Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkör i vind

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Text Fredrik Adolfsson Foto KTH / Mynewsdesk 15 mars 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg

KTH:s självseglande båt Maribot Vane.

 Vi har skapat denna båt för att kunna skicka farkoster till ogästvänliga och eländiga platser med uselt väder där dessa sedan själva kan studera miljön, säger professor Jakob Kuttenkeuler på Centre for Naval Architecture vid KTH.

I mer än ett år har Jakob Kuttenkeuler ihop med ett antal forskare och studenter arbetat med båten Maribot Vane. Varför? Jo, båten ska klara av att segla helt själv i minst en månad oavsett väder, och på så sätt kunna undersöka olika miljöer.

– I slutändan kommer en sådan här båt kosta lika mycket som att hyra ett vanligt fartyg ett enda dygn. Så det finns en hel del pengar att spara, säger Jakob Kuttenkeuler.

Liten och smidig

Projektet startade när Jakob Kuttenkeuler ansökte om forskningsfinansiering och fick den beviljad hos Sjöfartsverket. Segelbåten ska vara tillräckligt liten för att kunna hanteras, fraktas och inte vara en fara för andra fartyg om en krock ute till havs skulle ske. Men den ska också kunna fyllas med möjlig mätutrustning. I utvecklingen av båten har forskarna fokuserat mycket på enkelhet.

– Det finns ju väldigt många snören och tampar att dra i på en vanlig segelbåt. Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon. Många konkurrenter behåller alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon. Vi har gjort precis tvärtom. Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med.

Nästa steg är att få in artificiell intelligens i bygget.

– Nu ska vi joba med robotik och perception och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens. Genom datorseende kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar.

Senaste nytt

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitter algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.

Dödsorsak ransomware

22 september 2020

På grund av en ransomware-attack kunde en tysk ambulans inte åka till närmsta sjukhus. Färden tog en timme extra, vilket ledde till att en patient omkom.

Osund gaming

22 september 2020

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Sajt med API:er

21 september 2020

Dataportal.se ska förbättra Sveriges förmåga att ta tillvara data som strategisk resurs. Via den nya sajten går det att söka, hitta och utforska data och inom kort även att söka API:er.

Säkerhet i skolan

21 september 2020

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity.