Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lejonet i Linköping har vaknat

För att utveckla fastighetsbranschen att bli mer digital krävs samarbete. Därför har Lejonfastigheter startat en inkubationskammare.

Text Tim Leffler Foto Mostphotos, Lejonfastigheter 8 februari 2018 digit

linköping centralstation.jpg

– I vår inkubationskammare, Lejonlabbet, testar vi idéer och undersöker genomförbarheten i liten skala. Men vi bjuder även in andra aktörer till möten, annars är det lätt att man blir en navelskådare. Allt handlar om att uppnå en större kundnytta, säger Pehr Ågård, it-ansvarig på Lejonfastigheter.

En utvecklingsplattform

Lejonlabbet drog igång våren 2017. Syftet är att engagera medarbetarna i utvecklingen av fastigheter från idéutveckling till innovativa lösningar. Med kraft från organisationen och i samverkan med kunder och leverantörer är målet att skapa mervärden i fastighetsaffären.

Vi har hittills fått tre konkreta idéer som nu utvecklas vidare

Pehr Ågård , It-ansvarig, Lejonfastigheter.

Lejonlabbsprojektet ska i första hand hjälpa till att utveckla nya fastighetsbyggen och tillgodose kundbehov i de fastigheter som Lejonfastigheter redan rår över. Tanken är också att det ska bidra med idéer i pågående digitaliseringen av verksamheten, eftersom man anser att det finns behov av nytänkande vad det gäller lösningar för fastighetssystem och den kommunikationsplattform som hanterar intranät och hemsida.

samarbete i lejonfastigheters öppna kontroslandskap.jpg

Full fart med nya idéer i Lejonfastigheters öppna kontorslandskap.

– Lejonlabbet är till för att avlasta och hantera de utmaningar, men också möjligheter, som vi står inför. I den förändringsresa som Lejonfastigheter befunnit sig i de senaste åren är det viktigt att finna nya vägar för att identifiera, utveckla och införa förbättringar. Ombyggnationen av vårt intranät har varit ett stort projekt som i förlängningen skulle kunna dra nytta av de idéer som kläcks i Lejonlabbet. Intranätet ska användas för att konsumera och publicera information, men också som verktyg för att genomföra det dagliga arbetet. Vi kallar det för Lejonet – vår digitala arbetsplats, säger Pehr Ågård.

Tid för idéer

Inom företaget är det funktionen Verksamhetsutveckling och IT i nära dialog med processroller som driver och stöttar i Lejonlabbet.

pehr ågård.jpg

Pehr Ågård, it-ansvarig, Lejonfastigheter.

– Innovationskonceptet bygger på idéutveckling enligt en beprövad modell. Medarbetare får en introduktion till modellen och stöttas av interna faciliatorer under idéutvecklingen. Det är en lärprocess för alla deltagare med den gemensamma tanken att våga ta steget utan att allt är på plats. Genom att medverka i Lejonlabbet får man tid för idéutveckling som annars kan vara svår att fokusera på i det dagliga arbetet, säger Pehr Ågård.

I första hand bygger labbet på frivillighet och engagemang och startar i workshopformat. Inför varje workshop går det ut en förfrågan till medarbetare där man får anmäla sitt intresse för medverkan baserat på aktuell frågeställning eller utmaning. Nästa steg blir att öppna ”labb” för  samverkan med olika externa parter såsom kunder, leverantörer och fastighetsbesökare.

– Konceptet är än så länge väldigt nytt, men vi har faktiskt spånat fram tre konkreta idéer som nu utvecklas vidare för att kunna implementeras i vår verksamhet. Generellt har vi fått fin feedback från medarbetare som har varit med i våra workshops. Våren 2018 går vi vidare och utökar dialogen med fler parter, både kunder inom kommunen, leverantörer och andra samarbetspartners, säger Pehr Ågård.

Lejonfastigheter

Under 25 år har Lejonfastigheter byggt, underhållit och förvaltat förskolor, skolor, mötesarenor, vårdboenden och andra offentliga lokaler, framförallt i Linköping. Med nytänkande, lyhördhet och långsiktighet vill Lejonfastigheter fylla hus och fastigheter med värde och ge utrymme för lusten att leva, leka och lära.

Rekommenderad läsning

Komplex omvärld kräver nya ledare

19 maj 2016 ledarskap

gartner.jpg gartner.jpg gartner.jpg

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

EU kräver utökat uppgiftsskydd

20 maj 2016 säkerhet

dig_strategi_illustration.png dig_strategi_illustration.png dig_strategi_illustration.png

Att kunna skydda känsliga uppgifter blir allt viktigare. Med EU:s skärpta data-skyddsreform ökar kraven på informationssäkerhet ytterligare.

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

"Rörlig bild är det nya språket"

2 sep 2016 ledarskap

AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg

När teknisk utveckling och kreativa idéer möts i digitaliseringens smältdegel finns alla möjligheter att ställa gamla traditioner på ända, men det ställer stora krav på ledarskapet. Anders Jensen, vd för MTG Sverige, möter utmaningen varje dag.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg video

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.