Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

KTH:s guide för rektorer

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 3 april 2018 it i skolan

tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg

Boken Att leda och dela kunskap i skolan tar upp digitalisering i ett brett perspektiv med kopplingar till organisation, ledning och kunskapsspridning.

– Kärnan i projektet har varit att kombinera digitalisering i skolan med forskningsbaserad förändringsledning och organisationsutveckling, säger Henrik Svensson som har skrivit boken tillsammans med Stefan Hrastrinski och Marianne Ekman Rising på Skolan för industriell teknik och management.

Fem skolor

KTH-forskarna har jobbat med rektorer och lärare på fem grundskolor i Kista. Det handlade mycket om att undersöka på vilket sätt man jobbade med utvecklingsfrågor och vilka arenor som fanns.

Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Henrik Svensson , forskare på KTH

– Vi bidrog med kunskap om hur man kan jobba med innovation, speciellt medarbetardriven innovation - det är ju lärarna som träffar eleverna och ser var utmaningarna finns, säger Henrik Svensson.

För att introducera digitalisering i skolan på ett bra sätt är det många saker som måste samverka, konstaterar han.

– Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Studiecirklar

KTH-forskarna har lagt särskilt fokus på att skolan bör bygga på den kompetens som finns i den egna organisationen. Exempelvis arrangerade en grupp förstelärare vid de fem skolorna konferenser där alla 230 lärare deltog. Lärarna delade med sig av sina kunskaper om digitalisering av undervisningen i parallella spår och reflekterade därefter tillsammans i grupper.

Boken har delats ut till alla rektorer i grundskolorna i Stockholms stad. Den används som diskussionsunderlag i studiecirkelform för rektorerna och den ingår nu i stadens digitaliseringssatsning.

 Källa: KTH

Senaste nytt

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.

Digilyftet hyllas av EU

15 augusti 2018

Med pilotprojektet Digilyftet introducerades ett framgångsrikt koncept för att stödja små och medelstora företag att anamma digitaliseringens möjligheter. Arbetet har lyfts av EU som ett av tio goda exempel från olika länder. Fortsättningsprojektet Digifuture erbjuder fler företag motsvarande stöd.

Pant för plastpåsar

14 augusti 2018

Nu är Apotekets plastpåsar pantbara via en mobilapp. Satsningen börjar med tre apotek i Stockholm och genomförs i samarbete med PantaPåsen för att minska nedskräpningen och förändra synen på plastpåsar.

SKL vill ändra lagen

13 augusti 2018

I många kommuner pågår ett viktigt utvecklingsarbete att automatisera rutiner för att kunna lägga mer tid på ett bättre stöd till den enskilde. Men SKL bedömer att dagens kommunallag inte stödjer helt automatiserade beslut. Nu erbjuder man juridiskt stöd till medlemmar kring rättsläget.