Drömfabriken i Akalla

microsoft technology center i akalla.jpg

Microsoft Sverige slår upp dörrarna till sitt teknologicenter. Fullspäckad med smarta lösningar bjuds nu företag och organisationer in för att utforska möjligheter till nya affärer.

– Det här är ett sätt för kunder att få ta del lösningar som kan utveckla deras verksamhet. Rummet och innovationerna går att anpassa efter vilken typ av kund som är här, till exempel inom verksamhetsindustrin eller sjukvårdssektorn, säger Joacim Damgard, vd på Microsoft Sverige.

Drömfabriken

Microsoft Technology Center, MTC, eller Drömfabriken som man har döpt det till här i Sverige, är en stor mötesplats inne på Microsofts huvudkontor i Akalla som huvudsakligen har tre syften.

För det första är det ett sätt att nå ut och visa vad som är möjligt med ny teknik, utan att för den delen bli alltför tekniska. För det andra vill man stärka kontakten och relationen med sina slutkunder, och ha en mötesplats för olika typer av workshops. För det tredje fungerar hela drömrummet som ett bevis på vad man kan åstadkomma med tekniska lösningar.

joacim damgard.jpg

Joacim Damgard, vd Microsoft Sverige.

– När min mamma, som har jobbat som sjuksköterska i hela sitt liv, fick se Coala Heart Monitor som finns här och som mäter olika egenskaper på ditt hjärta, fick hon idén om det skulle gå att skapa en liknande lösning för personer med epilepsi. På så sätt skulle man i förväg kunna få reda på om man kommer få ett anfall och larma om det. När jag berättade detta för vd:n på Coala tyckte han att det var en bra idé och att det nog skulle kunna vara möjligt. Det är precis den typen av interaktion vi vill främja här, säger Henrik Andersson, director på Microsoft Technology Center, Microsoft Sverige.

En skräddarsydd resa

Tanken är alltså att kunder och företag ska få möjlighet att under halva eller hela dagar inspireras och dra nytta av ny teknik helt utefter sina egna förutsättningar. Företag inom försäljningsbranschen ska till exempel kunna vandra in i olika rum som är utformande på olika sätt beroende på om du är kund eller säljare. Ett exempel handlar om ansiktsigenkänningsteknik för butiker.

– Det är en framtid som är här väldigt snart – att butiker kan vara utrustade så att de känner igen dig som kund och vet vad du brukar ha för behov och anpassa upplevelsen därefter. Här har vi en möjlighet att visa upp hur det kan komma att se ut och de som kommer hit kan med hjälp av AR och annan teknik bilda sig en uppfattning, säger Henrik Andersson.

smartblock på microsoft technology center.jpg

Smartblock-rummet på i Microsoft drömfabrik i Akalla.

I Drömfabriken finns också ett så kallat smartblock – ett stort mobilt rumsutrymme som man kan använda som ett kontor. Men framförallt kan man med hjälp av AR förvandla rummet till en butik eller ett sjukhusrum, och stuva om utrustning för att få nya idéer hur utrymmena på det egna företaget kan utformas.

– Det handlar i grund och botten om att visa upp ny teknik från Microsoft och våra partners, och de möjligheter vi kan erbjuda. Får man tillgodogöra sig det på en sådan här plats är vår förhoppning att man lättare kan komma på vilka problem man har och vilka lösningar man skulle vilja se, säger Joacim Damgard.

12 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Microsoft Sverige, Voister

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng