Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kunskapsbrist bromsar digitaliseringen

Svenska företag digitaliserar men hur långt har de egentligen kommit? Drygt hälften av svenska företag saknar en digitaliseringsstrategi visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 januari 2018 ledarskap

arbetsgrupp vid dator.jpg

Hos småföretag med upp till hundra anställda saknar 64 procent strategi för digitalisering medan storföretag med över 500 anställda är motsvarande siffra 27 procent. Var tredje företag kan i dag inte heller uppge att de har digitaliserat tillräckligt, enligt en undersökning gjord av YouGov som intervjuat drygt 200 vd-ar på uppdrag av Canon.

– Digitalisering har blivit något som alla talar om och som är nödvändigt för att framtidssäkra sitt företag. Men många verkar fortfarande osäkra på vad digitalisering och ett digitalt arbetssätt betyder för just deras företag. Och i denna okunskap byggs det då förmodligen in ett motstånd för att ta tag i frågan, säger Linn Lambert-Krüss, marknadsdirektör på Canon.

Tid, kunskap och pengar saknas

På frågan varför man inte kommit längre i sin digitalisering svarar knappt var fjärde vd, 24 procent, att orsaken är tidsbrist. 14 procent säger att de inte vet vad digitalisering innebär. Tio procent säger sig sakna kunskaper i ämnet och lika många har inte råd att digitalisera.

Vad behövs då för att digitaliseringen ska få kunna bättre fart hos svenska företag? Enligt 28 procent är det intern kunskap. 26 procent uppger att det behövs utbildning och 24 procent vill ha experthjälp. Ju större företag desto större är behovet av experthjälp. 35 procent av företag med över 500 anställda uppger detta.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 23-29 november 2017 har sammanlagt 205 intervjuer via internet genomförts med vd/högsta chef i svenska företag.

Källa: Canon

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Guldlänken för öppen data

14 juni 2019

Projektet ÖdiS uppmärksammas med Guldlänken 2019 för sitt arbete med ökad användning av öppen data för för innovation och verksamhetsutveckling i den offentliga sektorn. ÖdiS är ett gemensamt projekt mellan alla 26 Stockholmskommuner.

Sensor för bättre luft

14 juni 2019

På Chalmers har man utvecklat små sensorer som kan monteras på lyktstolpar och därifrån mäta luftkvaliteten. Tidigare har man oftast mätt luftens kaliber av större och dyrare mätstationer.

Drönare som hot

13 juni 2019

Att drönare numera finns i var och var annans ägo skapar säkerhetsrisker som vi måste börja fundera över, detta menar forskningsföretaget IOActive. 

AI för rena hav

13 juni 2019

Fujitsus AI-baserade tjänst VFO ska optimera bränsleförbrukningen till havs. Lösningen ska leda till minskade kostnader och mindre miljöpåverkan. 

Brister i blockkedjan

12 juni 2019

Marknaden för blockkedjor ökar kraftigt men det finns lite smolk i kedjebägaren. Hela 90 procent av dagens blockkedjeplattformar kommer att behöva bytas ut de kommande åren. Det visar en rapport från Gartner.

Nu granskas Spotify

12 juni 2019

Datainspektionen ska se över hur Spotify behandlar rätten till registerutdrag. Granskningen ska ske då myndigheten blivit varse om att brister kan finnas i detta arbete.