Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Mästare i programmering

tjej-och-kille-skriver-kod.jpg

I helgen blev Arvid Lunnemark bäst i Sverige när 30 gymnasielever samlades i Lund för att vinna SM i programmering. Utmaningen var att skapa en egen algoritm, omsätta den till kod och lösa några svåra problem.

Det är Ung Vetenskapssport som ordnar SM i programmering för gymnasielever. Deltagarna som kommer från hela landet har kvalat in i hård konkurrens. Vann gjorde Arvid Lunnemark från Malmö Borgarskola.

De tävlande ställdes inför ett antal mycket svåra problem att lösa på egen hand eller med hjälp av datorn. Ofta var det första steget att med papper och penna försöka visualisera sin idé och omsätta den i en smart algoritm. Sedan skapade deltagarna den kod som skulle lösa problemet.

Tävlingen handlar också mycket om strategi – vilket problem ska man försöka lösa och hur länge ska man försöka innan det är smartast att byta uppgift. Det är en känslig balans mellan erfarenhet och tävlingsnerver.

Kattis rättar

Den färdiga koden laddas till en rättningssida, Kattis, som rättar lösningen på några få sekunder och avgör om uppgiften är löst eller inte.

I december 2018 börjar kvaltävlingarna till SM i programmering 2019.

Ung Vetenskapssport arrangerar läger och helgaktiviteter för specialintresserade ungdomar inom vetenskap. Under läsåret 2017-18 arrangeras fem läger inom matematik, fysik, programmering och biologi för cirka 300 deltagare.

Källa: Ung Vetenskapssport

5 februari 2018 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto adobestock

Senaste nytt