Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny forskning om Pokémon Go

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 februari 2018 it i skolan

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Big Ben var luremodul när cirka 5 500 Pokémon Go-fans samlades i London den 23 juli 2016.

– Vår studie visar att det inte är tävlandet i spelet som är det mest triggande för barnen och föräldrarna, utan att de samarbetar och tillsammans bidrar till spelet. Det är väldigt tydligt att samarbetet är det viktigaste, säger Stina Rutberg, universitetslektor i fysioterapi och en av tre forskare på Luleå tekniska universitet som undersökt vad som gjort Pokémon Go så populärt, med syfte att använda resultaten för vidare studier av barns fysiska aktivitet och spelifiering.

AR lockar

Pokémon Go blev ett globalt fenomen när det slog igenom på bred front sommaren 2016 med hittills 800 miljoner nerladdningar. Det stora och snabba genomslaget väckte intresse hos forskare i bland annat Kanada, Storbritannien och Sverige.

Forskarna vid Luleå tekniska universitet har samlat in data från fokusgrupper med barn i åldern 7-12 år och deras föräldrar. Samtliga deltagare har spelat Pokémon Go under minst några månaders tid. Spelet bygger på augmented reality med datorgenererade sinnesintryck som ljud, grafik och data.

– För oss som vill främja fysisk aktivitet är augmented reality perfekt, eftersom det lockar ut människor, säger Anna-Karin Lindqvist, även hon universitetslektor i fysioterapi.

Studien visar också att föräldrar inte är lika benägna att begränsa sina barns skärmtid när det handlar om ett spel som uppmuntrar till fysisk rörelse, med undantag för risker kopplade till att barnen är ute i trafiken.

Hjälpa varandra

Spelifiering innebär att använda mekanismer från datorspel för att exempelvis öka motivationen vid inlärning eller för att uppnå en beteendeförändring. Barns intresse för nya upptäcker är något som forskarna tar med sig till ytterligare en delstudie på området, med målet att skapa ett spel som kan användas i skolor för att få barn att vara fysiskt aktiva, samtidigt som det är kopplat till skoluppgifter.

– Vi har designat ett spel utifrån de saker vi i studien såg var viktiga, som samarbete, att hjälpa varandra och utforskande och upptäckande. Vi har byggt en analog prototyp i form av ett pussel och tanken är att vi senare ska göra en digital version. Alla ska kunna ta till sig spelet, som går ut på att tillsammans lösa uppgifter för att samla pusselbitar eller få ledtrådar, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år. 

E-säkra läkemedel

18 februari 2019

Sverige har varit pådrivande inom EU för en mer omfattande säkerhetsmärkning av läkemedel. Det nya regelverket för e-verifikation minskar risken för förfalskningar och ökar kontrollen från fabriken till apotekens kunder. Systemet kommer att omfatta mer än 100 miljoner förpackningar per år bara i Sverige.

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.