Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klassen som vann Digit

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 april 2018 it i skolan

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Underlaget till lösningen som vann årets Digit fick eleverna genom att intervjua äldre personer och den färdiga lösningen bestod av en lins som är kopplad till en databas. I databasen scannar en närstående in personuppgifter för och bild på den äldre. Linsen visar då vem man pratar med, var den äldre befinner sig och den kan även vara kopplad till en hörapparat, skriver Göteborgs stad i ett pressmeddelande.

Väver ihop läroplanen

– Klassen har verkligen visat vad de kan och tagit eget ansvar utifrån instruktioner som vi arbetat fram gemensamt. De har gjort allt från att skapa en projektidé, till att rita instruktioner och träna på muntligt framträdande. Jag tycker det har varit en inspirerande resa, fram till slutmålet, säger Christel Friberg, klasslärare i 5a och förstelärare inom digitalisering, som tycker att tävlingen var ett bra tillfälle att väva ihop olika delar av skolans läroplan.

Juryns motivering

”Genom ert arbetssätt att fråga de äldre vad de skulle vilja ha är detta ett gott exempel på användardriven utveckling som leder till flera funktioner i en lösning som kan bidra till en bättre vardag, ökad trygghet och möjlighet till att få klara sig själv.”

Förutom äran får klassen 10 000 kronor i prispengar och presentar sin lösning på Vitalis.

Samarbetar med företag

Digit är ett skolprojekt där syftet är att lyfta digitala talanger, skapa intresse för studier och arbete inom it- och telekomsektorn och dessutom visa hur it-och telekomsektorn bidrar till tillväxt och en hållbar utveckling. Skolprojektet genomförs som en tävling där uppgiften är att lösa ett verkligt uppdragmed hjälp av teknik och it. Uppdragen tas fram av de företag som går in som partners i skolprojektet. Projektet bygger på ett samarbete mellan skolor, partnerföretag och Universeum.

Senaste nytt

Lösning för läsning

11 december 2018

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.

Snabba levande elektroder

11 december 2018

Att tillsätta bakterier till elektrokemiska system är ett miljövänligt sätt att omvandla kemisk energi till elektricitet. Nu har forskare vid Linköpings universitet hittat en metod som ökar signalstyrkan från en mikrobiell elektrokemisk cell upp till tjugo gånger. Hemligheten är en film med en inbäddad bakterie.

Drönare till dörren

10 december 2018

I vår lanseras Europas första hemleveranser med drönare. Bakom satsningen ligger Googleavknoppningen Wing som valt Helsingfors som centrum för att testa 5-10 drönare i ett tufft klimat. 

RISE smarta skördar

10 december 2018

Nu startar RISE en testbädd för digitaliserat jordbruk som erbjuder svenska industriföretag goda möjligheter att etablera sig i jordbruksbranschen. Uppkopplade åkrar och avancerade system för dataanalys ska bidra till ett mer lönsamt jordbruk enligt FN:s resolution Agenda 2030 för hållbar utveckling.

GDPR-hot på tuben

7 december 2018

Datainspektionen ska granska hur SL, Stockholms lokaltrafik, vill använda kroppsburna kameror för biljettkontrollanterna i lokaltrafiken.

App mot anemi

7 december 2018

Nu går det att upptäcka blodbrist utan stick. För att mäta hemoglobinet är alternativet en app som analyserar foton av patientens nagelbäddar med en känslighet på 97 procent och en exakthet som stämmer väl med traditionella blodprov.