Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny plockrobot sorterar själv

Med en ny algoritm för igenkänning kan plockrobotar snart användas för mer flexibla uppgifter både hemma och inom industrin.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 27 februari 2018 digit

matkasse-full-med-frukt-och-gront-pa-bordet.jpg

Idag är de flesta industriella plockrobotar utformade för en specifik, repetitiv uppgift som att lyfta en modul till eller från en monteringslinje. Nu arbetar ingenjörer vid MIT och Princetonuniversitetet med att designa mer anpassningsbara och intelligenta plockrobotar för flexibla arbetsuppgifter inom många möjliga områden, som att sortera produkter i stora lager till att rensa skräp i katastrofområden eller packa upp matkassarna som står i köket.

Forskarnas pick-and-place-system består av en industriell robotarm som utrustats med en anpassad gripper och sugkopp. En specialutvecklad greppalgoritm gör det möjligt för roboten att bestämma det bästa sättet att gripa eller suga tag även i ett tidigare okänt föremål.

Bildbank för matchning

När roboten lyft föremålet fotograferas det ur olika vinklar. Med hjälp av en nyutvecklad algoritm för igenkänning, eller snarare för bildmatchning, kan roboten jämföra objektet med andra i ett bildbibliotek för att hitta den bästa matchningen. När roboten identifierat objektet placeras det på rätt plats. Arbetsflödet där roboten greppar först och identifierar i nästa steg är mer effektivt än mer traditionella processer för plockrobotar.

Källa: MIT Edu

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.