Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

KTH:s guide för rektorer

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 3 april 2018 it i skolan

tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg

Boken Att leda och dela kunskap i skolan tar upp digitalisering i ett brett perspektiv med kopplingar till organisation, ledning och kunskapsspridning.

– Kärnan i projektet har varit att kombinera digitalisering i skolan med forskningsbaserad förändringsledning och organisationsutveckling, säger Henrik Svensson som har skrivit boken tillsammans med Stefan Hrastrinski och Marianne Ekman Rising på Skolan för industriell teknik och management.

Fem skolor

KTH-forskarna har jobbat med rektorer och lärare på fem grundskolor i Kista. Det handlade mycket om att undersöka på vilket sätt man jobbade med utvecklingsfrågor och vilka arenor som fanns.

Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Henrik Svensson , forskare på KTH

– Vi bidrog med kunskap om hur man kan jobba med innovation, speciellt medarbetardriven innovation - det är ju lärarna som träffar eleverna och ser var utmaningarna finns, säger Henrik Svensson.

För att introducera digitalisering i skolan på ett bra sätt är det många saker som måste samverka, konstaterar han.

– Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Studiecirklar

KTH-forskarna har lagt särskilt fokus på att skolan bör bygga på den kompetens som finns i den egna organisationen. Exempelvis arrangerade en grupp förstelärare vid de fem skolorna konferenser där alla 230 lärare deltog. Lärarna delade med sig av sina kunskaper om digitalisering av undervisningen i parallella spår och reflekterade därefter tillsammans i grupper.

Boken har delats ut till alla rektorer i grundskolorna i Stockholms stad. Den används som diskussionsunderlag i studiecirkelform för rektorerna och den ingår nu i stadens digitaliseringssatsning.

 Källa: KTH

Senaste nytt

Första levande roboten

24 januari 2020

Små robotar gjorda på celler från en groda och som rör sig själva efter en datorgjord evolutionär design. Det är resultatet av ny forskning från University of Vermont.

Betala med handen

24 januari 2020

Amazon har planer på att låta kunder betala sina inköp genom att scanna handflatorna. Betalningssättet kan komma att användas både i deras egna butiker och på andra ställen.

Hålen i Tor

23 januari 2020

Två forskare på Karlstad universitet har hittat säkerhetshål i anonymitetsnätverket Tor. Bristerna är åtgärdade på kort sikt och nu forskar de båda på nya, mer långsiktiga typer av skydd. 

Stark tillväxt 2020

23 januari 2020

Försäljningen av datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommer att öka med 0,9 procent och uppgå till 2,16 miljarder enheter 2020. En anledning till det är en växande mobilmarknad, delvis beroende på 5G-inträdet.

Davos om cyberhot

22 januari 2020

Teknikjättar som utmanas politiskt, en ökad rädsla för cyberhot och minskad närvaro på sociala medier. Det är några av resultaten när globala företagsledare i Davos delar sin uppfattning om utvecklingen i världen. 

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.