Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

KTH:s guide för rektorer

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 3 april 2018 it i skolan

tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg

Boken Att leda och dela kunskap i skolan tar upp digitalisering i ett brett perspektiv med kopplingar till organisation, ledning och kunskapsspridning.

– Kärnan i projektet har varit att kombinera digitalisering i skolan med forskningsbaserad förändringsledning och organisationsutveckling, säger Henrik Svensson som har skrivit boken tillsammans med Stefan Hrastrinski och Marianne Ekman Rising på Skolan för industriell teknik och management.

Fem skolor

KTH-forskarna har jobbat med rektorer och lärare på fem grundskolor i Kista. Det handlade mycket om att undersöka på vilket sätt man jobbade med utvecklingsfrågor och vilka arenor som fanns.

Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Henrik Svensson , forskare på KTH

– Vi bidrog med kunskap om hur man kan jobba med innovation, speciellt medarbetardriven innovation - det är ju lärarna som träffar eleverna och ser var utmaningarna finns, säger Henrik Svensson.

För att introducera digitalisering i skolan på ett bra sätt är det många saker som måste samverka, konstaterar han.

– Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.

Studiecirklar

KTH-forskarna har lagt särskilt fokus på att skolan bör bygga på den kompetens som finns i den egna organisationen. Exempelvis arrangerade en grupp förstelärare vid de fem skolorna konferenser där alla 230 lärare deltog. Lärarna delade med sig av sina kunskaper om digitalisering av undervisningen i parallella spår och reflekterade därefter tillsammans i grupper.

Boken har delats ut till alla rektorer i grundskolorna i Stockholms stad. Den används som diskussionsunderlag i studiecirkelform för rektorerna och den ingår nu i stadens digitaliseringssatsning.

 Källa: KTH

Senaste nytt

RISE lanserar supermaterial

19 oktober 2018

Spindelsilke har petats från tronen som världens starkaste biomaterial. En tunn tråd av spunnen nanocellulosa kan användas för allt från flygplansvingar till artificiella senor i kroppen. Nu har Karl Håkansson, RISE, tilldelats Blue Sky Young Researchers Innovation Award för sin banbrytande forskning.

Nu granskas GDPR

19 oktober 2018

Datainspektionen startar flera större granskningar kring hur GDPR efterföljs. En av dem rör samtycke som rättslig grund för att samla in och använda personuppgifter.

Trådlös livskvalitet

18 oktober 2018

Nu utvecklas en lösning som gör det möjligt för en person i rullstol att ta sig fram sida vid sida med en assistent eller annat sällskap. Projektet drivs av Mittuniversitetet i samarbete med Permobil och tanken är att rullstolen med hjälp av en handhållen kontroll och stereokamerateknik ska följa personen som går bredvid användaren

Enklare upphandla smart

17 oktober 2018

SKL-koncernens så kallade snabbspår för digitalisering gör det möjligt för kommuner att upphandla genom en förenklad upphandlingsprocess. Redan idag finns det två tjänster inom snabbspåret och fler är på gång.

6 av 10 offer för cyberbrott

17 oktober 2018

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Ny spinn på it

16 oktober 2018

I dagens informationsteknologi används ljus och elektronladdning för att bearbeta och överföra information. Nu har forskare vid Linköpings universitet och KTH hittat svaret på en avgörande utmaning i jakten mindre, snabbare och mer energisnål it.