Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI ökar intäkterna

Satsningar inom AI kan öka företagens intäkter med 38 procent och sysselsättningen med 10 procent enligt en ny studie från Accenture.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 februari 2018 ledarskap

ai-jobbar-vid-dator.jpg

– Företag kommer i allt större uträckning att bedömas utifrån sin förmåga att uppnå det vi kallar Applied Intelligence, det vill säga förmågan att säkra tillväxt genom att kombinera mänsklig kreativitet och uppfinningsrikedom med AI och sedan implementera denna kunskap i alla delar av företagets verksamhet. För att lyckas med det måste företag satsa mer på utbildning, och verkligen förbereda sin personal på att arbeta med den nya tekniken, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige.

I Accentures rapport ”Reworking the Revolution: Are you ready to compete as intelligent technology meets human ingenuity to create the future workforce”, uppger både företagsledare och anställda världen över att de tror att AI kan påverka såväl finansiella resultat som företagets arbetsklimat positivt. Bland företagsledarna säger 72 procent att intelligent teknologi kommer vara avgörande för att man ska kunna differentiera sig på marknaden, och 61 procent tror att andelen anställda som kommer att arbeta med AI kommer att öka under de kommande tre åren.

Mycket att vinna

Enligt studien finns det mycket att vinna på att investera i AI. Om alla företag skulle satsa lika mycket på AI och vidareutbildning av personal som de ledande företagen på området gör, skulle sysselsättningen öka med 10 procent och företagens intäkter öka med 38 procent till 2022. Sammanlagt skulle detta motsvara en global ökning i företagsvinster på 4 800 miljarder dollar under samma period. Men många företag riskerar att gå miste om den potentiella tillväxtmöjligheten. Trots att 54 procent av företagsledarna säger att samarbete mellan mänsklig kompetens och intelligent teknik är högt prioriterat inom det egna företaget, uppger endast 3 procent att de planerar att göra någon större ekonomisk satsning på att vidareutbilda personal inom området under de tre kommande åren.

Råd på vägen

Studien visar hur företag som kombinerar mänsklig förmåga och AI inte bara lyckas öka verksamhetens effektivitet, utan också öka tillväxten genom att erbjuda innovativa kundupplevelser. För att komma dit gör Accenture följande tre rekommendationer:

  1. Omdefiniera arbetet genom att förändra verksamheten. Definiera uppgifter istället för tjänster, och låt uppgifterna lösas av människor tillsammans med AI. Försök att balansera behovet av automatiserat arbete med behovet av att stärka den mänskliga kompetensen. Närmare hälften av alla företagsledare säger att företagets arbetsbeskrivningar är förlegade.
  2. Omplacera arbetskraft till områden där arbetskraften kan bidra till nya former av värdeskapande. Tänk bort traditionella effektiviseringsprocesser och allokera istället resurserna dit de kan skapa nya kundupplevelser. Öka tillväxten genom att investera besparingar, från automatiserat arbete, i den framtida arbetskraften.
  3. Öka kompetensen. Ta reda på nuvarande kompetens och öppenhet till att arbeta med AI. Använd digitala plattformar för att erbjuda personliga utbildningsprogram beroende på graden av mognad och intresse.

Om studien

Studien baseras på en enkätundersökning med 14 078 arbetstagare med olika kompetens och nivå inom företaget, samt en enkätundersökning med 1 201 seniora chefer. Undersökningarna genomfördes mellan september och november 2017 i 11 länder - Australien, Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA - inom fordonsindustrin, konsumentvaror- och tjänster, hälsovård, infrastruktur och transport, energi, media och underhållning, mjukvaruprodukter och it-plattformar, bank, försäkring, detaljhandel, telekom och förbruksvaror.

Studien innefattar även ekonomisk modellering för att fastställa korrelationen mellan investeringar i artificiell intelligens och finansiella resultat. Intervjuer utfördes på ett djupgående plan med 30 chefer och etnografiska intervjuer genomfördes med 30 individer som arbetat med AI.    

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner. 

Plattor mot hjärtsvikt

16 augusti 2019

Om patienter med hjärtsvikt får tillgång till sin information hemma, blir de tryggare och gör inte lika många sjukhusbesök. Det konstaterar Skånes universitetssjukhus i en ny undersökning.

Explosion för SD-WAN

15 augusti 2019

Marknaden för SD-WAN kommer att växa med 30 procent per år de kommande åren. 2023 lär marknaden vara värd över fem miljarder dollar. Detta enligt analytikerfirman IDC. 

Fejktunga testar whiskey

15 augusti 2019

Forskare i Glasgow har tagit fram en artificiell tunga som både kan åldersbestämma whiskey och även ha koll om den är förfalskad. Innovationen bygger på hur guld och aluminium förändrar sig i olika miljöer.

Ryssland vs Google

14 augusti 2019

Ryssland har ökat trycket på Google att censurera politiska och, vad de anser, illegala demonstrationer i landet. Landets medienämnd Roskomnadzor har hört av sig till Google och insisterat på att man måste sluta marknadsföra dessa olagliga event på Youtube.

Bättre än antibiotika

14 augusti 2019

En nyutvecklad antibakteriell gel framställd av bakteriedödande virus, bakteriofager-virus, öppnar för en rad viktiga tillämpningar inom medicin och miljöskydd. Gelen kan vara en lösning på det växande hotet från antibiotikaresistenta virus.