Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Upplands samarbete för bättre skola

När Sveriges skolor digitaliseras ska det ske på ett likvärdigt sätt. För mindre kommuner kan det vara svårt att både hinna med och komma på allt själv. I Uppland samarbetar flera kommuner för att hjälpas åt.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 5 februari 2018 it i skolan

– I och med Skolverkets skrivningar om alla nya digitala steg vi ska göra insåg vi att Östhammar kommun är för liten för att kunna hantera det på egen hand. Vi behöver lite hjälp och då tänkte jag att det finns ju ingen bättre hjälp att få än att kontakta kommuner runt omkring för att se hur de arbetar och hur de tacklar sina utmaningar, säger Joakim Svensson, skolutvecklingsledare, Östhammar kommun.

Anna Robertsson Hallberg, för vilka utmaningar kan det här samarbete bli behjälpligt? 

– De stora utmaningarna handlar just om den här digitaliseringsstrategin som säger att vi ska rulla ut likvärdig utrustning för alla, och hur man gör det på bästa sätt. Det handlar ju inte bara om pengar utan också vilka strategier man arbetar utefter, och hur infrastrukturen ska se ut. Där behöver man hjälp i hur man ska tänka. Sedan kommer även digitala nationella proven som blir en realitet redan nu. Det ska också hanteras trots att man kanske inte har hunnit så långt med de andra bitarna, och då är det jättetacksamt att kunna samarbeta med kommuner som är ungefär samma storlek som en själv och samma ekonomi. Vi stöttar varandra, helt enkelt, säger Anna Robertsson Hallberg, IKT-utvecklare, Upplands-Bros kommun.

Och hur hämtar man in inspiration från alla de andra kommunerna?

– Det är klart att det kan vara svårt att plocka från en annan kommun rakt av eftersom man har lite olika förutsättningar, men det är ändå inte så stora problem. Huvudpoängen är dock att samla gemensam kraft och att tänka ihop. Om jag talar för mig så är jag ganska ensam i min roll i min kommun, precis som Joakim och de flesta andra som vi träffar, och då behöver man det här stödet och nätverket, säger Anna Robertsson Hallberg.

Hur tycker du att samarbetet har fungerat, Joakim?

– Det har varit jättebra. Alla har kommit dit och varit engagerade och delat med sig av erfarenheter och kunskaper. Ingen har kommit dit och bara blivit matad utan alla har verkligen bidragit, alla som har varit med, och det har varit fantastiskt. Ett exempel är sist vi var i Upplands-Bro där Anna visade hur de tänker när de ska fortbilda personal i digitala verktyg. Man står ju inför problemet att pedagoger står på olika nivåer, och då hade man i Upplands-Bro tagit fram en finurlig matris där man enkelt fick en överblick hur det såg ut för respektive pedagog, och där nästa steg kan vara att hitta personliga utbildningsplaner. Generella utbildningsinsatser har ju det problemet att det skjuter över huvudet på vissa och vara alldeles för grundläggande för andra. Det gäller att hitta vilken nivå man ska lägga det på för respektive person och där tycker jag att Upplands-Bro hade hittat en smidig lösning.

Jag gissar att samarbetet fortsätter?

– Absolut, det här kommer fortsätta och jag känner att det finns ett sug i hela gruppen, och när vi bjudit in nya har de inte tvekat en sekund på att närvara, säger Anna Robertsson Hallberg.

– Det här är ju ett pågående projekt och vi kommer ju direkt inte komma i mål. Sen får vi se hur många vi blir och om fler vill ansluta, och då är man välkommen att höra av sig, givetvis. The more, the merrier, tänker jag, säger Joakim Svensson.

Rekommenderad läsning

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1)

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg video

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära.