Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare utan surf

Idag blir det förbjudet att hålla i mobilen medan man kör. Varannan svensk tror att den nya lagen kommer leda till färre antal olyckor i trafiken och fler än hälften uppger att de kommer känna sig tryggare.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 1 februari 2018 digit

pojke-i-rod-leksaksbil.jpg

Varje år skadas 20 000 personer till följ av trafikolyckor i Sverige varav ungefär 250 personer omkommer. Från och med den 1 februari 2018 kommer det inte längre att vara tillåtet för en förare att använda en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning genom att hålla den i handen under färd med motordrivet fordon.

– När man är ute i trafiken så krävs all fokus på körningen och trafiken runt omkring en. Det finns en uppenbar risk att mobilen tar fokus från körningen och det räcker att man tittar bort några sekunder så kan man missa att fordonet framför stannat eller att någon går över vägen vilket kan resultera i en olycka, säger Tom Holmberg, motorspecialist på Trygg-Hansa som låtit Novus göra en undersökning om svenskarnas inställning till den nya lagen.

Sedan 2013 har det varit förbjudet att sms:a vid bilkörning och den nya lagen är ytterligare en åtgärd för att förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar.

Tappat kontrollen

Bland svenska bilister är kännedomen om den nya lagen hög, 9 av 10 känner till den varav 7 av 10 vet vad den innebär. Undersökningen visar att många bilister, 70 procent, är oroliga för att andra bilförare ska hålla på med mobilen när de kör och orsaka en olycka. 3 av 4 bilister  är också oroliga när de åker med någon som håller på med mobilen medan de kör. När det kommer till huruvida bilister varit nära en olycka när de håller på med mobilen samtidigt som de kör bil uppger knappt 1 av 5 att de tappat kontrollen på grund av mobilen minst någon gång. Sms är den vanligaste orsaken till distraktion.

Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1 002 intervjuer genomförts under perioden 25-31 januari 2018. 762 av dessa kör bil regelbundet.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen. 

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Första bilen med solceller

16 maj 2019

Lagom till midsommar lanseras världens första solcellsdrivna passagerarbil. Batteriet har en räckvidd på mellan 600 och 800 kilometer beroende på användning. Det holländska företaget Lightyear lovar att detta är lösningen på räckvidd och laddning, två av de största utmaningarna för elbilar.

S cybersäkrar EU

15 maj 2019

Inför Europaparlamentsvalet föreslår Socialdemokraterna ett cybersäkerhetscenter på EU-nivå. Detta skulle kunna göra unionen bättre på att stå upp emot attacker, göra riskbedömningar och hjälpa företag och privatpersoner i hur man kan försvara sig, menar partiet.

Hudnära sensor

15 maj 2019

I hela världen arbetar forskare inom robotik för att ta fram flexibel och töjbar elektronisk hud med någon form av känsel för proteser och för hälsoövervakning. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en sensor som kan mäta kroppstemperaturen och känna varm beröring.