Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Klassen som vann Digit

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 april 2018 it i skolan

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Underlaget till lösningen som vann årets Digit fick eleverna genom att intervjua äldre personer och den färdiga lösningen bestod av en lins som är kopplad till en databas. I databasen scannar en närstående in personuppgifter för och bild på den äldre. Linsen visar då vem man pratar med, var den äldre befinner sig och den kan även vara kopplad till en hörapparat, skriver Göteborgs stad i ett pressmeddelande.

Väver ihop läroplanen

– Klassen har verkligen visat vad de kan och tagit eget ansvar utifrån instruktioner som vi arbetat fram gemensamt. De har gjort allt från att skapa en projektidé, till att rita instruktioner och träna på muntligt framträdande. Jag tycker det har varit en inspirerande resa, fram till slutmålet, säger Christel Friberg, klasslärare i 5a och förstelärare inom digitalisering, som tycker att tävlingen var ett bra tillfälle att väva ihop olika delar av skolans läroplan.

Juryns motivering

”Genom ert arbetssätt att fråga de äldre vad de skulle vilja ha är detta ett gott exempel på användardriven utveckling som leder till flera funktioner i en lösning som kan bidra till en bättre vardag, ökad trygghet och möjlighet till att få klara sig själv.”

Förutom äran får klassen 10 000 kronor i prispengar och presentar sin lösning på Vitalis.

Samarbetar med företag

Digit är ett skolprojekt där syftet är att lyfta digitala talanger, skapa intresse för studier och arbete inom it- och telekomsektorn och dessutom visa hur it-och telekomsektorn bidrar till tillväxt och en hållbar utveckling. Skolprojektet genomförs som en tävling där uppgiften är att lösa ett verkligt uppdragmed hjälp av teknik och it. Uppdragen tas fram av de företag som går in som partners i skolprojektet. Projektet bygger på ett samarbete mellan skolor, partnerföretag och Universeum.

Senaste nytt

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka. 

Googles djurskydd

19 november 2020

En nyutvecklad AI ska spåra tjuvskyttar i Kamerun. Genom att urskilja skottlossningar från andra ljud kan den hjälpa vakter att spåra illegal jakt. 

5G värt 260 biljoner

19 november 2020

5G kan dra in 31 000 miljarder dollar, ungefär 260 000 miljarder kronor, till it- och telekomindustrin fram till 2030. Det visar en ny studie från Ericsson.