Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer sol i skolan

I det nyutvecklade utbildningsspelet Molnspelet lär sig barn i åk 1-6 om vattnets kretslopp genom att själva skapa och experimentera.

Text anne hammarskjöld Foto Molnspelet 15 februari 2018 it i skolan

molnspelet-med-fabia.jpg

– Spelet ska leda till att barnen ser sambanden i naturen och öka intresset för miljöfrågor. Spel har förmågan att väcka känslor och engagemang, så det hoppas vi göra. På sikt hoppas vi också att spelet når klassrummen. Utbildningsspel av den här typen borde vara intressanta, särskilt eftersom miljöfrågorna är så pass viktiga, säger Paul Löwen-Åberg som tillsammans med Viktor Enghed tagit initiativet till Molnspelet. Idén föddes under Pauls studietid på dataspelsutbildningen och senare masterprogrammet Serious Games på Högskolan i Skövde.

Spelet ska leda till att barnen ser sambanden i naturen och öka intresset för miljöfrågor.

Paul Löwen-Åberg , spelutvecklare

Molnspelet är ett utbildningsspel, uppbyggt som ett arkadspel i en station där barn lär sig om vattnets kretslopp genom att själva skapa, leka och experimentera. Målgruppen är elever i årskurs 1-6. Spelaren styr huvudfiguren, forskaren Fabula, och hennes molnstation Nimbus där de interagerar med världen genom att låta det regna och sola på olika föremål. Målet med spelet är inte att samla poäng, utan det fungerar som ett kretslopp där allt går runt. Som vattnet i naturen.

Molnspelet är utvecklat med stöd från Dalénium Science Center och Allmänna arvsfonden.

Källa: Högskolan i Skövde

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.