Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Självkör i vind

Snart kan du ute till sjöss möta på en segelbåt utan besättning. På KTH forskas det om autonoma segelbåtar som ska kunna segla i en månad oberoende av väder helt utan mänsklig hjälp.

Text Fredrik Adolfsson Foto KTH / Mynewsdesk 15 mars 2018 digit

kth-självseglande-båt-960640.jpg

KTH:s självseglande båt Maribot Vane.

 Vi har skapat denna båt för att kunna skicka farkoster till ogästvänliga och eländiga platser med uselt väder där dessa sedan själva kan studera miljön, säger professor Jakob Kuttenkeuler på Centre for Naval Architecture vid KTH.

I mer än ett år har Jakob Kuttenkeuler ihop med ett antal forskare och studenter arbetat med båten Maribot Vane. Varför? Jo, båten ska klara av att segla helt själv i minst en månad oavsett väder, och på så sätt kunna undersöka olika miljöer.

– I slutändan kommer en sådan här båt kosta lika mycket som att hyra ett vanligt fartyg ett enda dygn. Så det finns en hel del pengar att spara, säger Jakob Kuttenkeuler.

Liten och smidig

Projektet startade när Jakob Kuttenkeuler ansökte om forskningsfinansiering och fick den beviljad hos Sjöfartsverket. Segelbåten ska vara tillräckligt liten för att kunna hanteras, fraktas och inte vara en fara för andra fartyg om en krock ute till havs skulle ske. Men den ska också kunna fyllas med möjlig mätutrustning. I utvecklingen av båten har forskarna fokuserat mycket på enkelhet.

– Det finns ju väldigt många snören och tampar att dra i på en vanlig segelbåt. Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon. Många konkurrenter behåller alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon. Vi har gjort precis tvärtom. Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med.

Nästa steg är att få in artificiell intelligens i bygget.

– Nu ska vi joba med robotik och perception och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens. Genom datorseende kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar.

Senaste nytt

Deep learning i växthus

21 september 2018

Med hjälp en avancerad kombination av rörelseplanering och bildanalys har EU-projektet SWEEPER utvecklat en skörderobot som är den första av sitt slag. Nu är förhoppningen att den ska lösa bristen på arbetskraft bland Europas grönsaksodlare.

Algoritm för bättre produktion

20 september 2018

Industrin tar hjälp av speciella datorprogram för att hitta den bästa lösningen för en produktionskedja. Det är en beräkningstung och omständlig process men ny forskning vid Högskolan i Skövde ökar förståelsen för hur programmen kan användas på bästa sätt.

AI hjälper psykologer

19 september 2018

En ny algoritm ställer psykologiska diagnoser genom att analysera vilka ord patienten använder för att beskriva sitt mående. Forskningen och innovationen har utnämnts till Startup of the year i entreprenörstävlingen Venture Cup. Nu testas Worddiagnostics på tre kliniker i Malmö.

När mobilen öppnar bilen

18 september 2018

Nu har BMW utvecklat en app till smarta telefoner som förvandlar den till en bilnyckel. Lösningen bygger på Net-Field Communication.

Mer forskning om AI

17 september 2018

Forskning inom artificiell intelligens med människan i centrum måste stärkas. Det hävdar närmare 2 000 ledande forskare i Sverige och Europa i ett brev till europeiska politiker. Nu är också hög tid att komma ikapp USA och Kina när det gäller investeringar i AI-forskning.

Örebro ökar mest

14 september 2018

Den digitala mognadsgraden i svenska företag och organisationer ökar i 17 av 21 län men det är stora skillnader i förändringstakten. Stockholm ligger kvar i topp sedan förra året men Örebro län ökar mest och går med 11,7 procent från 18:e till andraplatsen i Sverige, visar en ny studie.