Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

KTH:s guide för rektorer

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 3 april 2018 it i skolan

tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg

Boken Att leda och dela kunskap i skolan tar upp digitalisering i ett brett perspektiv med kopplingar till organisation, ledning och kunskapsspridning.

– Kärnan i projektet har varit att kombinera digitalisering i skolan med forskningsbaserad förändringsledning och organisationsutveckling, säger Henrik Svensson som har skrivit boken tillsammans med Stefan Hrastrinski och Marianne Ekman Rising på Skolan för industriell teknik och management.

Fem skolor

KTH-forskarna har jobbat med rektorer och lärare på fem grundskolor i Kista. Det handlade mycket om att undersöka på vilket sätt man jobbade med utvecklingsfrågor och vilka arenor som fanns.

Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Henrik Svensson , forskare på KTH

– Vi bidrog med kunskap om hur man kan jobba med innovation, speciellt medarbetardriven innovation - det är ju lärarna som träffar eleverna och ser var utmaningarna finns, säger Henrik Svensson.

För att introducera digitalisering i skolan på ett bra sätt är det många saker som måste samverka, konstaterar han.

– Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Studiecirklar

KTH-forskarna har lagt särskilt fokus på att skolan bör bygga på den kompetens som finns i den egna organisationen. Exempelvis arrangerade en grupp förstelärare vid de fem skolorna konferenser där alla 230 lärare deltog. Lärarna delade med sig av sina kunskaper om digitalisering av undervisningen i parallella spår och reflekterade därefter tillsammans i grupper.

Boken har delats ut till alla rektorer i grundskolorna i Stockholms stad. Den används som diskussionsunderlag i studiecirkelform för rektorerna och den ingår nu i stadens digitaliseringssatsning.

 Källa: KTH

Senaste nytt

Årets e-hälsokommun

26 april 2018

Rättvik har korats till Sveriges e-hälsokommun 2018 vid en prisutdelning på Vitalis i Göteborg.

Sverige övar cyberförsvar

26 april 2018

Nu genomförs Locked Shields, världens största övning i cyberförsvar av Natos cyberförsvarcenter, CCDCOE. I år deltar Sverige och Finland med ett gemensamt team.

Okända appar hotar GDPR

25 april 2018

Nära hälften av företagens nätverkstrafik och applikationer kan it-ansvariga inte identifiera och i en fjärdedel av fallen har 70 procent av nätverkstrafiken okänd identitet.

Sundare med sensor

25 april 2018

Glöm hälsoappar som kräver att du knappar hur mycket du äter. Nu har forskare vid Tufts University i USA utvecklat en pytteliten sensor som håller koll på vad du stoppar i dig.

KTH gör borta bäst

24 april 2018

I samarbete med KTH har Nordic Choice Hotels utvecklat en lösning som låter gästerna bestämma hur hotellrummet ska se ut. Vare sig du vill sova under en stjärnhimmel, är fascinerad av Måns Zelmerlöv eller vill ha bilder av familjen på väggar och tak, så kan det nu ordnas.

MSB utbildar offentlig sektor

24 april 2018

Kunskapen om dataintrång och hur man skyddar sig mot attacker behöver förbättras i offentlig sektor. Det anser regeringen som nu ger MSB uppdraget att utbilda alla berörda.