Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Haven förstås bäst digitalt

Virtuella plattformar kan föra havet till klassrummen och fungera som ett stöd för elevers medvetenhet om havets betydelse. Det framgår av en avhandling från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 30 januari 2018 it i skolan

vackra-fiskar-vid-korallrev.jpg

– Att den allmänna kunskapen om miljöfrågor relaterade till havet är bristfällig kan delvis bero på att havet är gömt under ytan. Dessutom karaktäriseras havet av komplexa samband mellan ekologi, kemi, fysik, biologi och samhälleliga förhållanden. Det handlar om samspel som sträcker sig från mikroskopisk nivå till globala företeelser, säger forskaren Géraldine Fauville som bland annat studerat hur olika digitala teknologier kan stötta kommunikation kring marina miljöfrågor.

En av delstudierna fokuserade på kommunikationen på en Facebooksida som tillhör ett stort marint forskningsinstitut; i en annan analyseras interaktionen på ett diskussionsforum mellan gymnasieelever från olika länder där den egna livsstilens miljöbelastning diskuteras; i ytterligare en av studierna är fokus på ett onlinesamtal mellan gymnasieelever och en marinbiologisk forskare.

Delas med hela världen

De generella resultaten visar hur tekniken på olika sätt bidrar till att synliggöra det osynliga, som exempelvis den enskilde individens koldioxidavtryck. De virtuella vetenskapliga presentationerna är också mer tidseffektiva för forskarna som kan skapa en presentation som kan delas med elever över hela världen som forskarna annars aldrig skulle vara möjliga på grund av tidsbegränsning eller avstånd.

På frågan om digital teknologi kan ersätta direkta erfarenheter av havsmiljön svarar Géraldine Fauville dock nej.

– Det handlar inte om ”istället för”, utan digital teknologi är ett mycket bra komplement när det inte finns möjlighet att bedriva undervisningen vid havet. Havets tillstånd kommer att bli en än mer viktig fråga i framtiden, så det är viktigt att eleverna får den här kunskapen med sig, därför är det angeläget att det görs fler studier om den digitala teknologins möjligheter i detta sammanhang.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

Rock 'n' roll i munnen

25 maj 2018

Med sitt nylanserade mobilspel Rocka munnen vill Folktandvården göra tänderna friskare i Sveriges alla barnfamiljer. Appen är en satsning från samtliga Sveriges Folktandvårdsorganisationer.

IoT utvecklar skolan

24 maj 2018

Det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola ska via sensorer och data samla in imformation och på sikt kunna förändra skolans miljö både för elever och lärare.

IIS nya satsningar

23 maj 2018

Fritt internet, anonym internetanvändning och alla dina personuppgifter på ett och samma ställe är några av IIS satsningsområden då 1,4 miljoner kronor delas ut från Internetstiftelsens internetfond.

Lidingö flyttar till Minecraft

22 maj 2018

Lidingö stad delar gärna öppen data, något som stimulerar utvecklingen av nya digitala tjänster. Det senaste exemplet är att kommunen nu kan laddas ner till Minecraft. 

Sverige i topp

22 maj 2018

En ny rapport visar att Sverige tar fler poäng inom digitalisering och avancerar från tredje till andra plats när EU-kommissionen rankar de främsta länderna.

Sluta youtubeknarka

21 maj 2018

Google utökar inom digital wellbeing, som är ett initiativ för att ge folk en bättre förståelse för hur man hanterar sina digitala vanor. Ett nytt inslag av detta är en apa som uppmanar Youtube-användare att ta en paus.