Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ersätter personal på Zalando

Europas ledande onlinebutik ersätter uppemot 250 anställda på sin marknadsavdelning med AI. Samtidigt meddelar Zalando att flera tusen nya medarbetare ska rekryteras, bland annat utvecklare och dataanalytiker.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 22 mars 2018 digit

två tjejer i en klädbutik håller i varsitt plagg och den ena av dem tar en selfie på sig och sin kompis.jpg

– Vi har noggrant övervägt det här beslutet och kommer säkerställa att vi hittar lämpliga individuella lösningar för alla berörda. Vi kommer erbjuda heltäckande assistans för alla dem som på sikt kommer att behöva lämna företaget, säger Mortiz Hahn, verksamhetsansvarig för utbud och efterfrågan på Zalando, till sajten Essential Retail.

Det är framförallt personal som arbetar med reklam och försäljning på Zalandos marknadsavdelning som berörs av uppsägningarna. Än så länge har man inte avslöjat när varslet kommer att äga rum men man har kommunicerat att det handlar om ett skifte där personliga produkttips ska effektiviseras med hjälp av artificiell intelligens.

– Vi har redan en personifierad e-shop, där våra 23 miljoner kunder får 23 miljoner unika upplevelser när de besöker oss. Det blir därför naturligt att ta ett liknande steg för vår marknadsavdelning, saäger Moritz Hahn.

2 000 nya medarbetare

På det hela taget förbereder sig däremot inte Zalando tunna ut sin arbetsstyrka utan tvärtom räknar man med att behöva uppemot 2 000 nya medarbetare att addera till de idag totalt 15 000 anställda – där de flesta ska sitta på det nya huvudkontor som man nu håller på att bygga i Berlin.

– Marknadsföring kommer att bli mer och mer datadrivet i framtiden. Därför kommer vi att behöva en större mängd utvecklare och dataanalytiker, säger Rubin Ritter från Zalandos verksledning till den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Senaste nytt

Huawei tryggar avtal

12 november 2019

Huaweis vara eller icke vara i Europa och USA i samband med 5G-utbyggnad diskuteras frekvent. Det kinesiska företaget öppnar nu för att i avtal garantera att det inte finns några säkerhetsluckor i bolagets utrustning. 

AI tar befälet

12 november 2019

Färjerederiet Stena Line har länge sett fördelarna med AI för sin kundvård och nu flyttas fokus till bryggan. Ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica undersöker om AI kan assistera fartygets befäl. De första resultaten visar att bränsleförbrukning minskar med 2-3 procent per resa med Stena Fuel Pilot.

GDPR lyft för appar

11 november 2019

Införandet av GDPR har haft en positiv effekt på appars tillgång till privat data och på så sätt har den personliga integriteten stärkts. Samtidigt återstår en del arbete med appar som fortfarande har åtkomst till fler funktioner än vad deras integritetspolicy beskriver.

En dos drönare

11 november 2019

Tre jättar inom USA:s sjuk- och hälsovård undersöker möjligheterna att i samarbete med UPS använda obemannade drönare för effektivare leveranser. Förhoppningen är att kunna distribuera recept till privatpersoner, men också sjukvårdsutrustning och läkemedel till 39 sjukhus.

Mer ledigt på MS

8 november 2019

Intresset för fyradagarsvecka växer och Microsoft i Japan kan bli en föregångare för andra företag i it-branschen. Här ökade produktiviteten med 40 procent när medarbetarna fick lediga fredagar. I Sverige önskar sig nästan 90 procent kortare arbetsvecka men få tror det är möjligt.

Resultat från granskning

8 november 2019

Kriminalvården, Skatteverket och Åklagarmyndigheten är några av de sju brottsbekämpande myndigheter som granskats av Datainspektionen. Målet är att säkra att alla följer reglerna i brottsdatalagen.