Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar intäkterna

Satsningar inom AI kan öka företagens intäkter med 38 procent och sysselsättningen med 10 procent enligt en ny studie från Accenture.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 februari 2018 ledarskap

ai-jobbar-vid-dator.jpg

– Företag kommer i allt större uträckning att bedömas utifrån sin förmåga att uppnå det vi kallar Applied Intelligence, det vill säga förmågan att säkra tillväxt genom att kombinera mänsklig kreativitet och uppfinningsrikedom med AI och sedan implementera denna kunskap i alla delar av företagets verksamhet. För att lyckas med det måste företag satsa mer på utbildning, och verkligen förbereda sin personal på att arbeta med den nya tekniken, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige.

I Accentures rapport ”Reworking the Revolution: Are you ready to compete as intelligent technology meets human ingenuity to create the future workforce”, uppger både företagsledare och anställda världen över att de tror att AI kan påverka såväl finansiella resultat som företagets arbetsklimat positivt. Bland företagsledarna säger 72 procent att intelligent teknologi kommer vara avgörande för att man ska kunna differentiera sig på marknaden, och 61 procent tror att andelen anställda som kommer att arbeta med AI kommer att öka under de kommande tre åren.

Mycket att vinna

Enligt studien finns det mycket att vinna på att investera i AI. Om alla företag skulle satsa lika mycket på AI och vidareutbildning av personal som de ledande företagen på området gör, skulle sysselsättningen öka med 10 procent och företagens intäkter öka med 38 procent till 2022. Sammanlagt skulle detta motsvara en global ökning i företagsvinster på 4 800 miljarder dollar under samma period. Men många företag riskerar att gå miste om den potentiella tillväxtmöjligheten. Trots att 54 procent av företagsledarna säger att samarbete mellan mänsklig kompetens och intelligent teknik är högt prioriterat inom det egna företaget, uppger endast 3 procent att de planerar att göra någon större ekonomisk satsning på att vidareutbilda personal inom området under de tre kommande åren.

Råd på vägen

Studien visar hur företag som kombinerar mänsklig förmåga och AI inte bara lyckas öka verksamhetens effektivitet, utan också öka tillväxten genom att erbjuda innovativa kundupplevelser. För att komma dit gör Accenture följande tre rekommendationer:

  1. Omdefiniera arbetet genom att förändra verksamheten. Definiera uppgifter istället för tjänster, och låt uppgifterna lösas av människor tillsammans med AI. Försök att balansera behovet av automatiserat arbete med behovet av att stärka den mänskliga kompetensen. Närmare hälften av alla företagsledare säger att företagets arbetsbeskrivningar är förlegade.
  2. Omplacera arbetskraft till områden där arbetskraften kan bidra till nya former av värdeskapande. Tänk bort traditionella effektiviseringsprocesser och allokera istället resurserna dit de kan skapa nya kundupplevelser. Öka tillväxten genom att investera besparingar, från automatiserat arbete, i den framtida arbetskraften.
  3. Öka kompetensen. Ta reda på nuvarande kompetens och öppenhet till att arbeta med AI. Använd digitala plattformar för att erbjuda personliga utbildningsprogram beroende på graden av mognad och intresse.

Om studien

Studien baseras på en enkätundersökning med 14 078 arbetstagare med olika kompetens och nivå inom företaget, samt en enkätundersökning med 1 201 seniora chefer. Undersökningarna genomfördes mellan september och november 2017 i 11 länder - Australien, Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA - inom fordonsindustrin, konsumentvaror- och tjänster, hälsovård, infrastruktur och transport, energi, media och underhållning, mjukvaruprodukter och it-plattformar, bank, försäkring, detaljhandel, telekom och förbruksvaror.

Studien innefattar även ekonomisk modellering för att fastställa korrelationen mellan investeringar i artificiell intelligens och finansiella resultat. Intervjuer utfördes på ett djupgående plan med 30 chefer och etnografiska intervjuer genomfördes med 30 individer som arbetat med AI.    

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Sveriges AI-labb

27 januari 2021

Nu lanseras Edge Lab, ett fysiskt labb i Göteborg för tester, samverkan, experiment och utveckling av nästa generations AI. Det ska ge Sverige en topposition i Europa inom delen av AI-teknik som kallas decentraliserat lärande och Edge.

Digital skolskjuts

27 januari 2021

I mars öppnar e-tjänsten skolskjuts för vårdnadshavare i Dalarna. Då ska vårdnadshavare till skolskjutsberättigade barn digitalt ansöka om skolskjuts, vilket bland annat ska sänka kostnader och miljöpåverkan.

Whatsapp tappar

26 januari 2021

Whatsapp rasar på nedladdningslistorna samtidigt som meddelandeappar som Signal och Telegram växer. Men den kommande uppdateringen som tros ligga bakom tappet bygger enligt bolaget på en missuppfattning.

Reservdelar till salu

26 januari 2021

Nu kan du köpa reservdelar från datorer som inte kan återanvändas. Det är bolaget Inrego som lanserar den nya produktgruppen, efter att ha konstaterat ett ökat intresse för återbruk av it-utrustning.

Minskat mobilsug

26 januari 2021

I Västeuropa byter numera genomsnittet sin telefon var 40:e månad. Det är en rekordhög siffra, men som beräknas sjunka till var 33:e månad till 2025 och skillnaderna mellan olika länder är stor.

Google vs Australien

25 januari 2021

Australien vill att Google betalar ut pengar till de nyhetsbolag vars nyheter dyker upp i sökmotorn. Om lagförslaget går igenom kan det få konsekvenser för Googles verksamhet i hela världen.