Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Digital barnmorska i fickan

bebis-som-ammar.jpg (1)

De allra flesta nyblivna mammor har svårt att komma igång med amningen. Med digitala amningshjälpen Amma finns snart ett tryggt alternativ till stress, smärta och hungriga spädbarn.

– Varje år får 110 000 kvinnor i Sverige barn och de flesta vill amma sin baby. Men det är svårt för många och hela 95 procent upplever problem att komma igång. Det är ett känslomässigt trauma för mammorna samtidigt som det är svårt att få hjälp. Idag är det cirka två veckors väntetid till amningsmottagningar, berättar Carina Franzén på Progress for People som utvecklar medtech-produkter och nyligen fick Stockholms innovationsstipendium för den digitala barnmorskan Amma.

Bakgrunden till Amma är att Carina Franzén efter många år som marknadschef på Philips fick plats på KTH:s Clinical Innovation Fellowship som ska främja innovation inom hälsa genom att kombinera kompetenser inom affärsutveckling, medicin, teknik och design. Här träffade hon också Fritzi Töpfer, doktorand på KTH, som hon driver Progress for People med.

Det är ett känslomässigt trauma för mammorna samtidigt som det är svårt att få hjälp.

Carina Franzén , Medtechutvecklare, Progress for People

Intensivt på förlossningen

Innovationsprogrammets deltagare knyts under åtta månader till en klinik för att identifiera behov av lösningar och nya affärsmöjligheter. Carina Franzén och Fritzi Töpfer upplevde en omtumlande och tankeväckande tid på BB-avdelningen på Danderyds sjukhus.

– Vi följde verksamheten på förlossningen mycket nära och kunde identifiera många kliniska problem, till exempel när det gäller kvinnors skador i samband med förlossning. Det är ett svårt område på flera sätt. Eftersom förlossningsskador inte genererar något inkomstbortfall när mammorna är föräldralediga, verkar det ur perspektivet samhällsnytta inte heller finnas tillräckligt intresse för att investera i lösningar, säger Carina Franzén.

De ställdes också inför den mycket speciella utmaning som blev startskottet för Amma.

– Vi observerade 200 mammor som försökte komma igång med sin amning. Vi hade förstått att det kunde vara svårt att komma igång men att det var så svårt … vi fick en god förståelse för problemet. Samtidigt finns en utbredd missuppfattning om att amning är enkelt. Det bidrar till frustration och besvikelse hos den mycket stora grupp av mammor som behöver hjälp.

Taget kräver kunskap

Många amningsproblem grundar sig i det som kallas taget, alltså hur barnet dockar an till bröstvårtan. Om taget är fel trycks bröstvårtan mot barnets gom. Förutom ett hungrigt barn som inte ökar i vikt upplever mamman smärta, obehag och risk för mjölkstockning. Den stora utmaningen är att det är mycket svårt att se om barnet har ett bra tag och det kräver både tid och kunskap.

– Idag åker de flesta kvinnor hem efter 48 timmar på BB och det är ofta för kort tid för att träna amningen.

Nära till trygghet

Den digitala lösningen Amma består av en sensor och app. Sensorn känner av om barnet har ett bra eller ett dåligt tag och kommunicerar resultatet till appen som erbjuder vägledning och information.

– I appen samlar vi alla råd man får på amningsmottagningen, bilder, filmer och underlag från aktuella studier. Vi vill erbjuda mamman tryggheten av en barnmorska i fickan, säger Carina Franzén.

Nu utvärderas Amma på prototypstadiet för att bevisa mätmetoden och eventuellt kommer denna fas att följas av kliniska studier. Carina Franzén är helt övertygad om att det finns en marknad för Amma både i Sverige och i andra länder.

– Vår vision är att höja standarden för amningsstöd. Idag sitter många hemma och lider i ensamhet men med Amma kan vi ge hjälp när och där den behövs. Ur ett produktutvecklingsperspektiv är detta en solid affärsmodell eftersom Amma gör det möjligt för mamman att själv lösa ett stort problem.

Enligt planen ska Amma lanseras under 2020.

2 februari 2018 Uppdaterad 5 februari 2018 Reporter anne hammarskjöld it i vården Foto adobestock

Rekommenderad läsning