Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar intäkterna

Satsningar inom AI kan öka företagens intäkter med 38 procent och sysselsättningen med 10 procent enligt en ny studie från Accenture.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 februari 2018 ledarskap

ai-jobbar-vid-dator.jpg

– Företag kommer i allt större uträckning att bedömas utifrån sin förmåga att uppnå det vi kallar Applied Intelligence, det vill säga förmågan att säkra tillväxt genom att kombinera mänsklig kreativitet och uppfinningsrikedom med AI och sedan implementera denna kunskap i alla delar av företagets verksamhet. För att lyckas med det måste företag satsa mer på utbildning, och verkligen förbereda sin personal på att arbeta med den nya tekniken, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige.

I Accentures rapport ”Reworking the Revolution: Are you ready to compete as intelligent technology meets human ingenuity to create the future workforce”, uppger både företagsledare och anställda världen över att de tror att AI kan påverka såväl finansiella resultat som företagets arbetsklimat positivt. Bland företagsledarna säger 72 procent att intelligent teknologi kommer vara avgörande för att man ska kunna differentiera sig på marknaden, och 61 procent tror att andelen anställda som kommer att arbeta med AI kommer att öka under de kommande tre åren.

Mycket att vinna

Enligt studien finns det mycket att vinna på att investera i AI. Om alla företag skulle satsa lika mycket på AI och vidareutbildning av personal som de ledande företagen på området gör, skulle sysselsättningen öka med 10 procent och företagens intäkter öka med 38 procent till 2022. Sammanlagt skulle detta motsvara en global ökning i företagsvinster på 4 800 miljarder dollar under samma period. Men många företag riskerar att gå miste om den potentiella tillväxtmöjligheten. Trots att 54 procent av företagsledarna säger att samarbete mellan mänsklig kompetens och intelligent teknik är högt prioriterat inom det egna företaget, uppger endast 3 procent att de planerar att göra någon större ekonomisk satsning på att vidareutbilda personal inom området under de tre kommande åren.

Råd på vägen

Studien visar hur företag som kombinerar mänsklig förmåga och AI inte bara lyckas öka verksamhetens effektivitet, utan också öka tillväxten genom att erbjuda innovativa kundupplevelser. För att komma dit gör Accenture följande tre rekommendationer:

  1. Omdefiniera arbetet genom att förändra verksamheten. Definiera uppgifter istället för tjänster, och låt uppgifterna lösas av människor tillsammans med AI. Försök att balansera behovet av automatiserat arbete med behovet av att stärka den mänskliga kompetensen. Närmare hälften av alla företagsledare säger att företagets arbetsbeskrivningar är förlegade.
  2. Omplacera arbetskraft till områden där arbetskraften kan bidra till nya former av värdeskapande. Tänk bort traditionella effektiviseringsprocesser och allokera istället resurserna dit de kan skapa nya kundupplevelser. Öka tillväxten genom att investera besparingar, från automatiserat arbete, i den framtida arbetskraften.
  3. Öka kompetensen. Ta reda på nuvarande kompetens och öppenhet till att arbeta med AI. Använd digitala plattformar för att erbjuda personliga utbildningsprogram beroende på graden av mognad och intresse.

Om studien

Studien baseras på en enkätundersökning med 14 078 arbetstagare med olika kompetens och nivå inom företaget, samt en enkätundersökning med 1 201 seniora chefer. Undersökningarna genomfördes mellan september och november 2017 i 11 länder - Australien, Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA - inom fordonsindustrin, konsumentvaror- och tjänster, hälsovård, infrastruktur och transport, energi, media och underhållning, mjukvaruprodukter och it-plattformar, bank, försäkring, detaljhandel, telekom och förbruksvaror.

Studien innefattar även ekonomisk modellering för att fastställa korrelationen mellan investeringar i artificiell intelligens och finansiella resultat. Intervjuer utfördes på ett djupgående plan med 30 chefer och etnografiska intervjuer genomfördes med 30 individer som arbetat med AI.    

Senaste nytt

IoT för kokoll

18 juni 2018

På en gård utanför Uppsala bär kossorna smarta sensor-halsband som ger lantbrukaren värdefull information och gör det möjligt att övervaka Rosa och Blanka via en app. 

System för fred

18 juni 2018

Uppsala universitet har utvecklat Views, ett datasystem för prognoser om var i världen som väpnade konflikter kan uppstå. Systemet är tänkt att användas för att FN och andra världsorganisationer ska kunna ingripa så tidigt som möjligt och i bästa fall förhindra konflikten.  

OECD: Bra men Sverige kan göra mer

18 juni 2018

Sverige är i topp inom OECD på att utnyttja digitaliseringens möjligheter men det finns också flera områden där vi hackar efter.

Förebilder avgör framtiden

15 juni 2018

Tjejers intresse för tekniska ämnen ökar tydligt när de har en kvinnlig förebild inom området, visar en ny studie. Men det ska mer till för att de ska välja att arbeta i it-branschen.

Kaspersky till motattack

15 juni 2018

Efter EU:s påståenden om att Kaspersky labs produkter är en säkerhetsrisk, så avslutar nu det ryska säkerhetsföretaget sina samarbeten med både Europol och Nomoreransom.

Dukat för valdeltagande

14 juni 2018

För att ge förstagångsväljare en chans att prata direkt med politiker inför valet 2018, har Trä- och Möbelföretagen, TMF, skapat Table of Discussion, ett interaktivt matbord som kopplar upp ungdomar till riksdag och regering. Här har gymnasieelever och riksdagsledamöter träffats under våren. Nu uppmanas samtliga partiledare att också sätta sig till bords inför valet.