Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Programmering enligt skollagen

FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen engagerar lärare, skolledare och forskare och ska säkra att grundskolornas utbildning i programmering vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 23 mars 2018 it i skolan

larare-visar-elev-pa-datorn.jpg

Nyligen startade det fristående forskningsinstitutet Ifous FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen i samarbete med Stockholms stad, Simrishamns kommun, Tyresö kommun, Åstorps kommun, Freinetskolan Hugin och forskare från Stockholms universitet. Under tre år kommer de att arbeta tillsammans för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka undervisningen så att programmering blir ett verktyg som stärker elevernas kunskapsutveckling.

Utmaning som oroar

Från höstterminen 2018 blir programmering ett obligatoriskt inslag i grundskolans undervisning i matematik och teknik. Detta välkomnas av många men är också förknippat med en viss oro då forskningen inom området är begränsad samtidigt som skollagen ställer krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

– Det här är en viktig satsning som ska ge våra lärare nödvändiga redskap för att hantera de nya kraven och för att utveckla undervisningen för elevernas skull, säger Annika Hoppe, förvaltningschef i Åstorps kommun och ordförande i FoU-programmets styrgrupp.

Viktigt samarbete

I FoU-programmet deltar lärare, skolledare och ansvariga på övergripande nivå från både kommunala och fristående verksamheter. Programmet finansieras av de deltagande skolhuvudmännen och Stockholms universitet avseende forskningsinsatsen.

– Det här är ett välkommet bidrag till forskningen inom området. Och vi som forskare kommer att få mycket värdefull empiri att tillsammans med lärarna arbeta vidare med, säger Jalal Nouri, forskningsledare och docent vid Institutionen för datavetenskap och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Källa: Ifous

Senaste nytt

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Klarnas tre trender

18 maj 2020

Först toapapper och sedan böcker och skor. Från början av mars har e-handeln genomgått tre faser i takt med coronapandemins prägel på samhället. Det visar en ny rapport från Klarna.

Hållbar efter pandemin

18 maj 2020

Flygets klimatpåverkan har minskat drastiskt under coronapandemin. Nu utvecklar forskare vid KTH ett verktyg som ska få företag och organisationer att flyga mindre, även när rådande situation är över.