Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klassen som vann Digit

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 april 2018 it i skolan

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Underlaget till lösningen som vann årets Digit fick eleverna genom att intervjua äldre personer och den färdiga lösningen bestod av en lins som är kopplad till en databas. I databasen scannar en närstående in personuppgifter för och bild på den äldre. Linsen visar då vem man pratar med, var den äldre befinner sig och den kan även vara kopplad till en hörapparat, skriver Göteborgs stad i ett pressmeddelande.

Väver ihop läroplanen

– Klassen har verkligen visat vad de kan och tagit eget ansvar utifrån instruktioner som vi arbetat fram gemensamt. De har gjort allt från att skapa en projektidé, till att rita instruktioner och träna på muntligt framträdande. Jag tycker det har varit en inspirerande resa, fram till slutmålet, säger Christel Friberg, klasslärare i 5a och förstelärare inom digitalisering, som tycker att tävlingen var ett bra tillfälle att väva ihop olika delar av skolans läroplan.

Juryns motivering

”Genom ert arbetssätt att fråga de äldre vad de skulle vilja ha är detta ett gott exempel på användardriven utveckling som leder till flera funktioner i en lösning som kan bidra till en bättre vardag, ökad trygghet och möjlighet till att få klara sig själv.”

Förutom äran får klassen 10 000 kronor i prispengar och presentar sin lösning på Vitalis.

Samarbetar med företag

Digit är ett skolprojekt där syftet är att lyfta digitala talanger, skapa intresse för studier och arbete inom it- och telekomsektorn och dessutom visa hur it-och telekomsektorn bidrar till tillväxt och en hållbar utveckling. Skolprojektet genomförs som en tävling där uppgiften är att lösa ett verkligt uppdragmed hjälp av teknik och it. Uppdragen tas fram av de företag som går in som partners i skolprojektet. Projektet bygger på ett samarbete mellan skolor, partnerföretag och Universeum.

Senaste nytt

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserade app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.

Dödsorsak ransomware

22 september 2020

På grund av en ransomware-attack kunde en tysk ambulans inte åka till närmsta sjukhus. Färden tog en timme extra, vilket ledde till att en patient omkom.

Osund gaming

22 september 2020

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen.