Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Programmering enligt skollagen

larare-visar-elev-pa-datorn.jpg

FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen engagerar lärare, skolledare och forskare och ska säkra att grundskolornas utbildning i programmering vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 

Nyligen startade det fristående forskningsinstitutet Ifous FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen i samarbete med Stockholms stad, Simrishamns kommun, Tyresö kommun, Åstorps kommun, Freinetskolan Hugin och forskare från Stockholms universitet. Under tre år kommer de att arbeta tillsammans för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka undervisningen så att programmering blir ett verktyg som stärker elevernas kunskapsutveckling.

Utmaning som oroar

Från höstterminen 2018 blir programmering ett obligatoriskt inslag i grundskolans undervisning i matematik och teknik. Detta välkomnas av många men är också förknippat med en viss oro då forskningen inom området är begränsad samtidigt som skollagen ställer krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

– Det här är en viktig satsning som ska ge våra lärare nödvändiga redskap för att hantera de nya kraven och för att utveckla undervisningen för elevernas skull, säger Annika Hoppe, förvaltningschef i Åstorps kommun och ordförande i FoU-programmets styrgrupp.

Viktigt samarbete

I FoU-programmet deltar lärare, skolledare och ansvariga på övergripande nivå från både kommunala och fristående verksamheter. Programmet finansieras av de deltagande skolhuvudmännen och Stockholms universitet avseende forskningsinsatsen.

– Det här är ett välkommet bidrag till forskningen inom området. Och vi som forskare kommer att få mycket värdefull empiri att tillsammans med lärarna arbeta vidare med, säger Jalal Nouri, forskningsledare och docent vid Institutionen för datavetenskap och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Källa: Ifous

23 mars 2018 Uppdaterad 25 januari 2021 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Senaste nytt

AI-protein som vaccin

9 april 2021

Nu är det möjligt att framställa nya, användbara proteiner med hjälp av AI. Det kan innebära snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av proteinbaserade läkemedel och vaccin. 

Bitcoin hotar Kinas miljö

8 april 2021

Idag står Kina för 75 procent av all bitcoin-produktion och den så kallade miningen kräver så mycket energi att produktionen nu hotar landets mål att vara klimatneutral 2060.

AI-musik av 27-klubben

8 april 2021

För att uppmärksamma psykisk ohälsa har organisationen Over the bridge skapat ny musik med hjälp av AI som liknar den så kallade 27-klubbens musik, det vill säga artister som valde bort livet när de var 27 år.

Fass som app

7 april 2021

Nu lanserar Fass en app för allmänheten för att användare snabbt ska kunna få koll på sina mediciner. Det går även att scanna streckkoder från förpackningar.

Varning för Insta-hack

7 april 2021

Det blir allt vanligare att småföretagare får sina Instagram-konton hackade. Trots den allmänna uppfattningen att inte betala en lösensumma, tvingas många göra det på grund av bristfällig hjälp från Facebook, som äger plattformen.

Bättre möten utan video

7 april 2021

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.