Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rektorns riktiga roll

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 1 mars 2018 it i skolan

– Det är rektorns uppgift att identifiera vilka de absolut mest prioriterade målen. Har du en skolkultur som inte gynnar skolutveckling överhuvudtaget kommer ingen utveckling ske om du inte får bukt på det till att börja med, oavsett vad du väljer att satsa på.

– Syftet och målet med mitt uppdrag som skolområdeschef är att bidra till en likvärdighet så att alla elever får samma förutsättningar och däri ligger utmaningen eftersom rektorer är olika och drar åt olika håll. Jag menar dock att man fastnar för mycket i tekniken, när det i första hand handlar om ansvar och det uppdrag vi har för att nå de mål som är satta, och vägarna dit kan vara olika, säger Patrik Landström, skolområdeschef i Linköping.

Hur upplever du det som rektor Mathias?

– Jag tycker att vi ändå har en viss valfrihet i Sundsvall hur vi kan tänka kring digitalisering, men för mig handlar det inte om vilken enhet man väljer utan sättet vi arbetar och tänker på. Ibland kanske man måste göra en sådan stor utrullning som den ett-till-ett-satsning Patrik har gjort i Linköping, men den stora utmaningen är inte vilka enheter man ska köpa utan hur man ska få till fortbildningen så att det verkligen blir en digitaliseringsresa, och att hitta en nivå som passar alla eftersom det ju finns spridningar i insatserna. Det är en stor utmaning, säger Mathias Mjörnheim, rektor på Runsviks skola utanför Sundsvall.

Hur stort är intresset från lärare och rektorer?

– Jag tror att man blir mer och mer och mer intvingad i frågan. Läroplansförändringarna ger ju ett tydligt krav på att det är dags för verkstad nu och man måste börja jobba med digitalisering. Då blir man från rektor- och lärarhåll lite stressad och rädd över att man inte har hunnit med. Det bli som en piska, säger Mathias Mjörnheim.

– Det tror jag också att det blir mer påtagligt och den första juli 2018 måste ha koll på läget och då känner alla att det kanske man inte har. Incitamenten är kanske ännu tydligare nu än vad de var för ett par år sedan. Det är ett slags skifte nu och det gäller att hantera dessa saker i djungeln av alla andra saker, menar Patrik Landström.

Rekommenderad läsning

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg video

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

"Håll ut och håll om"

19 feb 2018 it i skolan

larare-leder-grupparbete-2.jpg larare-leder-grupparbete-2.jpg larare-leder-grupparbete-2.jpg

Alla lärare var inte positiva till att införa plattor i undervisningen på Nya Munken i Linköping. Med rätt utbildning, en plan och uthållighet så är idag allt på plats.

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

Skolan som kräver 3D-print och AI

25 okt 2017 it i skolan

3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg

Det teknikinriktade Curt Nicolin Gymnasiet är pionjärer när det gäller Hololens och 3D-printrar. Nästa steg kan bli en personlig AI till alla elever.