Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klassen som vann Digit

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 april 2018 it i skolan

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Underlaget till lösningen som vann årets Digit fick eleverna genom att intervjua äldre personer och den färdiga lösningen bestod av en lins som är kopplad till en databas. I databasen scannar en närstående in personuppgifter för och bild på den äldre. Linsen visar då vem man pratar med, var den äldre befinner sig och den kan även vara kopplad till en hörapparat, skriver Göteborgs stad i ett pressmeddelande.

Väver ihop läroplanen

– Klassen har verkligen visat vad de kan och tagit eget ansvar utifrån instruktioner som vi arbetat fram gemensamt. De har gjort allt från att skapa en projektidé, till att rita instruktioner och träna på muntligt framträdande. Jag tycker det har varit en inspirerande resa, fram till slutmålet, säger Christel Friberg, klasslärare i 5a och förstelärare inom digitalisering, som tycker att tävlingen var ett bra tillfälle att väva ihop olika delar av skolans läroplan.

Juryns motivering

”Genom ert arbetssätt att fråga de äldre vad de skulle vilja ha är detta ett gott exempel på användardriven utveckling som leder till flera funktioner i en lösning som kan bidra till en bättre vardag, ökad trygghet och möjlighet till att få klara sig själv.”

Förutom äran får klassen 10 000 kronor i prispengar och presentar sin lösning på Vitalis.

Samarbetar med företag

Digit är ett skolprojekt där syftet är att lyfta digitala talanger, skapa intresse för studier och arbete inom it- och telekomsektorn och dessutom visa hur it-och telekomsektorn bidrar till tillväxt och en hållbar utveckling. Skolprojektet genomförs som en tävling där uppgiften är att lösa ett verkligt uppdragmed hjälp av teknik och it. Uppdragen tas fram av de företag som går in som partners i skolprojektet. Projektet bygger på ett samarbete mellan skolor, partnerföretag och Universeum.

Senaste nytt

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år. 

E-säkra läkemedel

18 februari 2019

Sverige har varit pådrivande inom EU för en mer omfattande säkerhetsmärkning av läkemedel. Det nya regelverket för e-verifikation minskar risken för förfalskningar och ökar kontrollen från fabriken till apotekens kunder. Systemet kommer att omfatta mer än 100 miljoner förpackningar per år bara i Sverige.

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.