eldsjälen

Mitt i mångfalden av framsynta lösningar framhåller Patrik Mattsson att teknik inte är den stora utmaningen för vårdens digitalisering.

– Förändringsledning, att få människor att jobba på ett nytt sätt, är en av våra allra största utmaningar. När vi tittar på avgränsade pilotprojekt kan något funka bra för det finns alltid en eldsjäl med i bilden. Men i nästa steg … det är bara att konstatera att en storlek inte passar allt. Ur ett organisationsperspektiv behöver vi jobba uppifrån med smarta plattformar och jobba nerifrån med medarbetarnas tankar och önskemål kring utvecklingen. Till exempel med workshops för både medarbetare och patienter.

Sluta vänta

Gamla vanor och inslag av tekniktrötthet är långtifrån hela förklaringen till att nya lösningar möts med skepsis bland användarna.

– Vi som jobbar med utveckling behöver också vara ödmjuka. Allt är inte bra bara för att det är digitaliserat. Men här skulle jag också vilja se mer delaktighet. Alla måste bidra till bra lösningar och det funkar inte att bara sitta och vänta på att it-avdelningen levererar en ny plattform. Det är också upp till personalen på respektive avdelning att diskutera hur just de kan ha nytta av till exempel digitala vårdmöten eller monitorering. På så sätt kan vi tillsammans skapa lösningar som förbättrar, förenklar och kommer till användning.

Bland annat för att uppmuntra medarbetarnas intresse för digitala vårdlösningar har Västra Götalandsregionen startat en innovationsfond som nu är inne på sitt andra år.

– Under 2018 har hälso- och sjukvårdsstyrelsen avsatt 20 miljoner kronor för innovationsfonden och redan under första året såg vi ett mycket stort intresse från medarbetarna för att söka medel och utveckla sina idéer. Här är vår utmaning att stötta projekten och säga ja, och istället för nej, men och riskera att fastna i praktiska detaljer som ändå går att lösa, avslutar Patrik Mattsson.

Rekommenderad läsning

Visiba Care välkomnar Wikströms förslag

24 apr 2017 it i vården

AdobeStock_132842141_2.jpg AdobeStock_132842141_2.jpg AdobeStock_132842141_2.jpg

Sjukvårdsminister Gabriel Wikström har nyligen utlovat en översyn av ersättningssystemet för digitala besök på vårdcentraler som i dag beräknas enligt samma principer som besök IRL. Johan Gustafsson, vd på Visiba Care, tar beskedet med ro.

Lagen stoppar KOL-vård

15 feb 2018 it i vården

kol-projektet-960640.jpg kol-projektet-960640.jpg kol-projektet-960640.jpg

I KOL-projektet har personer som lever med sjukdomen fått vård på distans. Nu vill Michael Peolsson, projektledare på RISE, att vårdformen ska börja användas över hela landet men då krävs en lagändring.

VGR öppnar virtuell mottagning

24 apr 2018 it i vården

kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg video

Efter drygt fyra månader med Närhälsan Online ser Västra Götalandsregionen ett stort intresse från patienter i alla åldrar men också stora möjligheter till utveckling. Öppet sju dagar i veckan och mer specialistvård ligger högt på agendan, berättar Charlotte Lundholm och Egil Snaebjörnsson Arnljots från Närhälsan på Vitalis i Göteborg.

Ny vårdapp gör hemtjänsten säkrare

12 maj 2016 digit

vadstena.jpg vadstena.jpg vadstena.jpg

I appen Viva omsorg finns all information hon behöver om de vårdtagare hon ska besöka. Sedan i höstas är vårdappen navet i Vadstena kommuns omsorgsverksamhet.

Digital omsorg ger mer tid åt dem som behöver det

16 maj 2016 digit

vadstena_1.jpg vadstena_1.jpg vadstena_1.jpg

Vadstena kommun har genom ett nytt digitalt verktyg lyckats kapa bort fyrtio minuters administration från personalen inom hemtjänsten varje dag. Det får både personalen och brukarna att må bättre när det finns mer tid att till exempel ta en kaffe.

Säkerhet som nummer ett

24 maj 2016 digit

Highres_Atea_Uppsala.Sjh.U_DSC9092_Kristofer-Samuelsson-Photography.jpg Highres_Atea_Uppsala.Sjh.U_DSC9092_Kristofer-Samuelsson-Photography.jpg Highres_Atea_Uppsala.Sjh.U_DSC9092_Kristofer-Samuelsson-Photography.jpg

Läkarna och sjuksköterskorna på Akademiska sjukhuset i Uppsala märker inte om en server går ned. Med en virtualiserad lösning kopplas automatiskt andra servrar in och tar över driften.

Träffa din läkare från solstolen

1 jun 2016 digit

AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg

Träffar du din läkare ofta? Då finns mycket tid att spara. På Karolinska universitetssjukhuset har man infört en videolösning för besök i öppenvården, något som sparar tid för både patienter och vårdpersonal.

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.