Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny forskning om Pokémon Go

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 februari 2018 it i skolan

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Big Ben var luremodul när cirka 5 500 Pokémon Go-fans samlades i London den 23 juli 2016.

– Vår studie visar att det inte är tävlandet i spelet som är det mest triggande för barnen och föräldrarna, utan att de samarbetar och tillsammans bidrar till spelet. Det är väldigt tydligt att samarbetet är det viktigaste, säger Stina Rutberg, universitetslektor i fysioterapi och en av tre forskare på Luleå tekniska universitet som undersökt vad som gjort Pokémon Go så populärt, med syfte att använda resultaten för vidare studier av barns fysiska aktivitet och spelifiering.

AR lockar

Pokémon Go blev ett globalt fenomen när det slog igenom på bred front sommaren 2016 med hittills 800 miljoner nerladdningar. Det stora och snabba genomslaget väckte intresse hos forskare i bland annat Kanada, Storbritannien och Sverige.

Forskarna vid Luleå tekniska universitet har samlat in data från fokusgrupper med barn i åldern 7-12 år och deras föräldrar. Samtliga deltagare har spelat Pokémon Go under minst några månaders tid. Spelet bygger på augmented reality med datorgenererade sinnesintryck som ljud, grafik och data.

– För oss som vill främja fysisk aktivitet är augmented reality perfekt, eftersom det lockar ut människor, säger Anna-Karin Lindqvist, även hon universitetslektor i fysioterapi.

Studien visar också att föräldrar inte är lika benägna att begränsa sina barns skärmtid när det handlar om ett spel som uppmuntrar till fysisk rörelse, med undantag för risker kopplade till att barnen är ute i trafiken.

Hjälpa varandra

Spelifiering innebär att använda mekanismer från datorspel för att exempelvis öka motivationen vid inlärning eller för att uppnå en beteendeförändring. Barns intresse för nya upptäcker är något som forskarna tar med sig till ytterligare en delstudie på området, med målet att skapa ett spel som kan användas i skolor för att få barn att vara fysiskt aktiva, samtidigt som det är kopplat till skoluppgifter.

– Vi har designat ett spel utifrån de saker vi i studien såg var viktiga, som samarbete, att hjälpa varandra och utforskande och upptäckande. Vi har byggt en analog prototyp i form av ett pussel och tanken är att vi senare ska göra en digital version. Alla ska kunna ta till sig spelet, som går ut på att tillsammans lösa uppgifter för att samla pusselbitar eller få ledtrådar, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.

Digilyftet hyllas av EU

15 augusti 2018

Med pilotprojektet Digilyftet introducerades ett framgångsrikt koncept för att stödja små och medelstora företag att anamma digitaliseringens möjligheter. Arbetet har lyfts av EU som ett av tio goda exempel från olika länder. Fortsättningsprojektet Digifuture erbjuder fler företag motsvarande stöd.

Pant för plastpåsar

14 augusti 2018

Nu är Apotekets plastpåsar pantbara via en mobilapp. Satsningen börjar med tre apotek i Stockholm och genomförs i samarbete med PantaPåsen för att minska nedskräpningen och förändra synen på plastpåsar.

SKL vill ändra lagen

13 augusti 2018

I många kommuner pågår ett viktigt utvecklingsarbete att automatisera rutiner för att kunna lägga mer tid på ett bättre stöd till den enskilde. Men SKL bedömer att dagens kommunallag inte stödjer helt automatiserade beslut. Nu erbjuder man juridiskt stöd till medlemmar kring rättsläget.