Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Drömfabriken i Akalla

Microsoft Sverige slår upp dörrarna till sitt teknologicenter. Fullspäckad med smarta lösningar bjuds nu företag och organisationer in för att utforska möjligheter till nya affärer.

Text Tim Leffler Foto Microsoft Sverige, Voister 12 februari 2018 digit

microsoft technology center i akalla.jpg

– Det här är ett sätt för kunder att få ta del lösningar som kan utveckla deras verksamhet. Rummet och innovationerna går att anpassa efter vilken typ av kund som är här, till exempel inom verksamhetsindustrin eller sjukvårdssektorn, säger Joacim Damgard, vd på Microsoft Sverige.

Drömfabriken

Microsoft Technology Center, MTC, eller Drömfabriken som man har döpt det till här i Sverige, är en stor mötesplats inne på Microsofts huvudkontor i Akalla som huvudsakligen har tre syften.

För det första är det ett sätt att nå ut och visa vad som är möjligt med ny teknik, utan att för den delen bli alltför tekniska. För det andra vill man stärka kontakten och relationen med sina slutkunder, och ha en mötesplats för olika typer av workshops. För det tredje fungerar hela drömrummet som ett bevis på vad man kan åstadkomma med tekniska lösningar.

joacim damgard.jpg

Joacim Damgard, vd Microsoft Sverige.

– När min mamma, som har jobbat som sjuksköterska i hela sitt liv, fick se Coala Heart Monitor som finns här och som mäter olika egenskaper på ditt hjärta, fick hon idén om det skulle gå att skapa en liknande lösning för personer med epilepsi. På så sätt skulle man i förväg kunna få reda på om man kommer få ett anfall och larma om det. När jag berättade detta för vd:n på Coala tyckte han att det var en bra idé och att det nog skulle kunna vara möjligt. Det är precis den typen av interaktion vi vill främja här, säger Henrik Andersson, director på Microsoft Technology Center, Microsoft Sverige.

En skräddarsydd resa

Tanken är alltså att kunder och företag ska få möjlighet att under halva eller hela dagar inspireras och dra nytta av ny teknik helt utefter sina egna förutsättningar. Företag inom försäljningsbranschen ska till exempel kunna vandra in i olika rum som är utformande på olika sätt beroende på om du är kund eller säljare. Ett exempel handlar om ansiktsigenkänningsteknik för butiker.

– Det är en framtid som är här väldigt snart – att butiker kan vara utrustade så att de känner igen dig som kund och vet vad du brukar ha för behov och anpassa upplevelsen därefter. Här har vi en möjlighet att visa upp hur det kan komma att se ut och de som kommer hit kan med hjälp av AR och annan teknik bilda sig en uppfattning, säger Henrik Andersson.

smartblock på microsoft technology center.jpg

Smartblock-rummet på i Microsoft drömfabrik i Akalla.

I Drömfabriken finns också ett så kallat smartblock – ett stort mobilt rumsutrymme som man kan använda som ett kontor. Men framförallt kan man med hjälp av AR förvandla rummet till en butik eller ett sjukhusrum, och stuva om utrustning för att få nya idéer hur utrymmena på det egna företaget kan utformas.

– Det handlar i grund och botten om att visa upp ny teknik från Microsoft och våra partners, och de möjligheter vi kan erbjuda. Får man tillgodogöra sig det på en sådan här plats är vår förhoppning att man lättare kan komma på vilka problem man har och vilka lösningar man skulle vilja se, säger Joacim Damgard.

Rekommenderad läsning

Joacim Damgard om Microsofts utveckling

24 okt 2016 ledarskap

snip damgard.JPG snip damgard.JPG snip damgard.JPG video

Den 1 juni tillträdde Joacim Damgard som vd för Microsoft Sverige. Säkerhet, IoT och kundernas efterfrågan på molnlösningar driver efterfrågan. Och så avslöjar Joacim sin personliga favorit i MS-familjen.

Digitalt stetoskop räddar liv

17 mar 2017 it i vården

Coala heart monitor .jpg Coala heart monitor .jpg Coala heart monitor .jpg

Coala Heart Monitor kommunicerar trådlöst med din smartphone via coala-appen och visar dina resultat direkt samt lagrar dem i din personliga journal.

Joacim Damgard: Disruptionen är exponentiell

13 jun 2017 ledarskap

damgard bootcamp 960640.jpg damgard bootcamp 960640.jpg damgard bootcamp 960640.jpg video

Av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras ursprungliga verksamhet. Microsofts Sverige-vd Joacim Damgard tipsar om hur du förhåller dig till disruption och samtidigt utvecklar affären.

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

lego.jpg lego.jpg lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

Microsoft tar hjälp av användarna

2 jun 2016 digit

bertman.JPG bertman.JPG bertman.JPG

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

En yta för samverkan

7 jun 2016 ledarskap

surface hub snip.JPG surface hub snip.JPG surface hub snip.JPG video

En whiteboard för den digitala eran. Så kan man beskriva Microsoft Surface Hub, men den nya mötesplattformen är mer än så.
– Det är ett hjälpmedel för gruppen att göra mer, säger Sebastian Gode, produktmarknadschef på Microsoft.