Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ersätter personal på Zalando

Europas ledande onlinebutik ersätter uppemot 250 anställda på sin marknadsavdelning med AI. Samtidigt meddelar Zalando att flera tusen nya medarbetare ska rekryteras, bland annat utvecklare och dataanalytiker.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 22 mars 2018 digit

två tjejer i en klädbutik håller i varsitt plagg och den ena av dem tar en selfie på sig och sin kompis.jpg

– Vi har noggrant övervägt det här beslutet och kommer säkerställa att vi hittar lämpliga individuella lösningar för alla berörda. Vi kommer erbjuda heltäckande assistans för alla dem som på sikt kommer att behöva lämna företaget, säger Mortiz Hahn, verksamhetsansvarig för utbud och efterfrågan på Zalando, till sajten Essential Retail.

Det är framförallt personal som arbetar med reklam och försäljning på Zalandos marknadsavdelning som berörs av uppsägningarna. Än så länge har man inte avslöjat när varslet kommer att äga rum men man har kommunicerat att det handlar om ett skifte där personliga produkttips ska effektiviseras med hjälp av artificiell intelligens.

– Vi har redan en personifierad e-shop, där våra 23 miljoner kunder får 23 miljoner unika upplevelser när de besöker oss. Det blir därför naturligt att ta ett liknande steg för vår marknadsavdelning, saäger Moritz Hahn.

2 000 nya medarbetare

På det hela taget förbereder sig däremot inte Zalando tunna ut sin arbetsstyrka utan tvärtom räknar man med att behöva uppemot 2 000 nya medarbetare att addera till de idag totalt 15 000 anställda – där de flesta ska sitta på det nya huvudkontor som man nu håller på att bygga i Berlin.

– Marknadsföring kommer att bli mer och mer datadrivet i framtiden. Därför kommer vi att behöva en större mängd utvecklare och dataanalytiker, säger Rubin Ritter från Zalandos verksledning till den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.