Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar intäkterna

Satsningar inom AI kan öka företagens intäkter med 38 procent och sysselsättningen med 10 procent enligt en ny studie från Accenture.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 februari 2018 ledarskap

ai-jobbar-vid-dator.jpg

– Företag kommer i allt större uträckning att bedömas utifrån sin förmåga att uppnå det vi kallar Applied Intelligence, det vill säga förmågan att säkra tillväxt genom att kombinera mänsklig kreativitet och uppfinningsrikedom med AI och sedan implementera denna kunskap i alla delar av företagets verksamhet. För att lyckas med det måste företag satsa mer på utbildning, och verkligen förbereda sin personal på att arbeta med den nya tekniken, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige.

I Accentures rapport ”Reworking the Revolution: Are you ready to compete as intelligent technology meets human ingenuity to create the future workforce”, uppger både företagsledare och anställda världen över att de tror att AI kan påverka såväl finansiella resultat som företagets arbetsklimat positivt. Bland företagsledarna säger 72 procent att intelligent teknologi kommer vara avgörande för att man ska kunna differentiera sig på marknaden, och 61 procent tror att andelen anställda som kommer att arbeta med AI kommer att öka under de kommande tre åren.

Mycket att vinna

Enligt studien finns det mycket att vinna på att investera i AI. Om alla företag skulle satsa lika mycket på AI och vidareutbildning av personal som de ledande företagen på området gör, skulle sysselsättningen öka med 10 procent och företagens intäkter öka med 38 procent till 2022. Sammanlagt skulle detta motsvara en global ökning i företagsvinster på 4 800 miljarder dollar under samma period. Men många företag riskerar att gå miste om den potentiella tillväxtmöjligheten. Trots att 54 procent av företagsledarna säger att samarbete mellan mänsklig kompetens och intelligent teknik är högt prioriterat inom det egna företaget, uppger endast 3 procent att de planerar att göra någon större ekonomisk satsning på att vidareutbilda personal inom området under de tre kommande åren.

Råd på vägen

Studien visar hur företag som kombinerar mänsklig förmåga och AI inte bara lyckas öka verksamhetens effektivitet, utan också öka tillväxten genom att erbjuda innovativa kundupplevelser. För att komma dit gör Accenture följande tre rekommendationer:

  1. Omdefiniera arbetet genom att förändra verksamheten. Definiera uppgifter istället för tjänster, och låt uppgifterna lösas av människor tillsammans med AI. Försök att balansera behovet av automatiserat arbete med behovet av att stärka den mänskliga kompetensen. Närmare hälften av alla företagsledare säger att företagets arbetsbeskrivningar är förlegade.
  2. Omplacera arbetskraft till områden där arbetskraften kan bidra till nya former av värdeskapande. Tänk bort traditionella effektiviseringsprocesser och allokera istället resurserna dit de kan skapa nya kundupplevelser. Öka tillväxten genom att investera besparingar, från automatiserat arbete, i den framtida arbetskraften.
  3. Öka kompetensen. Ta reda på nuvarande kompetens och öppenhet till att arbeta med AI. Använd digitala plattformar för att erbjuda personliga utbildningsprogram beroende på graden av mognad och intresse.

Om studien

Studien baseras på en enkätundersökning med 14 078 arbetstagare med olika kompetens och nivå inom företaget, samt en enkätundersökning med 1 201 seniora chefer. Undersökningarna genomfördes mellan september och november 2017 i 11 länder - Australien, Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA - inom fordonsindustrin, konsumentvaror- och tjänster, hälsovård, infrastruktur och transport, energi, media och underhållning, mjukvaruprodukter och it-plattformar, bank, försäkring, detaljhandel, telekom och förbruksvaror.

Studien innefattar även ekonomisk modellering för att fastställa korrelationen mellan investeringar i artificiell intelligens och finansiella resultat. Intervjuer utfördes på ett djupgående plan med 30 chefer och etnografiska intervjuer genomfördes med 30 individer som arbetat med AI.    

Senaste nytt

GDPR-hot på tuben

7 december 2018

Datainspektionen ska granska hur SL, Stockholms lokaltrafik, vill använda kroppsburna kameror för biljettkontrollanterna i lokaltrafiken.

App mot anemi

7 december 2018

Nu går det att upptäcka blodbrist utan stick. För att mäta hemoglobinet är alternativet en app som analyserar foton av patientens nagelbäddar med en känslighet på 97 procent och en exakthet som stämmer väl med traditionella blodprov.

Skatt på digitala tjänster

6 december 2018

När EU-ländernas ekonomi- och finansministrar mötes den 4 december inom ramen för Ekofin-rådet var en viktig uppgift att komma överens om en allmän inriktning på förslaget om skatt på intäkter från vissa digitala tjänster.

5G-premiär i Sverige

6 december 2018

Telia och Ericsson startar Sveriges första 5G-nät på KTH. Hittills har arbetet i Sverige gjorts på 5G-testteknik eftersom utrustning anpassad till den internationella standarden inte funnits tillgänglig förrän nu. Det är ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av 5G i Sverige år 2020.

EU gör Google bättre

5 december 2018

Efter ett beslut i EU kan företag som använder digitala plattformar se fram mot större transparens och ett jämnare styrkeförhållande när de köper tjänster av Airbnb och Facebook.

Slutet för sim-kort

5 december 2018

Nu finns eSim för iPhone i Sverige och därmed är dagarna räknade för användningen av flera telefoner för att få arbete och privatliv att gå ihop. För företag innebär lösningen mindre administration och enklare operatörsbyten.