Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Programmering enligt skollagen

FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen engagerar lärare, skolledare och forskare och ska säkra att grundskolornas utbildning i programmering vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 23 mars 2018 it i skolan

larare-visar-elev-pa-datorn.jpg

Nyligen startade det fristående forskningsinstitutet Ifous FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen i samarbete med Stockholms stad, Simrishamns kommun, Tyresö kommun, Åstorps kommun, Freinetskolan Hugin och forskare från Stockholms universitet. Under tre år kommer de att arbeta tillsammans för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka undervisningen så att programmering blir ett verktyg som stärker elevernas kunskapsutveckling.

Utmaning som oroar

Från höstterminen 2018 blir programmering ett obligatoriskt inslag i grundskolans undervisning i matematik och teknik. Detta välkomnas av många men är också förknippat med en viss oro då forskningen inom området är begränsad samtidigt som skollagen ställer krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

– Det här är en viktig satsning som ska ge våra lärare nödvändiga redskap för att hantera de nya kraven och för att utveckla undervisningen för elevernas skull, säger Annika Hoppe, förvaltningschef i Åstorps kommun och ordförande i FoU-programmets styrgrupp.

Viktigt samarbete

I FoU-programmet deltar lärare, skolledare och ansvariga på övergripande nivå från både kommunala och fristående verksamheter. Programmet finansieras av de deltagande skolhuvudmännen och Stockholms universitet avseende forskningsinsatsen.

– Det här är ett välkommet bidrag till forskningen inom området. Och vi som forskare kommer att få mycket värdefull empiri att tillsammans med lärarna arbeta vidare med, säger Jalal Nouri, forskningsledare och docent vid Institutionen för datavetenskap och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Källa: Ifous

Senaste nytt

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år. 

E-säkra läkemedel

18 februari 2019

Sverige har varit pådrivande inom EU för en mer omfattande säkerhetsmärkning av läkemedel. Det nya regelverket för e-verifikation minskar risken för förfalskningar och ökar kontrollen från fabriken till apotekens kunder. Systemet kommer att omfatta mer än 100 miljoner förpackningar per år bara i Sverige.

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.