Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Rektorns riktiga roll

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

– Det är rektorns uppgift att identifiera vilka de absolut mest prioriterade målen. Har du en skolkultur som inte gynnar skolutveckling överhuvudtaget kommer ingen utveckling ske om du inte får bukt på det till att börja med, oavsett vad du väljer att satsa på.

– Syftet och målet med mitt uppdrag som skolområdeschef är att bidra till en likvärdighet så att alla elever får samma förutsättningar och däri ligger utmaningen eftersom rektorer är olika och drar åt olika håll. Jag menar dock att man fastnar för mycket i tekniken, när det i första hand handlar om ansvar och det uppdrag vi har för att nå de mål som är satta, och vägarna dit kan vara olika, säger Patrik Landström, skolområdeschef i Linköping.

Hur upplever du det som rektor Mathias?

– Jag tycker att vi ändå har en viss valfrihet i Sundsvall hur vi kan tänka kring digitalisering, men för mig handlar det inte om vilken enhet man väljer utan sättet vi arbetar och tänker på. Ibland kanske man måste göra en sådan stor utrullning som den ett-till-ett-satsning Patrik har gjort i Linköping, men den stora utmaningen är inte vilka enheter man ska köpa utan hur man ska få till fortbildningen så att det verkligen blir en digitaliseringsresa, och att hitta en nivå som passar alla eftersom det ju finns spridningar i insatserna. Det är en stor utmaning, säger Mathias Mjörnheim, rektor på Runsviks skola utanför Sundsvall.

Hur stort är intresset från lärare och rektorer?

– Jag tror att man blir mer och mer och mer intvingad i frågan. Läroplansförändringarna ger ju ett tydligt krav på att det är dags för verkstad nu och man måste börja jobba med digitalisering. Då blir man från rektor- och lärarhåll lite stressad och rädd över att man inte har hunnit med. Det bli som en piska, säger Mathias Mjörnheim.

– Det tror jag också att det blir mer påtagligt och den första juli 2018 måste ha koll på läget och då känner alla att det kanske man inte har. Incitamenten är kanske ännu tydligare nu än vad de var för ett par år sedan. Det är ett slags skifte nu och det gäller att hantera dessa saker i djungeln av alla andra saker, menar Patrik Landström.

1 mars 2018 Uppdaterad 15 mars 2018 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

Skolpennor Och Annat Skolmaterial Omringar En Ipad

Nästan enligt plan

25 maj 2020 it i skolan

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

kvinna-i-bilverkstad.jpg

Skolan som ger jobb

5 feb 2020 it i skolan

Ett tätt samarbete med kommuner och företag gör att Lärandegruppen kan erbjuda jobbgaranti direkt efter gymnasiet. Planen framöver är att använda big data för ett ännu mer individuellt lärande och kunna sätta in extra insatser tidigt. 

flicka-i-klassrummet-med-skar-penna.jpg

Prisad robot coach i klassrummet

27 jun 2018 it i skolan

LetterMoose är utvecklad för att hjälpa barn med autism att delta i undervisningen. Bakom den prisade läs- och skrivroboten finns tre eldsjälar och några dyra flygbiljetter till Chicago. 

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg
video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg
video

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg
video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg
video

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

foto-david-baker-skola.jpg
video

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg
video

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.