Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Så digitaliserar Hemfrid säkert

hemfrid-foto.jpg

När David Leeb kom till Hemfrid startade ett omfattande arbete med digitalisering för både kunder och medarbetare. Resultatet är två appar som förenklar och skapar trygghet. Nästa steg är automatiserad försäljning genom maskininlärning. David Leeb är nominerad till Årets digitaliseringsledare.

 Vi kan göra massor för att förenkla både våra medarbetares och kunders vardag med hjälp av våra nya digitala produkter, säger David Leeb.

Hemfrid grundades 1996 och är ett av Sveriges största serviceföretag och har tjänster som rör bland annat flytthjälp, städning, fönsterputs, barnpassning och kontorsflytt. David Leeb började som marknadschef på företaget för knappt två år sedan och har sedan dess haft som ansvar att digitalisera verksamheten. Innan dess arbetade han med digitala strategier på Identity Works, TV4 och Lunarstorm.

Kortsiktig och långsiktig satsning

På Hemfrid hade och har man höga ambitioner med att digitalisera tjänsteerbjudandet, så det fick David Leeb sätta tänderna i omgående. Han började med att rekrytera personer som jobbar som marketing manager, digital affärsutvecklare, online-manager och design director.

 Vi behövde få in kompetens som vi saknade, och med rätt personer i teamet kunde vi snabbt öka kundinflödet på webben. Det var inte så längesen som nya kunder ringde in faktiskt, men nu sköts allt via hemsidan.

Det var satsningarna som David Leeb startade i februari 2016. Sedan började han och hans team att titta på efterfrågan; vad vill egentligen kunderna och medarbetarna ha? Där stod en app högst på kundernas önskelista.

david-leeb-hemfrid-mindre.jpg

David Leeb, marknadschef på Hemfrid.

 Och vad skulle man då som kund vilja göra i en app? Kontentan blev att en app skulle kunna avhjälpa många problem och förbättra upplevelsen. Men för att den ska vara funktionell måste någon svara i andra änden. Så vi utvecklade en digital produkt till våra 2000 medarbetare där de ständigt har tillgång till uppdaterad kundinformation.

Appen har sedan en tid testats av medarbetarna för att de ska göra sig redo inför den 1 februari då den börjar användas skarpt, förklarar David Leeb.

 Vi kan se förbättringar när det gäller allt, egentligen. Ska en vikarie hitta till en ny kund för första gången kan han eller hon gå in och se adressen och hur man tar sig dit. Scheman är ständigt uppdaterade, likaså uppdragsbeskrivningar. Alla får en bättre koll på vad som ska göras. Sedan blir det även lättare för nyanlända medarbetare som får tillgång till en produkt som hanterar både engelska och svenska och där ikoner gör det lätt att förstå. Meddelanden från kunder blir även lättare att ta del av än handskrivna lappar.

Kunderna viktigast

Men den största förändringen och förenklingen i och med introduceringen av apparna ska ändå vara för kunderna. Där hoppas de på att få lite nöjdare kunder som på så vis stannar längre hos Hemfrid.

 Man kan inte förbättra allt via en app, men det man kan förbättra har vi gjort. Kontinuitet är jätteviktigt för våra kunder och för att reducera osäkerhet kan vi genom appen kommunicera bättre vid vikarieuppdrag. Om någon blir sjuk så får kunden en pushnotis med en bild och information om att den här personen som kommer istället har varit på besök fyra gånger tidigare, heter Frida och ser ut såhär, till exempel.

Årets Digitaliseringsledare

Årets Digitaliseringsledare är ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hôtel i Stockholm.

Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.

De två apparna ökar även säkerheten generellt då de kräver bank-id som inloggning både hos medarbetare och kunder. 

 Vi jobbar i en förtroendebransch och säkerhet är verkligen en viktig fråga för oss. Vi skyddar all information bland annat med bank-id inloggning. Det är vi väldigt noggranna med och det finns absolut ett säkerhetsperspektiv i vår nya lösning.

Automatiserad försäljning på ingång

I februari börjar som sagt apparna att användas på riktigt, men David Leeb och Hemfrids digitala utveckling är långtifrån slut där.

 Vi tittar mycket på hur vi kan göra smartare rekommendationer och automatiserad försäljning genom maskininlärning. Till exempel kan vi i april, när solen börjar skina och alla kan se att deras fönster inte är putsade, skicka ut automatiserade frågor där vi föreslår tider vi kan komma förbi och putsa. Det tror jag blir allt vanligare bland våra tjänster framöver.

11 januari 2018 Uppdaterad 4 oktober 2019 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto adobestock

Rekommenderad läsning