Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IIS lär vuxna fake news

En ny satsning från IIS ska göra vuxna bättre på att inför valet lära sig värdera sann och falsk information på nätet.

Text Fredrik Adolfsson Foto Jens Ohlsson, Flickr 4 april 2018 säkerhet

löfven-val-2018---960640.jpg

– Att kunna söka och värdera information och förstå olika digitala informationsflöden blir allt viktigare. Sverige är på väg in i en valrörelse och då är det extra viktigt att kunna avgöra vem som säger vad och varför. Kan man det minimerar man risken att bli lurad eller sprida vidare information man inte själv kan stå för, säger Björn Appelgren, projektledare på IIS, via ett pressmeddelande.

Svenska vuxnas digitala kompetens när det gäller fake news, troll och dylikt är inte speciellt hög. Endast var femte person av alla över 35 år har fått utbildning eller information om hur man ska värdera information på internet. Samtidigt så är äldre personer de som mest frekvent delar innehåll i sociala medier.

Internetkunskap.se

Därför satsar Internetstiftelsen i Sverige, IIS, på att inför valet höja de vuxnas digitala kunnande genom projektet Internetkunskap. Materialet består av kortare faktafilmer anpassade för att konsumeras på sociala medier, samt artiklar för dem som vill gå ännu mer på djupet. Allt kommer att samlas på webbplatsen internetkunskap.se.

– Inledningsvis fokuserar vi på färdigheter vi tycker är viktiga att ha med sig när det är valår. Vi vill nå användarna där de flesta redan har sin digitala närvaro, därför kommer Facebook och andra sociala medier att vara viktiga kanaler, säger Björn Appelgren.

Arbetet är anpassat efter EU:s nya ramverk för digital kompetens och kommer att fortsätta även efter riksdagsvalet i september.

Senaste nytt

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Klarnas tre trender

18 maj 2020

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Hållbar efter pandemin

18 maj 2020

Flygets klimatpåverkan har minskat drastiskt under coronapandemin. Nu utvecklar forskare vid KTH ett verktyg som ska få företag och organisationer att flyga mindre, även när rådande situation är över.