Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Förändringen som alla vill ha

För första gången på 80 år får invånarna i Newmarket och Haverhill i England nya bussturer. Resultatet är en kombination av en smart hantering av big data och medborgarnas önskemål. Lingjing Yin från Futuregov är en av personerna i projektet.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 23 februari 2018 digit

en liten väg rör sig nedför en backe bland pittoreska engelska hus.jpg

– En tjänst handlar ju om att hjälpa någon att få någonting gjort. Det kan vara ett företag eller en statlig myndighet som erbjuder tjänster till kunder och medborgare. Medborgardesign eller tjänstedesign handlar om att utforma den tjänsten så intuitivt och användarvänligt som möjligt, säger Lingjing Yin, seniorkonsult på Futuregov.

Inte byggd för design

Dagens medborgare förväntar sig att de tjänster som stat, landsting, och kommun erbjuder ska finnas tillgängliga för dem när och var de vill. Att digitalisera handlar därför att utnyttja interneterans kultur och praktiska egenskaper för att möta dessa behov.

Tjänstedesignarbetet för Lingjing Yin och hennes kollegor är framförallt utmanande då många tjänster en kommun erbjuder ofta inte är utvecklade för att kunna förändras – än mindre en digital förändring. Dessutom är det ofta många viljor som styr hur saker och ting ska förändras, menar Lingjing Yin.

– Det handlar i grund i botten om att både bli bättre att ta tillvara på den datan som finns och att samla nya data för att anpassa tjänster efter medborgarna. Det är klart att en kommun är i en mer prekär situation och inte har samma utrymme att utveckla nya tjänster – eller för den delen misslyckas. Men om man misslyckas i små steg kommer man lära sig och i förlängningen lyckas både göra sin verksamhet mer kostnadseffektiv och få nöjdare medborgare, säger Lingjing Yin.

Infiltrera kommunerna

Futuregov använder en metod som går ut på att ansluta sig till de som arbetar på kommunen och arbetar nära personalen för att se till att hela verksamheten genomsyras av ett perspektiv där medborgaren står i fokus. Då blir det lättare att identifiera vilka behov som finns.

De fokuserar på alla delar, det vill säga användarvänlighet, teknik och ekonomi, och arbetar öppet med anställda på kommunen så att alla blir införstådda i vad som måste göras och vilka vinsterna blir.

– Politiker kan ha en annan syn än tjänstemän, som i sin tur inte behöver ha en samsyn. Därför är det viktigt att man går ut och faktiskt pratar med människor och får en uppfattning om vad de efterfrågar och vilka behov de har. Jag brukar också förklara för styrelserna i kommunerna att medborgardesign egentligen handlar om beslutsfattande och prioriteringar, vilket innebär att jag talar deras språk.

Inga fler konkurser

Hittills har FutureGov hjälpt ett 50-tal kommuner i England och Australien att göra omstrukturera sitt arbetssätt och även sitt förhållande till medborgare. Lingjing Yin ser ljust på framtiden med menar att det inte finns någon tid att spilla.

lingjing sitter på en trappa.jpg

Lingjing Yin, Futuregov

– Så sent som för ett par veckor sedan rapporterades det att Northampton County Council var på väg att gå in konkurs. Fler riskerar att följa i deras fotspår om inte förändring sker. Alla vet ju att förändring är konstant och därför måste man våga samarbeta och dra nytta av varandras erfarenheter.

Rekommenderad läsning

tre lastbilar sedda bakifrån med mycket sten kör i en riktning längs med ett berg2.jpg video

Bolidens växande datamängd

29 maj 2018 digit

En växande datamängd från sensorer och IoT gör att företags datacenter måste moderniseras och utökas för att kunna hantera allt större datamängder. Det menar Robert Ekberg driftchef på Boliden, som nu planerar för Bolidens uppdaterade datacenter.

skolbarnWEBB.jpg video

"Mellanmjölk från regeringen"

26 okt 2017 it i skolan

I Skellefteå kommun hade man väntat sig något skarpare innehåll när beslutet om digitaliseringsstrategin från regeringen offentliggjordes i förra veckan. Men med programmeringsämnets intåg i kursplanerna vet man ändå var man skall lägga sitt krut.

marieWEBB.png video

”Nästa år har vi en robot”

27 okt 2017 digit

Skellefteås invånare vill vara trygga och självständiga, samtidigt som de är med och skapar morgondagens kommun. För kommunens medarbetare kan det handla om att få mer tid att konsultera – och låta en robot kontrollera handlingar.

tjurfaktare-i-madrid.jpg
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Årets molnhändelse i Madrid

2 okt 2018 digit

När världens ledande tekniker, forskare och leverantörer möts på HPE Discover i Madrid den 27-29 november blir dagarna packade med allt från det senaste inom hybridmolnlösningar till hur dataanalys kan förändra livet för alzheimerpatienter. Här möts konkret affärsnytta med framtidsvisioner för svenska företag och organisationer.

mountain-native-app-960640.jpg video
Ett samarbete mellan NetApp och Voister

Så gör du en säker molnflytt

30 maj 2018 digit

Många vill ut i molnet men är rädda för att tappa kontrollen över sin data på vägen. NetApp hjälper dig med att säkra och anpassa övergången, oavsett om du väljer Azure, AWS eller Googles moln.

bolidens-smaltverk.jpg video

Plattor säker succé i gruvan

13 sep 2018 digit

När Boliden inför plattor i en av sina underjordsgruvor är skiftlagens delaktighet helt avgörande. Tillgången till poddradio 1 300 meter ner i berget har blivit en oväntad ambassadör för digitalisering.

ssab-utvecklas-med-ai.jpg

Big data på SSAB

6 nov 2018 digit

Nu ska stålindustrin utveckla sina redan omfattande mätprocesser med hjälp av AI, big data och maskininlärning. Bakom forskningsprojektet Swedish Metal finns Sandvik och SSAB och målet är en mer konkurrenskraftig och hållbar ståltillverkning.

badplats i skellefteås skärgård.jpg video

RPA för växande Skellefteå

3 sep 2018 digit

Skellefteå kommun planerar för 80 000 invånare år 2030. För att det ska bli verklighet krävs att it-avdelningen stöttar verksamheten och att RPA implementeras. Det menar Anna Källsved, it-chef, Skellefteå kommun.

röd liten stuga ute i skärgården i dåligt väder.jpg

OECD: Bra men Sverige kan göra mer

18 jun 2018 digit

Sverige är i topp inom OECD på att utnyttja digitaliseringens möjligheter men det finns också flera områden där vi hackar efter.