Det senaste inom nätverk

Under Cisco Live presenterar nätverksjätten flera nyheter för branschen. Bland annat har Cisco utvecklat lösningar med säkra lösningar för vården.

– I somras ändrade vi om vårt sätt att se på nätverk och i samband med det byggde vi en ny plattform som kallas för Catalyst 9000 med tre olika versioner, säger Robert Csapo, systemingenjör, Cisco Sverige.

cisco-sjukhus-960640.jpg

Catalyst 9000 lämpar sig väl för sjukhus.

Du nämnde att den största versioner är någonting sjukvården skulle kunna dra nytta av?

– Absolut. Det är byggt utifrån perspektivet att nätverket är väldigt kritiskt. Om linjekort går sönder går de att byta ut utan att man behöver byta hela chassit och det går att byta ut en supervisor om den går sönder. Fläktarna är också utbytbara och kan plockas bort från mer än ett ställe för att inte behöva flytta på kablar, och hela boxen är ergonomiskt anpassad med smidiga handtag.

Ni har även en variant som kan passa universitet?

– Ja, Catalyst 9500 är lite mindre men har väldigt mycket prestanda, där man kan ha 10-40 gigabyte prestanda. Man behöver kanske inte lika många linjekort, men man vill ha mycket prestanda, och då har vi en lite mindre formfaktor.

Och om man är mer mobil, vad ska man ha då?

catalyst-9500-960640.jpg

Catalyst 9500 med sina utbytbara fläktar.

– Då har vi lanserat en helt ny router som heter ISR 1100. Den gör att man kan vara väldigt flexibel och mobil, utan att göra avkall på kapaciteten. Fördelen med ISR 1100 är att den kan koppla upp både traditionellt internet och en eller två operatörtjänster med 4G om man behöver redundans. Det går att använda applikationer från Cisco likaväl som egna applikationer och den lilla formfaktorn gör att den är populär hos mobila kunder och operatörer, och finns att köpa i Sverige.

Klas Telecom är en partner till Cisco som levererar infrastruktur. Vad är det som är hett här på mässan?

– Vi har ett passagerar-wifi som kan användas på tåg. Folk vill kunna hålla sig ständigt uppkopplade och traditionellt är bandbredden på tåg väldigt begränsad, kanske runt 30 mbit som ska delas upp på 200 passagerare, och det är ofta inte nog, säger Frank Murray, CTO Klas Telecom.

Vad är fördelarna med er lösning?

cisco-tåg-960640.jpg

Klas Telecoms lösning anpassad för tåg.

– Vi har ett trådlöst system med en tio gånger så stor bandbredd, alltså 300 Mbit. Fokus ligger på tåg som kör mycket i stadsmiljö och där passagerarantalet är högt, så att dessa passagerare faktiskt kan streama, säg, en film, snarare än att ladda ner den på förhand.

Finns systemet i Sverige?

– Nej, i dagsläget finns det bara i Skottland och där vi på Klas har ett samarbete med Cisco som en del att göra Storbritannien mer uppkopplat.

1 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng