Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kunskapsbrist bromsar digitaliseringen

Svenska företag digitaliserar men hur långt har de egentligen kommit? Drygt hälften av svenska företag saknar en digitaliseringsstrategi visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 januari 2018 ledarskap

arbetsgrupp vid dator.jpg

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt, enligt en undersökning gjord av YouGov som intervjuat drygt 200 vd-ar på uppdrag av Canon.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

Tid, kunskap och pengar saknas

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-29 november 2017 har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med vd/högsta chef i svenska företag.

Källa: Canon

Senaste nytt

Trampet av IoT

21 augusti 2018

Med SOM, Smarta Offentliga Miljöer, deltar Lund i Vinnovas stora satsning IoT Sverige, med målet att utveckla Internet of Things i offentliga miljöer. I september får till exempel stadens cyklister möjlighet att delta i projektet som skapar bättre underlag för trafikplanering och forskning.

Kina utvecklar AI-ubåtar

21 augusti 2018

Kina utvecklar AI-styrda autonoma u-båtar. Farkosterna är tänkta att bevaka delar av Sydkinesiska sjön och delar av Stilla havet. 

Molnen växer dramatiskt

20 augusti 2018

Allt fler företag, myndigheter och organisationer väljer att flytta sin information till molnet. Förra året ökade den globala IaaS-marknaden, Infrastructure as a Service, med drygt 29 procent till 23,5 miljarder dollar. Det kan jämföras med 18,2 miljarder dollar år 2016, enligt en ny rapport. Nya affärsmodeller är en del av förklaringen.

IVO gör alla bilar självkörande

17 augusti 2018

IVO, Intelligent Vehicle Operator, är en portabel robotchaufför som på fem minuter kan installeras in i valfri bil.

Bankens bästa affär

17 augusti 2018

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

Snacka mat med Monica

16 augusti 2018

ICA har utvecklat en smart chattbot som blir din nya assistent i köket. Tanken är att botten ska inspirera dig till inköp och i din matlagning.