Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Haven förstås bäst digitalt

Virtuella plattformar kan föra havet till klassrummen och fungera som ett stöd för elevers medvetenhet om havets betydelse. Det framgår av en avhandling från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 30 januari 2018 it i skolan

vackra-fiskar-vid-korallrev.jpg

– Att den allmänna kunskapen om miljöfrågor relaterade till havet är bristfällig kan delvis bero på att havet är gömt under ytan. Dessutom karaktäriseras havet av komplexa samband mellan ekologi, kemi, fysik, biologi och samhälleliga förhållanden. Det handlar om samspel som sträcker sig från mikroskopisk nivå till globala företeelser, säger forskaren Géraldine Fauville som bland annat studerat hur olika digitala teknologier kan stötta kommunikation kring marina miljöfrågor.

En av delstudierna fokuserade på kommunikationen på en Facebooksida som tillhör ett stort marint forskningsinstitut; i en annan analyseras interaktionen på ett diskussionsforum mellan gymnasieelever från olika länder där den egna livsstilens miljöbelastning diskuteras; i ytterligare en av studierna är fokus på ett onlinesamtal mellan gymnasieelever och en marinbiologisk forskare.

Delas med hela världen

De generella resultaten visar hur tekniken på olika sätt bidrar till att synliggöra det osynliga, som exempelvis den enskilde individens koldioxidavtryck. De virtuella vetenskapliga presentationerna är också mer tidseffektiva för forskarna som kan skapa en presentation som kan delas med elever över hela världen som forskarna annars aldrig skulle vara möjliga på grund av tidsbegränsning eller avstånd.

På frågan om digital teknologi kan ersätta direkta erfarenheter av havsmiljön svarar Géraldine Fauville dock nej.

– Det handlar inte om ”istället för”, utan digital teknologi är ett mycket bra komplement när det inte finns möjlighet att bedriva undervisningen vid havet. Havets tillstånd kommer att bli en än mer viktig fråga i framtiden, så det är viktigt att eleverna får den här kunskapen med sig, därför är det angeläget att det görs fler studier om den digitala teknologins möjligheter i detta sammanhang.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

Ökat molnfokus hos kommuner

25 september 2018

Över hälften av Sveriges kommuner och en dryg tredjedel av våra myndigheter planerar att öka sina investeringar i molnet under 2019.

Serietillverkning med 3D

24 september 2018

Mittuniversitetet leder ett treårigt projekt som utvecklar en ny metod där additiv tillverkning, 3D-print eller AM, ska kunna bedrivas till lägre kostnader och högre funktionalitet. I projektet på närmare tio miljoner kronor deltar bland andra RISE, SAAB och Arcam.

Motvind för e-handeln

24 september 2018

Utländska webbutiker har vunnit mark i Sverige de senaste åren och trenden ser ut att fortsätta. Wish, Zalando och Ebay ligger på topp-10-listan och då har inte Amazon ens kommit igång med sin nyetablering, visar en ny rapport.

Deep learning i växthus

21 september 2018

Med hjälp en avancerad kombination av rörelseplanering och bildanalys har EU-projektet SWEEPER utvecklat en skörderobot som är den första av sitt slag. Nu är förhoppningen att den ska lösa bristen på arbetskraft bland Europas grönsaksodlare.

Algoritm för bättre produktion

20 september 2018

Industrin tar hjälp av speciella datorprogram för att hitta den bästa lösningen för en produktionskedja. Det är en beräkningstung och omständlig process men ny forskning vid Högskolan i Skövde ökar förståelsen för hur programmen kan användas på bästa sätt.

AI hjälper psykologer

19 september 2018

En ny algoritm ställer psykologiska diagnoser genom att analysera vilka ord patienten använder för att beskriva sitt mående. Forskningen och innovationen har utnämnts till Startup of the year i entreprenörstävlingen Venture Cup. Nu testas Worddiagnostics på tre kliniker i Malmö.