Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkör i vind

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Text Fredrik Adolfsson Foto KTH / Mynewsdesk 15 mars 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg

KTH:s självseglande båt Maribot Vane.

 Vi har skapat denna båt för att kunna skicka farkoster till ogästvänliga och eländiga platser med uselt väder där dessa sedan själva kan studera miljön, säger professor Jakob Kuttenkeuler på Centre for Naval Architecture vid KTH.

I mer än ett år har Jakob Kuttenkeuler ihop med ett antal forskare och studenter arbetat med båten Maribot Vane. Varför? Jo, båten ska klara av att segla helt själv i minst en månad oavsett väder, och på så sätt kunna undersöka olika miljöer.

– I slutändan kommer en sådan här båt kosta lika mycket som att hyra ett vanligt fartyg ett enda dygn. Så det finns en hel del pengar att spara, säger Jakob Kuttenkeuler.

Liten och smidig

Projektet startade när Jakob Kuttenkeuler ansökte om forskningsfinansiering och fick den beviljad hos Sjöfartsverket. Segelbåten ska vara tillräckligt liten för att kunna hanteras, fraktas och inte vara en fara för andra fartyg om en krock ute till havs skulle ske. Men den ska också kunna fyllas med möjlig mätutrustning. I utvecklingen av båten har forskarna fokuserat mycket på enkelhet.

– Det finns ju väldigt många snören och tampar att dra i på en vanlig segelbåt. Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon. Många konkurrenter behåller alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon. Vi har gjort precis tvärtom. Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med.

Nästa steg är att få in artificiell intelligens i bygget.

– Nu ska vi joba med robotik och perception och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens. Genom datorseende kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar.

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.