Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kunskapsbrist bromsar digitaliseringen

Svenska företag digitaliserar men hur långt har de egentligen kommit? Drygt hälften av svenska företag saknar en digitaliseringsstrategi visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 januari 2018 ledarskap

arbetsgrupp vid dator.jpg

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt, enligt en undersökning gjord av YouGov som intervjuat drygt 200 vd-ar på uppdrag av Canon.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

Tid, kunskap och pengar saknas

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-29 november 2017 har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med vd/högsta chef i svenska företag.

Källa: Canon

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.