Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Kunskapsbrist bromsar digitaliseringen

Svenska företag digitaliserar men hur långt har de egentligen kommit? Drygt hälften av svenska företag saknar en digitaliseringsstrategi visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 januari 2018 ledarskap

arbetsgrupp vid dator.jpg

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt, enligt en undersökning gjord av YouGov som intervjuat drygt 200 vd-ar på uppdrag av Canon.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

Tid, kunskap och pengar saknas

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-29 november 2017 har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med vd/högsta chef i svenska företag.

Källa: Canon

Senaste nytt

KTH gör borta bäst

24 april 2018

I samarbete med KTH har Nordic Choice Hotels utvecklat en lösning som låter gästerna bestämma hur hotellrummet ska se ut. Vare sig du vill sova under en stjärnhimmel, är fascinerad av Måns Zelmerlöv eller vill ha bilder av familjen på väggar och tak, så kan det nu ordnas.

MSB utbildar offentlig sektor

24 april 2018

Kunskapen om dataintrång och hur man skyddar sig mot attacker behöver förbättras i offentlig sektor. Det anser regeringen som nu ger MSB uppdraget att utbilda alla berörda.

 

Cisco lanserar Webex Teams

23 april 2018

Cisco ska nu samla konferenssamtal, möten och samarbetslösningar under paraplyet Webex. Dessa tjänster har tidigare gått under Cisco Spark, men ska nu integreras i Webex och döpas om till Webex Teams. Samtidigt som förändringen sker presenterar Cisco också en rad uppdateringar. 

Testbädd 2.0

23 april 2018

Testbädd Göteborg ska med innovation och digitalisering framtidssäkra hela regionen. Projektet är resultatet av ett samarbete mellan bland annat Rise, Chalmers, Göteborgs universitet och näringslivet.

VM-brons till Sverige

20 april 2018

Max Mohammadi, Årets Studentföretagare i Sverige 2018, blev utnämnd till en av de tre mest lovande unga entreprenörerna globalt och vann brons i världens största entreprenörskapstävling för unga företagare, Global Student Entrepreneur Awards, GSEA.

Cyberattacker mot storbolag

20 april 2018

2018 riskerar att bli ett mörkt år när det gäller cyberbrott. I fjol drabbades hälften av Sveriges storbolag av cyberattacker och 7 av 10 bolag räknar med att antalet angrepp kommer att öka enligt en undersökning från PwC.