Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare med Bilprovningens app

Appen Halkvarnaren och en uppkopplad enhet förebygger trafikolyckor genom att i realtid uppmärksamma bilägare på halt väglag och försämrad vägkvalitet. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 mars 2018 digit

bil-som-halkat-av-i-en-kurva.jpg

– Bilprovningen månar sedan länge inte bara om säkra fordon utan även om säkra förare. Därför känns det både angeläget och spännande att vara delaktig i arbetet med denna viktiga och olycksförebyggande tjänst. Just nu erbjuds den till en begränsad kundgrupp, men förhoppningen är naturligtvis att fler ska kunna ta del av den på sikt, säger Hans Tyskhagen, Bilprovningens projektledare.

Halkolyckor leder ofta till svåra skador eller i värsta fall dödsfall. För att minska antalet olyckor och rädda liv har Bilprovningen i samarbete med Infocar tagit fram en lösning som ger bilägare varningar om halt väglag i realtid. AddSecure står för den säkrade, kritiska uppkopplingen.

Varningar via molnet

Bilarna utrustade med enheten Infocar Connect, även kallad OBD-dongle, registrerar halt väglag och skickar via molnet varningar till alla bilägare som laddat ned appen. Varningen kommer som ett ljud eller en vibration till mobilen till de bilförare som befinner sig i närheten av ett halkområde.

Uppkopplingen är säkrad via en VPN-tunnel och ingen obehörig kan komma åt uppgifter eller har möjlighet att hacka bilen. De säkra SIM-korten säkerställer dessutom att lösningen automatiskt väljer den operatör som har bäst täckning där bilen befinner sig och att data kan kopplas upp till molnet utan fördröjning.

Ny trafiktjänst

Bilprovningen började med ett erbjudande till Volvo V70-ägare om att få sin bil uppkopplad och ta del av den nya trafiktjänsten. Gensvaret var stort och snabbt hade 1 000 anmält sitt intresse för att delta i projektet.

Förutom de bilägare som medverkar i projektet har ett antal andra bilägare möjlighet att ta del av den livsviktiga informationen genom en app. I framtiden kan halkvarningarna utökas med information om vägkvalitet såsom gropar och fartgupp, även möjlighet att få information om batteristatus och eventuella felkoder via fjärrdiagnos. I ett nästa steg planerar parterna att också lägga till eco-driving och andra molnbaserade tjänster.

Senaste nytt

Molnen växer dramatiskt

20 augusti 2018

Allt fler företag, myndigheter och organisationer väljer att flytta sin information till molnet. Förra året ökade den globala IaaS-marknaden, Infrastructure as a Service, med drygt 29 procent till 23,5 miljarder dollar. Det kan jämföras med 18,2 miljarder dollar år 2016, enligt en ny rapport. Nya affärsmodeller är en del av förklaringen.

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.

Digilyftet hyllas av EU

15 augusti 2018

Med pilotprojektet Digilyftet introducerades ett framgångsrikt koncept för att stödja små och medelstora företag att anamma digitaliseringens möjligheter. Arbetet har lyfts av EU som ett av tio goda exempel från olika länder. Fortsättningsprojektet Digifuture erbjuder fler företag motsvarande stöd.

Pant för plastpåsar

14 augusti 2018

Nu är Apotekets plastpåsar pantbara via en mobilapp. Satsningen börjar med tre apotek i Stockholm och genomförs i samarbete med PantaPåsen för att minska nedskräpningen och förändra synen på plastpåsar.