Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Mer sol i skolan

molnspelet-med-fabia.jpg

I det nyutvecklade utbildningsspelet Molnspelet lär sig barn i åk 1-6 om vattnets kretslopp genom att själva skapa och experimentera.

– Spelet ska leda till att barnen ser sambanden i naturen och öka intresset för miljöfrågor. Spel har förmågan att väcka känslor och engagemang, så det hoppas vi göra. På sikt hoppas vi också att spelet når klassrummen. Utbildningsspel av den här typen borde vara intressanta, särskilt eftersom miljöfrågorna är så pass viktiga, säger Paul Löwen-Åberg som tillsammans med Viktor Enghed tagit initiativet till Molnspelet. Idén föddes under Pauls studietid på dataspelsutbildningen och senare masterprogrammet Serious Games på Högskolan i Skövde.

Spelet ska leda till att barnen ser sambanden i naturen och öka intresset för miljöfrågor.

Paul Löwen-Åberg , spelutvecklare

Molnspelet är ett utbildningsspel, uppbyggt som ett arkadspel i en station där barn lär sig om vattnets kretslopp genom att själva skapa, leka och experimentera. Målgruppen är elever i årskurs 1-6. Spelaren styr huvudfiguren, forskaren Fabula, och hennes molnstation Nimbus där de interagerar med världen genom att låta det regna och sola på olika föremål. Målet med spelet är inte att samla poäng, utan det fungerar som ett kretslopp där allt går runt. Som vattnet i naturen.

Molnspelet är utvecklat med stöd från Dalénium Science Center och Allmänna arvsfonden.

Källa: Högskolan i Skövde

15 februari 2018 Reporter anne hammarskjöld it i skolan Foto Molnspelet

Senaste nytt