Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Kunskapsbrist bromsar digitaliseringen

arbetsgrupp vid dator.jpg

Svenska företag digitaliserar men hur långt har de egentligen kommit? Drygt hälften av svenska företag saknar en digitaliseringsstrategi visar en ny undersökning.

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt, enligt en undersökning gjord av YouGov som intervjuat drygt 200 vd-ar på uppdrag av Canon.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

Tid, kunskap och pengar saknas

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-29 november 2017 har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med vd/högsta chef i svenska företag.

Källa: Canon

5 januari 2018 Uppdaterad 9 januari 2018 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Google vill ha tillbaka medarbetarna

7 maj 2021

Google-anställda bör vara på kontoret tre dagar i veckan, med start i september i år. Det skriver CEO Sundar Pichai i ett mejl till sina medarbetare. 

Vaccinpass med öppen källkod

6 maj 2021

Öppen källkod kan bli nyckeln till Sveriges vaccinationsbevis som kommer ingå i tjänsten Gröna beviset. Nu hoppas DIGG att ett Hack for Sweden-event kan hjälpa till att hitta lösningar för en svensk e-legitimation.

Trump startar egen plattform

5 maj 2021

När Donald Trump kastades ut från Twitter och Facebook sades det att han skulle komma tillbaka med en egen sociala mediekanal. Nu lanseras From the Desk of Donald J Trump. I samma veva har Facebook beslutat att ex-presidenten inte får tillbaka sitt konto på plattformen.

Fertilitetsappar följer inte GDPR

5 maj 2021

Graviditetsappar delar information om kvinnornas hälsa och sexliv utan deras medgivande och nu efterlyser forskare från bland annat Umeå universitet en bättre hantering av datan i enlighet med GDPR.

Hemleverans av drönare hyllas

4 maj 2021

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.

Robot städar huvudstadens gator

4 maj 2021

Roboten Free städar gatorna i Helsingfors under kvällar och nätter. Free ingår i ett pilotprojekt och rör sig i upp till sex kilometer i timmen, och säkerheten ska vara god ska varken kunna köra in i gående eller andra mötande föremål.