Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Smarta lösningar för skolan i O365

Undersök först vilka möjligheter det finns i befintliga verktyg innan du köper nytt. Det rådet ger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad och tipsar om smarta lösningar i Office 365.

 

Vad gör ni i Solna stad för att jobba smartare och mer effektivt i skolan?

Det första vi gör i vårt systematiska kvalitetsarbete är att skapa en tydlig bild av vad vi behöver utveckla. Vi ska hela tiden höja elevernas kunskapsresultat och med hjälp av digitala verktyg kan vi motivera dem eftersom motivationskraften i digitala verktyg är väldigt stark, säger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad.

Vi vill basera vår undervisning på forskning och har tittat på vad det är som ger resultat. Därför vet vi att formativ bedömning ger verkan på elevernas måluppfyllelse. Utifrån det har vi försökt hitta en digital verktygslåda som kan förstärka de formativa nyckelprocesserna. Det finns lite olika verktygslådor, där vi har valt Office 365 som fungerar väldigt bra för oss,

Joke, vilken är den stora fördelen med O365 för skolan?

En av de stora fördelarna handlar om det vi vet komma skall, att resten av samhället använder O365. Då är det här ett bra sätt att förbereda eleverna på vad som kommer efter skolan. Men det är också en produkt som numera är anpassad till skolans verklighet. I Solna stad jobbar man med det som heter Office 365 Skola där det finns en mängd olika pusselbitar som är särskilt lämpliga för bland annat dokumentation, säger Joke Palmkvist, ansvarig skola, Microsoft Sverige.

Sofia, kan du ge något exempel?

I vår förskoleverksamhet har vi till exempel ett behov av pedagogisk dokumentation över vad barnen lär sig och hur de utvecklas. Vi hade inte möjlighet att köpa in ett nytt verktyg utan valde att dyka ner i det vi hade. Då fastnade vi för OneNote Class Notebook, där varje barn får en egen sida och där man kan skicka länkar till föräldrarna så att de kan följa barnet i förskolan. Detta förenklar också överlämningen när barnen går upp en förskoleklass.

Du nämnde också att ni jobbar med Minecraft?

Ja, där har vi gjort ett litet test för att kunna motivationskraften i digitala verktyg och framför allt spel i undervisningen. Vi har haft en åk 5 och en åk 8, där vi ser att elever i åk 8 som troligtvis inte blivit godkända faktiskt klarat en e-nivå i motivationskraften i att jobba i Minecraft. Samtidigt som de jobbade i Minecraft förde de också en loggbok där man ser att skrivandet har utvecklats väldigt mycket utifrån vad de byggt i Minecraft.

Joke, är det något ni också ser när ni tittar på Minecraft?

Så är det absolut och vi ser att när det blir personligt så upplever många elever att det blir viktigt och på riktigt. Microsoft har just gjort en undersökning där man intervjuat lärare i fyra olika länder och massor av elever om vad som är relevant och viktigt. Då är just det personliga något som man verkligen lyfter fram. Och det ser vi är en kompetens som är viktig när man lämnar skolan – känns det inte väsentligt för mig så gör jag det inte. Så engagemanget i Solna känns verkligen inspirerande tycker jag.

 

26 januari 2018 Uppdaterad 6 februari 2019 Reporter elisabeth nore it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning