Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Självkör i vind

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Text Fredrik Adolfsson Foto KTH / Mynewsdesk 15 mars 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg

KTH:s självseglande båt Maribot Vane.

 Vi har skapat denna båt för att kunna skicka farkoster till ogästvänliga och eländiga platser med uselt väder där dessa sedan själva kan studera miljön, säger professor Jakob Kuttenkeuler på Centre for Naval Architecture vid KTH.

I mer än ett år har Jakob Kuttenkeuler ihop med ett antal forskare och studenter arbetat med båten Maribot Vane. Varför? Jo, båten ska klara av att segla helt själv i minst en månad oavsett väder, och på så sätt kunna undersöka olika miljöer.

– I slutändan kommer en sådan här båt kosta lika mycket som att hyra ett vanligt fartyg ett enda dygn. Så det finns en hel del pengar att spara, säger Jakob Kuttenkeuler.

Liten och smidig

Projektet startade när Jakob Kuttenkeuler ansökte om forskningsfinansiering och fick den beviljad hos Sjöfartsverket. Segelbåten ska vara tillräckligt liten för att kunna hanteras, fraktas och inte vara en fara för andra fartyg om en krock ute till havs skulle ske. Men den ska också kunna fyllas med möjlig mätutrustning. I utvecklingen av båten har forskarna fokuserat mycket på enkelhet.

– Det finns ju väldigt många snören och tampar att dra i på en vanlig segelbåt. Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon. Många konkurrenter behåller alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon. Vi har gjort precis tvärtom. Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med.

Nästa steg är att få in artificiell intelligens i bygget.

– Nu ska vi joba med robotik och perception och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens. Genom datorseende kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar.

Senaste nytt

Årets e-hälsokommun

26 april 2018

Rättvik har korats till Sveriges e-hälsokommun 2018 vid en prisutdelning på Vitalis i Göteborg.

Sverige övar cyberförsvar

26 april 2018

Nu genomförs Locked Shields, världens största övning i cyberförsvar av Natos cyberförsvarcenter, CCDCOE. I år deltar Sverige och Finland med ett gemensamt team.

Okända appar hotar GDPR

25 april 2018

Nära hälften av företagens nätverkstrafik och applikationer kan it-ansvariga inte identifiera och i en fjärdedel av fallen har 70 procent av nätverkstrafiken okänd identitet.

Sundare med sensor

25 april 2018

Glöm hälsoappar som kräver att du knappar hur mycket du äter. Nu har forskare vid Tufts University i USA utvecklat en pytteliten sensor som håller koll på vad du stoppar i dig.

KTH gör borta bäst

24 april 2018

I samarbete med KTH har Nordic Choice Hotels utvecklat en lösning som låter gästerna bestämma hur hotellrummet ska se ut. Vare sig du vill sova under en stjärnhimmel, är fascinerad av Måns Zelmerlöv eller vill ha bilder av familjen på väggar och tak, så kan det nu ordnas.

MSB utbildar offentlig sektor

24 april 2018

Kunskapen om dataintrång och hur man skyddar sig mot attacker behöver förbättras i offentlig sektor. Det anser regeringen som nu ger MSB uppdraget att utbilda alla berörda.