Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

2,4 miljoner vill försvinna från Google

Europadomstolen fastställde 2014 att personer har rätt att bli bortglömda av sökmotorer. Sedan dess har 2,4 miljoner hört av sig till Google och bett om just detta. Det visar Googles Transparency Report som släpptes nyligen. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 28 februari 2018 digit

folk-paraplyer-gata960640.jpg

Av de 2,4 miljoner förfrågningar som Google tagit emot så har 43 procent lett till att information tagits bort. Främst är det yrkestillhörighet som personer vill få bort, nämligen 24 procent, enligt Googles Transparency Report som släpptes 26 februari. 

De flesta förfrågningarna görs av privatpersoner, närmare bestämt 89 procent. Den vanligaste förfrågan, 40 procent, handlar om att minderåriga ska tas bort från sökresultat.

När Google och andra sökmotorer väljer om någon ska raderas eller inte så tar man hänsyn till bland annat eventuella faktafel, irrelevans och om informationen i sig kan kanske inte är speciellt passande. Sedan övervägs även om det finns ett allmänintresse eller inte.

En vanlig begäran är att man vill få bort sin information från sociala medier, vilket 12 procent av ärendena handlar om. En annan frekvent förekommande kategori är nyhetssajter, som 18 procent av förfrågningarna gäller.

Källa: Google

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

Företag glömmer AI-säkerhet

14 februari 2019

Detta kan bli året som AI på allvar förändrar en rad branscher. Samtidigt som många företag ligger i startgroparna ökar riskerna att säkerhetsfrågorna kopplade till AI inte prioriteras som de bör. Av företagen som intervjuas i rapporten planerar mindre än hälften, 47 procent, att öka fokus på tester när det gäller påverkan av datamodeller och användning av algoritmer.

Kommunens bästa kanal

13 februari 2019

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

AI ökar nöjdheten

12 februari 2019

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.