Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Förändringen som alla vill ha

För första gången på 80 år får invånarna i Newmarket och Haverhill i England nya bussturer. Resultatet är en kombination av en smart hantering av big data och medborgarnas önskemål. Lingjing Yin från Futuregov är en av personerna i projektet.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 23 februari 2018 digit

en liten väg rör sig nedför en backe bland pittoreska engelska hus.jpg

– En tjänst handlar ju om att hjälpa någon att få någonting gjort. Det kan vara ett företag eller en statlig myndighet som erbjuder tjänster till kunder och medborgare. Medborgardesign eller tjänstedesign handlar om att utforma den tjänsten så intuitivt och användarvänligt som möjligt, säger Lingjing Yin, seniorkonsult på Futuregov.

Inte byggd för design

Dagens medborgare förväntar sig att de tjänster som stat, landsting, och kommun erbjuder ska finnas tillgängliga för dem när och var de vill. Att digitalisera handlar därför att utnyttja interneterans kultur och praktiska egenskaper för att möta dessa behov.

Tjänstedesignarbetet för Lingjing Yin och hennes kollegor är framförallt utmanande då många tjänster en kommun erbjuder ofta inte är utvecklade för att kunna förändras – än mindre en digital förändring. Dessutom är det ofta många viljor som styr hur saker och ting ska förändras, menar Lingjing Yin.

– Det handlar i grund i botten om att både bli bättre att ta tillvara på den datan som finns och att samla nya data för att anpassa tjänster efter medborgarna. Det är klart att en kommun är i en mer prekär situation och inte har samma utrymme att utveckla nya tjänster – eller för den delen misslyckas. Men om man misslyckas i små steg kommer man lära sig och i förlängningen lyckas både göra sin verksamhet mer kostnadseffektiv och få nöjdare medborgare, säger Lingjing Yin.

Infiltrera kommunerna

Futuregov använder en metod som går ut på att ansluta sig till de som arbetar på kommunen och arbetar nära personalen för att se till att hela verksamheten genomsyras av ett perspektiv där medborgaren står i fokus. Då blir det lättare att identifiera vilka behov som finns.

De fokuserar på alla delar, det vill säga användarvänlighet, teknik och ekonomi, och arbetar öppet med anställda på kommunen så att alla blir införstådda i vad som måste göras och vilka vinsterna blir.

– Politiker kan ha en annan syn än tjänstemän, som i sin tur inte behöver ha en samsyn. Därför är det viktigt att man går ut och faktiskt pratar med människor och får en uppfattning om vad de efterfrågar och vilka behov de har. Jag brukar också förklara för styrelserna i kommunerna att medborgardesign egentligen handlar om beslutsfattande och prioriteringar, vilket innebär att jag talar deras språk.

Inga fler konkurser

Hittills har FutureGov hjälpt ett 50-tal kommuner i England och Australien att göra omstrukturera sitt arbetssätt och även sitt förhållande till medborgare. Lingjing Yin ser ljust på framtiden med menar att det inte finns någon tid att spilla.

lingjing sitter på en trappa.jpg

Lingjing Yin, Futuregov

– Så sent som för ett par veckor sedan rapporterades det att Northampton County Council var på väg att gå in konkurs. Fler riskerar att följa i deras fotspår om inte förändring sker. Alla vet ju att förändring är konstant och därför måste man våga samarbeta och dra nytta av varandras erfarenheter.

Rekommenderad läsning

Skellefteå Kraft hyllas

22 maj 2017 ledarskap

skellefte2.jpg skellefte2.jpg skellefte2.jpg

Skellefteå Kraft har återigen fått pris för sitt bemötande ut mot kund, och bakom det ligger ett djupgående digitalt arbete. Automatisering, interaktion och utbildning är tre av nycklarna.  

Smarta lösningar i svenska gruvor

31 aug 2017 digit

pimmWEBB.jpg pimmWEBB.jpg pimmWEBB.jpg

Digitalisering, 5G-nät, och maskiner som rattas ovan jord ska effektivisera svensk gruvdrift och göra den säkrare. Målet är att svenska företag ska gå i bräschen när det kommer till automatisering i branschen.

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

"Sorry Trump, det är vi som bestämmer"

31 okt 2017 ledarskap

james whittaker pixlr.jpg james whittaker pixlr.jpg james whittaker pixlr.jpg

Data kommer att tjäna och styra våra liv. James Whittaker, Microsoft, spanar in en framtid som är väldigt nära och som kommer att förändra allt. 

Voister förklarar

Artificiell intelligens

5 dec 2017 Voister förklarar

ai robot .jpg ai robot .jpg ai robot .jpg

Är AI en hjälp i vår strävan efter ett bättre samhälle eller det största hotet mot mänskligheten? Därom tvista de lärde men forskarna låter inte lite käbbel stoppa dem. Idag anser it-förgrundsfigurer som Microsofts Satya Nadella och Amazons Jeff Bezos att AI är den nya digitala guldådern.

Big data är bra för hälsan

8 dec 2017 it i vården

ambulans.jpg ambulans.jpg ambulans.jpg

När SOS Alarm blickar in i den alltmer digitaliserade framtiden finns det stora utvecklingsområden inom e-hälsa och preventiva insatser med möjliga vinster att hämta.

Världsunik timmersåg slår rekord

19 dec 2017 digit

norraskogsägarna.jpg norraskogsägarna.jpg norraskogsägarna.jpg

Norra skogsägarnas sågverk i Sävar blev i somras ett av världens modernaste. Med helt nya och automatiserade sågprocedurer siktar man på att ta skogsindustrin till nya nivåer.