Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så blir Helsingborg bäst på AI

Helsingborgs stad har som mål att bli bäst inom offentlig sektor på AI. De tror att det kan skapa ökad service för invånarna och en förbättrad arbetsmiljö för medarbetarna. Ett första steg i satsningen var att anordna en AI-dag. 

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 27 mars 2018 ledarskap

helsingborg-stad-960640.jpg

 Vi ville skapa nyfikenhet och öka förståelsen kring vad man kan göra och inte. Det är ett problem för mig om folk tror att det är någon sorts magi som man kan applicera på vad som helst och så är det ju inte, säger Martin Güll, Helsingborgs stads digitaliseringsdirektör. 

Martin Güll tycker att det kan bli ett dilemma om AI hela tiden bara uppfattas som ett buzzword och han anser att kunskapsnivån än så länge är relativt låg på området. Därför har de greppat tag i den artificiella stafettpinnen och har nu som mål att bli bäst på det bland Sveriges kommuner. Ett första steg, på det Martin ser som en lång träningsresa, ägde rum häromveckan när han och kollegorna på Helsingborgs stad anordnade en AI-dag och bjöd in både kommuner och företag.

Martin-Gull-mindre.jpg

Martin Güll, Helsingborgs digitaliseringsdirektör

 På förmiddagen fick leverantörerna pitcha några AI-case och under eftermiddagen fick alla sitta i workshops, göra behovsguider och lösa dilemman ihop. Vi hann komma in på många konkreta områden såsom chattbotar, business intelligence, enklare robotar (RPA) och machine learning, och höjde nog på så vis kompetensnivån en aning i staden.

Snabbare processer och bättre service

Helsingborgs stad ser med sina 10 000 anställda inom offentlig sektor många olika anledningar till att bli bäst på AI. Den mest grundläggande är samma som också gäller för all annan digitalisering, nämligen demografin. De får flera kunder men inte mer intäkter, vilket gör att de måste jobba smartare. En annan anledning är deras långa historia av gamla system.

 Programmen vi använder har varit med väldigt länge och våra medarbetare sitter och knappar i dåliga användargränssnitt i dåliga system. Vi vill förbättra deras arbetsmiljö. En annan del är också kundernas förväntan. Möter de en chattbot eller en robot hos privata företag vill de ha samma service hos kommunen också. Där kan vi få till snabbare processer och slippa alla högarna med papper när det handlar om diverse tillstånd, bygglov och så vidare. AI:n kan jobba dygnet runt, blir aldrig trött och kan fortare återkoppla till invånarna.

Martin Güll tror också att artificiell intelligens framöver kan bli bättre på att lära känna invånarna och anpassa sig efter deras liv. Exempelvis så kan AI:n se att i ett visst område så söker många efter bygglov, och då se till att underlätta hur man lämnar in en sådan. Han tror också på ett Helsingborg med ökad trygghet genom smart belysning eller trygghetsövervakning i city samt AI-assistenter för äldre i hemmet.

 Lite längre fram tror jag också att varje elev kan ha en artificiell personlig studiehandledare som följer varje moment och som redogör vad eleven behöver arbeta med för att bättra sig.

Våra medarbetare kan fokusera på att göra sånt som människor är bäst på, och låta robotarna ta det tråkiga jobbet och de dåliga arbetstiderna.

Martin Güll

Hur ser AI-satsningen i Helsingborg ut om tre år?

 Då kommer det att pågå massvis med parallella AI-projekt som sparar tid och effektiviserar inom kommunen, och det är inte jag som sitter på ett projektkontor och styr dem. Men däremot ska vi bygga ett gemensamt center of excellence, ett kunskapsstöd för alla verksamheterna.

 Vid den tiden så kommer det också att finnas exempelvis digitala anställda, digitala chefer och robottränare, vilket kommer börja leda till massa frågeställningar: Vem är robotens chef? Kan en robot vara chef över dig? Det kommer bli ett nytt förhållande mellan medarbetarskap och chefsskap när vi får nya sorters kollegor. Och vad får en robot ta beslut om? Eftersom att det traditionellt varit människor i vissa positioner som fått ta beslut, så kommer allt det att behöva ifrågasättas. Men det positiva är ju att vi äntligen kan låta våra medarbetare fokusera på att göra sånt som människor är bäst på, och låta robotarna ta det tråkiga jobbet och de dåliga arbetstiderna.

Rekommenderad läsning

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

"Vi behöver hitta andra värden än jobb i våra liv"

21 nov 2016 ledarskap

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

På Microsoft Techdays pratade leverantörsjättens teknikchef Daniel Akenine om arbetets roll på livet i framtiden, automatiserade krig och andra kommande samhällsförändringar.
– I och med att det i framtiden kanske inte är soldater som krigar utan maskiner kan också barriärerna för när länder är redo att kriga bli lägre, säger han.

Skolan som kräver 3D-print och AI

25 okt 2017 it i skolan

3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg

Det teknikinriktade Curt Nicolin Gymnasiet är pionjärer när det gäller Hololens och 3D-printrar. Nästa steg kan bli en personlig AI till alla elever.

AI avgör företagets framtid

17 nov 2017 ledarskap

AdobeStock_132595255_2.jpg AdobeStock_132595255_2.jpg AdobeStock_132595255_2.jpg

När AI blir tillgängligt för allt fler förändras affärsmodellen totalt. Plötsligt kan veckolånga processer effektiviseras med minst 40 000 procent.

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

crowd.jpg crowd.jpg crowd.jpg

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

It-gurun som vågar misslyckas

16 sep 2016 ledarskap

Jardenberg.jpg Jardenberg.jpg Jardenberg.jpg

På två år gjorde internetchefen Joakim Jardenberg Helsingborg världsledande på internet.  Som digital förändringsledare på Sveriges kommuner och landsting, SKL, är siktet nu inställt på att alla Sveriges kommuner ska bli bättre på digitalt förändringsarbete.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

Så växer Sverige med AI

19 jul 2018 ledarskap

sverige-ai-almedalen-960640.jpg sverige-ai-almedalen-960640.jpg sverige-ai-almedalen-960640.jpg

Med en lagstiftning som ligger 10-15 år efter sin tid och en offentlig sektor som noga vaktar sina data återstår en hel del utmaningar för att AI ska bli en tillväxtmotor för Sverige. Nu behöver politiker och beslutsfattare inspireras av länder som Estland och bana vägen för en industri där råvaran är data och framtiden är full av möjligheter.

En bit kvar till digital ledartröja

28 jun 2018 ledarskap

digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg digitaliseringsradets-rapport-om-digital-kompetens.jpg

Digitaliseringsrådets rapport om den digitala kompetensen i Sverige visar på ett gott grundläge men också på stora utmaningar. Bland annat för att motarbeta digitalt utanförskap samt på kort och lång sikt säkra kompetensbehoven inom bland annat välfärds- och IKT-sektorn. Ett stort ansvar för utvecklingen ligger på regeringen, SKL och Skolverket.