Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

KTH:s guide för rektorer

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 3 april 2018 it i skolan

tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg

Boken Att leda och dela kunskap i skolan tar upp digitalisering i ett brett perspektiv med kopplingar till organisation, ledning och kunskapsspridning.

– Kärnan i projektet har varit att kombinera digitalisering i skolan med forskningsbaserad förändringsledning och organisationsutveckling, säger Henrik Svensson som har skrivit boken tillsammans med Stefan Hrastrinski och Marianne Ekman Rising på Skolan för industriell teknik och management.

Fem skolor

KTH-forskarna har jobbat med rektorer och lärare på fem grundskolor i Kista. Det handlade mycket om att undersöka på vilket sätt man jobbade med utvecklingsfrågor och vilka arenor som fanns.

Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Henrik Svensson , forskare på KTH

– Vi bidrog med kunskap om hur man kan jobba med innovation, speciellt medarbetardriven innovation - det är ju lärarna som träffar eleverna och ser var utmaningarna finns, säger Henrik Svensson.

För att introducera digitalisering i skolan på ett bra sätt är det många saker som måste samverka, konstaterar han.

– Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Studiecirklar

KTH-forskarna har lagt särskilt fokus på att skolan bör bygga på den kompetens som finns i den egna organisationen. Exempelvis arrangerade en grupp förstelärare vid de fem skolorna konferenser där alla 230 lärare deltog. Lärarna delade med sig av sina kunskaper om digitalisering av undervisningen i parallella spår och reflekterade därefter tillsammans i grupper.

Boken har delats ut till alla rektorer i grundskolorna i Stockholms stad. Den används som diskussionsunderlag i studiecirkelform för rektorerna och den ingår nu i stadens digitaliseringssatsning.

 Källa: KTH

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.