Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Effektiv behandling för självdestruktiva

Internetförmedlad terapi för unga som skadar sig själva ger lovande resultat. Det visar en ny studie hos Barn- och Ungdomspsykiatrin i Stockholm. Nu ska metoden testas nationellt. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 1 mars 2018 it i vården

deppig-tjej-tittar-ut-genom-fonster.jpg

– Behandlingen har en föregångare för vuxna men har anpassats för unga. Den har bland annat kortats ned och språket har förenklats. Metoden har visat sig effektiv mot självskadebeteende i flera vetenskapliga studier, säger psykologen och doktoranden Johan Bjureberg från Centrum för psykiatriforskning som har varit med och genomfört studien.

Behandlingen består av två internetförmedlade delar – en del som vänder sig till ungdomar och en lite kortare del som vänder sig till vårdnadshavare. Under hela behandlingen har både ungdomarna och deras vårdnadshavare kontakt med en psykolog via internet. Till att börja med träffar familjen en behandlare i 2-3 timmar, sedan hålls all kontakt via nätet. Familjen får jobba med ett kapitel per vecka där de svararar på frågor, ser filmer och lyssnar på ljudfiler.

Mår bättre

Under och efter behandlingen får deltagarna också rapportera hur de tycker att samarbetet med psykologen fungerar.

– Studien visar att de upplevde alliansen med sin internetbehandlare som mycket god. Vi kunde se att ungdomarnas självskadebeteende minskade, att de förbättrade sin förmåga till känsloreglering och att de fick en ökad funktionsnivå, säger Johan Bjureberg.

Resultaten är än så länge preliminära och behöver bekräftas genom fler studier. Nu genomförs en nationell kontrollerad studie, det vill säga en studie med kontrollgrupp.

Källa: Stockholms läns sjukvårdsområde

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.