Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolan som bygger relationer

Framgång i klassrummet bygger på nära relationer mellan elever och lärare. Det menar skolledaren Abdul Chohan. Med rätt teknik finns goda förutsättningar att överbrygga sociala klyftor.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 16 februari 2018 it i skolan

– Det viktigaste är relationer, att bibehålla och utveckla ett bra förhållande mellan lärare och elever, lärare och föräldrar och lärare emellan. Det är en måttstock på hur verksamheten fungerar på vilket företag som helst och så även för skolan. Om de sociala relationerna är bra kommer det mesta inom organisationen att fungera bra.

Hur jobbar du på din skola?

– Vi startade skolan 2013 och den har nu börjat mogna till sig. Ett av våra signum är att vi bygger en grund av digital läs- och skrivkunnighet och vi har introducerat en del innovativa metoder när det kommer till undervisning och lärande. Ett av de första stegen vi tog var att reducera arbetsbördan för läraren när det handlar om att rätta och bedöma uppgifter eleverna får.

– Istället för att sitta och markera i uppgifterna, vilket kan vara ganska tidskrävande, ger lärarna muntlig feedback till barnen. Det är förstås ett snabbare och effektivare sätt att arbeta, men mer värdefullt är att förhållandet mellan eleverna och lärarna stärks, eftersom eleven hör sin lärare tala. Den transparensen är kraftfull för elevens föräldrar kan dessutom höra vad läraren säger till deras barn. Teknologi blir som bäst när det sammanför människor och på det området är vi väldigt stringenta.

Abdul Chohan

Abdul Chohan har arbetat som lärare i 17 år och var medgrundare till skolan Olive Tree Primary Free School i Bolton, England. Tidigare var han Dirctor för Essa Acadamy – en skola i de socioekonomiskt utsatta delarna av Bolton och som visade en nedåtgående trend i sina resultat. Tack vare sin Mobile Learning-strategi som bland annat innebar att alla elever och lärare ska ha varsin läprplatta, och ett mantra som lyder att alla kan lyckas, lyckades han vända skolans resultat. Han har engagerat sig i skolor och samarbetat med beslutsfattare inom skolan i många år världen över.

Hur ser era planer ut framöver?

– För oss är det en spännande tid och vi pratar med andra skolor som har ungefär samma syn som vi. Vi tittar på möjligheterna att integrera en liten förskola med ungefär 130 barn i två- till femårsåldern, men även uppåt på gymnasienivå för att se vad vi kan göra där. I området där vi finns är vetenskap, teknologi, ingenjörskonst och matematik viktiga färdigheter och det är viktigt att förbereda eleverna i dessa ämnen.

Hur kan teknologi bidra till att minska sociala klyftor?

– Jag tror det handlar om förmågan att kommunicera genom alla nivåer. Det spelar ingen roll vilket samhällsskikt du kommer ifrån utan vi investerar i den bästa möjliga teknologin till varje barn, och dessa verktyg kan de sedan använda hemma. Det finns andra exempel där barnens familjer själva får stå för teknologin, och då blir det inte jämlikt.

Hur ska lärare hitta tid att hålla sig uppdaterad?

– Det är en viktig fråga eftersom tid förmodligen är den viktigaste aspekten när det kommer till utbildning. Hos oss har det bland annat handlat om att ändra vårt sätt att samla upp och utvärdera barnen och vår skola. Istället för att göra det några gånger per termin under en heldag, har vi avsatt ungefär två och en halv timme per vecka för dessa ändamål.

– En av punkterna går ut på att en lärare delar med sig av det bästa han eller hon gjort i veckan. Men vi har även motsatsen, det vill säga vad var mitt bästa misslyckande, det vill säga vad jag provade på som inte fungerade. Att ge möjlighet och skapa tid och rum för lärare att dela med sig av dessa erfarenheter gör att vi snabbare kan plocka bort det som inte fungerar och lägga mer krut på det som fungerar. Det är ett sätt att utveckla vår verksamhet och något som vi tycker är väl värt att investera i. Att vi träffas så ofta gör att det vi pratar om och tar med oss till klassrummen alltid blir relevant.

Rekommenderad läsning

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1) LesFoltos_960x640.jpg (1)

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg lars-lingman-skolverket-960640.jpg video

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära.