Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkör i vind

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Text Fredrik Adolfsson Foto KTH / Mynewsdesk 15 mars 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg

KTH:s självseglande båt Maribot Vane.

 Vi har skapat denna båt för att kunna skicka farkoster till ogästvänliga och eländiga platser med uselt väder där dessa sedan själva kan studera miljön, säger professor Jakob Kuttenkeuler på Centre for Naval Architecture vid KTH.

I mer än ett år har Jakob Kuttenkeuler ihop med ett antal forskare och studenter arbetat med båten Maribot Vane. Varför? Jo, båten ska klara av att segla helt själv i minst en månad oavsett väder, och på så sätt kunna undersöka olika miljöer.

– I slutändan kommer en sådan här båt kosta lika mycket som att hyra ett vanligt fartyg ett enda dygn. Så det finns en hel del pengar att spara, säger Jakob Kuttenkeuler.

Liten och smidig

Projektet startade när Jakob Kuttenkeuler ansökte om forskningsfinansiering och fick den beviljad hos Sjöfartsverket. Segelbåten ska vara tillräckligt liten för att kunna hanteras, fraktas och inte vara en fara för andra fartyg om en krock ute till havs skulle ske. Men den ska också kunna fyllas med möjlig mätutrustning. I utvecklingen av båten har forskarna fokuserat mycket på enkelhet.

– Det finns ju väldigt många snören och tampar att dra i på en vanlig segelbåt. Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon. Många konkurrenter behåller alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon. Vi har gjort precis tvärtom. Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med.

Nästa steg är att få in artificiell intelligens i bygget.

– Nu ska vi joba med robotik och perception och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens. Genom datorseende kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar.

Senaste nytt

Skolans nya stress

19 mars 2019

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

Bättre koll på elen

19 mars 2019

Öresundskraft använder sig av en teknik som gör att ledningarna håller koll på om det kommer ett strömavbrott. Med hjälp av lösningen ska bolaget kunna agera snabbare och framöver även kunna undvika avbrott.

Passar perfekt i 3D

18 mars 2019

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

SKL:s plan till regeringen

18 mars 2019

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

Pimpade pixlar

15 mars 2019

Det mänskliga ögat är överlägset all kamerateknik. Nu visar ny forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, att man med hjälp av teknik kan förbättra sensorn i kameran så att bilderna blir mer likt det vi ser med blotta ögat.

Einride ut på vägarna

15 mars 2019

Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg. Därmed blir Einride den första helt förarlösa lastbilen i Sverige i trafik.