Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Utpressning ökar med GDPR

Lösensumma för att inte sprida stulna personuppgifter kan bli cyberkriminellas nya utpressningshot. Nu blir företag som följer GDPR brottslingarnas nya offer. Det visar en ny rapport om it-säkerhet under 2017 och 2018.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 22 februari 2018 säkerhet

stort-antal-personer-passerar-torg-som-liknar-schackspel.jpg

– Rapporten visar att hotlandskapet är mer ombytligt än någonsin tidigare. Cyberkriminella hittar konstant nya sätt att tjäna pengar eller göra skada genom att rikta in sig på företagens mest värdefulla tillgångar, säger Johan Jarl, säkerhetsexpert på Trend Micro.

När Trend Micros sammanfattar 2017 i en it-säkerhetsrapport framgår att det senaste året har dominerats av en ökning av utpressningsprogram, falska vd-mejl och kryptokapningar. Det senare är när cyberkriminella utvinner kryptovalutor med hjälp av offrets dator.

Billigare än böter

Cyberkriminella har helt enkelt fokuserat på de riktade attacker som kan ge mest pengar. Det är en trend som håller i sig under 2018 med utpressningsförsök mot företag som arbetar med att följa EU:s nya dataskyddsförordning GDPR.

Enligt rapporten ”The Paradox of Cyberthreats” kommer cyberkriminella att utnyttja de nya GDPR-reglerna för riktade utpressningsattacker genom att först ta reda på hur höga böter ett företag kan bli skyldigt om personuppgifter läcker vid en cyberattack, för att sedan kräva en lösensumma strax under straffavgiften så att företaget hellre väljer att betala denna än den högre straffavgiften till Datainspektionen.

Senaste nytt

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov raknar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.

Bilnavigering i 3D

19 augusti 2019

Nu kan du snart köra en bil, vars instrumentpanel är i 3D. Inga glasögon behövs och displayen funkar oavsett vilken vinkel du tittar från.

Unga vill till it

19 augusti 2019

Var femte svensk vill byta yrke och de allra flesta drömmer om en ny karriär inom it-branschen. Det visar en SIFO-undersökning om framtidens arbetsmarknad.

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner.