Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Försäkringskassan satsar på AI

Det är fortfarande ett oklart rättsläge huruvida Försäkringskassan ska ta över andra myndigheters it-drift. Men oavsett fortsätter Försäkringskassan sitt digitaliseringsarbete som nu även innefattar AI - för att demokratisera myndighetens handläggningar.

Text Fredrik Adolfsson Foto Försäkringskassan 27 april 2018 digit

försäkringskassan-960640.jpg

Efter outsourcingproblematiken hos bland annat Transportstyrelsen under 2017 så gav regeringen Försäkringskassan uppdraget att se över möjligheterna ifall de skulle kunna ta över andra myndigheters it-drift. Vad har hänt sedan dess? Inte speciellt mycket, menar Stefan Olowsson, CIO på Försäkringskassan.

– Det har mest varit diskussioner där vissa vill ha hjälp och vissa mest vill diskutera. Det här är ju ganska långsiktiga saker som inte sker över en natt. Först måste man titta över de tekniska och juridiska förutsättningarna där ganska många saker måste stämma in.

Ett problem har varit oklarheten ifall LOU, Lagen om offentlig upphandling, ska gälla även myndigheter emellan.

– Där råder det fortfarande ovisshet, och ingen vet riktigt svaret. Pensionsmyndigheten har ju redan sin it-drift hos oss och så har det alltid varit, men när det gäller nya myndigheter så dyker det upp frågetecken: Hur ska allt gå till? Ska de behöva köpa sig en tjänst hos oss eller inte?

Hur tror och hoppas du på att den här situationen ser ut om några år?

– Jag tycker att det är bra för staten om myndigheterna håller samman. Det finns ett antal säkerhetsmässiga aspekter med det och en sammansvetsning skulle utan tvekan kunna skapa en bättre ordning. Vi skulle kunna utnyttja mer information och nya tekniker, exempelvis big data, på samma ställe, istället för att medborgarna måste mata in samma information till varje myndighet. Därför hoppas jag att de ansvariga aktörerna om några år åtminstone har kommit närmare ett beslut och att det kanske till och med är så att vi kunnat börja erbjuda en gemensam it-drift för våra myndigheter.

AI och demokratisering

Att det är just Försäkringskassan som föreslås ta hand om de andra myndigheters it-drift är ingen slump. De är närmare 1000 personer på sin it-avdelning och försöker hela tiden ligga i framkant när det gäller frågor som rör it, säkerhet och digitalisering. När det gäller bedömningar som endast bygger på siffror, vanligt förekommande inom bland annat familjeförsäkringar, så behöver kunderna aldrig ens prata med Försäkringskassan. Under de senaste åren har de också sänkt sin snittliga telefontid från 30 minuter till 10-12 minuter.

– Enkla frågor tar kunder numera själva via webben och då är det bara de svåra frågorna kvar som handläggarna behöva svara på. Därför har antalet telefonsamtal gått ner med flera miljoner bara det senaste året. Det här är ett resultat av att vi börjat använda Mina sidor på webben så att vi direkt kan visa upp mer information till rätt person och även ta hjälp av AI som förenklat hanteringen av den ökade informationsmängden.

AI är också något som Försäkringskassan tänkt använda allt mer för att demokratisera handläggandet.

– Artificiell intelligens ska framöver guida handläggare till rätt beslut. Om vi skall vara riktigt rättssäkra över landet så behövs nog mera hjälp av datorer.  Där ska AI hjälpa till med underlaget så att det ska bli så jämställt som möjligt.

– Vi tänker också att AI i framtiden kan upptäcka saker som inte går rätt till och därmed hitta personer som utnyttjar socialförsäkringssystemet på fel sätt. 

Förutom den potentiella gemensamma it-driften, hur tror du er verksamhet ser annorlunda ut 2020?

– Jag ser en human utveckling framför mig. Vi finns ju till för våra medborgare så vi ska använda all vår kraft till dem som behöver hjälp och stöttning, och det enkla har datorer tagit över. De som har en komplicerad fråga om socialförsäkringen vill prata med en expert som finns hos oss. 

– Detta skapar också en utmaning för oss, nämligen att vi måste höja kompetensnivån så att våra anställda kan hantera allt mer avancerade frågor. Vi står också inför stora pensionsavgångar de kommande åren så föryngring, utbildning och rekrytering blir stora frågor för oss framöver, avslutar Stefan Olowsson.

Rekommenderad läsning

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Cisco: Så skyddar du dig mot hot

7 jun 2017 säkerhet

Cisco Per Samuelsson .jpg Cisco Per Samuelsson .jpg Cisco Per Samuelsson .jpg video

Bygg in säkerheten i nätverket, minska mänskliga misstag genom automation och tänk innovativt. Det är några av Per Samuelssons råd för att möta ransomware och andra attacker. 

Stena Line på kurs mot smartare service

27 jul 2017 digit

amer_2.jpg amer_2.jpg amer_2.jpg

Med artificial super intelligence, ASI, förändras mänsklighetens livsvillkor i grunden. Eller vad sägs om att leva i 300 år? Stena Lines AI-guru Amer Mohammed förutspår förändringar som får steget från ånga till el att framstå som en bagatell.

Kvantdatorn knäcker krypto

30 aug 2017 digit

IBM kvantdator.jpg IBM kvantdator.jpg IBM kvantdator.jpg

Superkänsliga och extremt smarta. Kvantdatorer kan i realtid beräkna hur molekyler beter sig och kan därför bli allt viktigare för att ta fram nya patent inom biomedicin. Samtidigt finns hotet att det är just kvantdatorerna som kommer att knäcka alla våra lösenord.

Attacker men inga rapporter

10 nov 2017 säkerhet

transportstyrelsen .jpg transportstyrelsen .jpg transportstyrelsen .jpg

Trots en myckenhet av ransomware och andra attacker så är det fortfarande få incidenter riktade mot myndigheter som rapporteras till MSB. Hittills i år har det rapporterats in 220 attacker mot totalt 244 myndigheter.

 

Voister förklarar

Artificiell intelligens

5 dec 2017 Voister förklarar

ai robot .jpg ai robot .jpg ai robot .jpg

Är AI en hjälp i vår strävan efter ett bättre samhälle eller det största hotet mot mänskligheten? Där om tvista de lärde men forskarna låter inte lite käbbel stoppa dem. Idag anser it-förgrundsfigurer som Microsofts Satya Nadella och Amazons Jeff Bezos att AI är den nya digitala guldådern.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.