Så lyckas företag med IoT

mote-med-bra-diskussioner.jpg

Två av fem nordiska företag använder IoT och allra längst har man kommit inom transport, infrastruktur och produktion. Ledningens stöd och engagemang helt avgörande för att lyckas med en IoT-satsning visar en ny rapport. 

Det är framför allt verksamheter inom transport, infrastruktur och produktion som fått upp ögonen för att samla in data från fysiska produkter med hjälp av sensorer. Till exempel för att övervaka när en reservdel till ett tåg är sliten och bör bytas ut eller för att spåra ett paket på väg från Trinidad till Hudiksvall.

Idag använder 40 procent av nordiska företag teknik för sakernas internet. Det framkommer i IDC:s nya undersökning av cirka 200 stora och mellanstora företag i Norden som tagits fram på uppdrag av SAP.

Stöd och engagemang

Mer än hälften av de företag där IoT-initiativen redan från start stöttats av ledningen uppger att deras arbete varit mycket framgångsrikt. Det gäller för mer än 60 procent av de företag som har en CDO som driver utvecklingsarbetet.

– När IoT ska vara en del av verksamheten är det nödvändigt att göra större organisatoriska förändringar. IoT ska vara en del av företagets samlade digitala transformation och det kräver bland annat att medarbetarna kan höja sin kompetens. Därför är högsta ledningens stöd, uppbackning och engagemang avgörande för att projektet ska lyckas, säger Jesper Schleimann, Chief Technology Officer på SAP Norden, i ett pressmeddelande.

Enligt rapporten anses ökad produktivitet och kostnadsbesparingar vara de främsta fördelarna med att använda IoT.

 

6 april 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldledarskapFoto adobestock

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng