Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smarta lösningar för skolan i O365

Undersök först vilka möjligheter det finns i befintliga verktyg innan du köper nytt. Det rådet ger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad och tipsar om smarta lösningar i Office 365.

 

Text elisabeth nore Foto Fredrik Kron 26 januari 2018 it i skolan

Vad gör ni i Solna stad för att jobba smartare och mer effektivt i skolan?

Det första vi gör i vårt systematiska kvalitetsarbete är att skapa en tydlig bild av vad vi behöver utveckla. Vi ska hela tiden höja elevernas kunskapsresultat och med hjälp av digitala verktyg kan vi motivera dem eftersom motivationskraften i digitala verktyg är väldigt stark, säger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad.

Vi vill basera vår undervisning på forskning och har tittat på vad det är som ger resultat. Därför vet vi att formativ bedömning ger verkan på elevernas måluppfyllelse. Utifrån det har vi försökt hitta en digital verktygslåda som kan förstärka de formativa nyckelprocesserna. Det finns lite olika verktygslådor, där vi har valt Office 365 som fungerar väldigt bra för oss,

Joke, vilken är den stora fördelen med O365 för skolan?

En av de stora fördelarna handlar om det vi vet komma skall, att resten av samhället använder O365. Då är det här ett bra sätt att förbereda eleverna på vad som kommer efter skolan. Men det är också en produkt som numera är anpassad till skolans verklighet. I Solna stad jobbar man med det som heter Office 365 Skola där det finns en mängd olika pusselbitar som är särskilt lämpliga för bland annat dokumentation, säger Joke Palmkvist, ansvarig skola, Microsoft Sverige.

Sofia, kan du ge något exempel?

I vår förskoleverksamhet har vi till exempel ett behov av pedagogisk dokumentation över vad barnen lär sig och hur de utvecklas. Vi hade inte möjlighet att köpa in ett nytt verktyg utan valde att dyka ner i det vi hade. Då fastnade vi för OneNote Class Notebook, där varje barn får en egen sida och där man kan skicka länkar till föräldrarna så att de kan följa barnet i förskolan. Detta förenklar också överlämningen när barnen går upp en förskoleklass.

Du nämnde också att ni jobbar med Minecraft?

Ja, där har vi gjort ett litet test för att kunna motivationskraften i digitala verktyg och framför allt spel i undervisningen. Vi har haft en åk 5 och en åk 8, där vi ser att elever i åk 8 som troligtvis inte blivit godkända faktiskt klarat en e-nivå i motivationskraften i att jobba i Minecraft. Samtidigt som de jobbade i Minecraft förde de också en loggbok där man ser att skrivandet har utvecklats väldigt mycket utifrån vad de byggt i Minecraft.

Joke, är det något ni också ser när ni tittar på Minecraft?

Så är det absolut och vi ser att när det blir personligt så upplever många elever att det blir viktigt och på riktigt. Microsoft har just gjort en undersökning där man intervjuat lärare i fyra olika länder och massor av elever om vad som är relevant och viktigt. Då är just det personliga något som man verkligen lyfter fram. Och det ser vi är en kompetens som är viktig när man lämnar skolan – känns det inte väsentligt för mig så gör jag det inte. Så engagemanget i Solna känns verkligen inspirerande tycker jag.

 

Rekommenderad läsning

Digitaliserad Gnosjöanda

1 nov 2016 it i vården

17399372-gnosjo-station_960x640.jpg 17399372-gnosjo-station_960x640.jpg 17399372-gnosjo-station_960x640.jpg

Allt fler kommuner satsar på Office 365 och Gnosjö är inget undantag. Nu har man rullat ut det i skolan och fler kommunala delar står på tur.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Skolanpassad O365 i Hudik

14 dec 2017 it i skolan

AdobeStock_137132592_2.jpg AdobeStock_137132592_2.jpg AdobeStock_137132592_2.jpg

Med en Office 365-miljö helt anpassad till den svenska skolans läroplaner har MTH Utbildning i Hudiksvall ett digitalt arbetssätt som är lika inspirerande för lärare och elever som för kommunens politiker.

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Microsoft gör Jonslunds skola global

18 jun 2018 it i skolan

indienbarnmicrosoft960640.jpg indienbarnmicrosoft960640.jpg indienbarnmicrosoft960640.jpg

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

Molnstrategin för Falu och Flen

14 jun 2018 digit

röda hus i falun längs med faluån.jpg röda hus i falun längs med faluån.jpg röda hus i falun längs med faluån.jpg video

Kommunerna Falu och Flen må ha valt olika molnlösningar men resultaten har mycket gemensamt: att med medborgarna i centrum utveckla god service och smidig kommunikation helt enligt kraven från GDPR och svensk lag. 

Ett enkelt val för Boliden

15 mar 2018 digit

Aitik-koppargruva-norr-om-polcirkeln.jpg Aitik-koppargruva-norr-om-polcirkeln.jpg Aitik-koppargruva-norr-om-polcirkeln.jpg

Med en helt ny överblick av säkerhet, maskinernas nyttjandegrad och antal borrhål har användningen av Power BI på Boliden på bara några månader gått från utvärdering till en självklarhet.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Så utbildas källkritiker

24 jan 2018 it i skolan

skola-ungar-dator.jpg skola-ungar-dator.jpg skola-ungar-dator.jpg

Ungdomars förmåga att kritiskt granska text blir allt viktigare i en tid av aldrig sinande information. För lärarna innebär den nya verkligheten utmaningar men framför allt möjligheter visar två studier från Göteborgs universitet.