Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Programmering enligt skollagen

FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen engagerar lärare, skolledare och forskare och ska säkra att grundskolornas utbildning i programmering vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 23 mars 2018 it i skolan

larare-visar-elev-pa-datorn.jpg

Nyligen startade det fristående forskningsinstitutet Ifous FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen i samarbete med Stockholms stad, Simrishamns kommun, Tyresö kommun, Åstorps kommun, Freinetskolan Hugin och forskare från Stockholms universitet. Under tre år kommer de att arbeta tillsammans för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka undervisningen så att programmering blir ett verktyg som stärker elevernas kunskapsutveckling.

Utmaning som oroar

Från höstterminen 2018 blir programmering ett obligatoriskt inslag i grundskolans undervisning i matematik och teknik. Detta välkomnas av många men är också förknippat med en viss oro då forskningen inom området är begränsad samtidigt som skollagen ställer krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

– Det här är en viktig satsning som ska ge våra lärare nödvändiga redskap för att hantera de nya kraven och för att utveckla undervisningen för elevernas skull, säger Annika Hoppe, förvaltningschef i Åstorps kommun och ordförande i FoU-programmets styrgrupp.

Viktigt samarbete

I FoU-programmet deltar lärare, skolledare och ansvariga på övergripande nivå från både kommunala och fristående verksamheter. Programmet finansieras av de deltagande skolhuvudmännen och Stockholms universitet avseende forskningsinsatsen.

– Det här är ett välkommet bidrag till forskningen inom området. Och vi som forskare kommer att få mycket värdefull empiri att tillsammans med lärarna arbeta vidare med, säger Jalal Nouri, forskningsledare och docent vid Institutionen för datavetenskap och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Källa: Ifous

Senaste nytt

9,6 miljoner till digital kompetens

20 juni 2018

Regeringen har gett Internetstiftelsen, IIS, medel som ska användas för att etablera Digidelcenter i ett antal kommuner. Etableringen ska stärka kommuninvånares möjligheter att öka sin digitala kompetens.

Media ökar säkerheten

20 juni 2018

Fotbolls-VM i Ryssland är igång och med det följer självklart även ett stort antal medieföretag. Enligt Sveriges Radio Ekot har vissa av dessa av säkerhetsskäl tagit med sig gamla datorer och mobiler dit, för att sedan kunna kassera dem efter mästerskapets slut.

E-journal för blivande mammor

19 juni 2018

Hittills i år har 190 000 stockholmare loggat in för att läsa sin egen patientjournal, och nu görs över 20 000 inloggningar per dag på 1177 Vårdguidens e-tjänster bara i Stockholms län. Nu kan också länets gravida läsa sin digitala journal.

IoT för kokoll

18 juni 2018

På en gård utanför Uppsala bär kossorna smarta sensor-halsband som ger lantbrukaren värdefull information och gör det möjligt att övervaka Rosa och Blanka via en app. 

System för fred

18 juni 2018

Uppsala universitet har utvecklat Views, ett datasystem för prognoser om var i världen som väpnade konflikter kan uppstå. Systemet är tänkt att användas för att FN och andra världsorganisationer ska kunna ingripa så tidigt som möjligt och i bästa fall förhindra konflikten.  

OECD: Bra men Sverige kan göra mer

18 juni 2018

Sverige är i topp inom OECD på att utnyttja digitaliseringens möjligheter men det finns också flera områden där vi hackar efter.