Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Haven förstås bäst digitalt

Virtuella plattformar kan föra havet till klassrummen och fungera som ett stöd för elevers medvetenhet om havets betydelse. Det framgår av en avhandling från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 30 januari 2018 it i skolan

vackra-fiskar-vid-korallrev.jpg

– Att den allmänna kunskapen om miljöfrågor relaterade till havet är bristfällig kan delvis bero på att havet är gömt under ytan. Dessutom karaktäriseras havet av komplexa samband mellan ekologi, kemi, fysik, biologi och samhälleliga förhållanden. Det handlar om samspel som sträcker sig från mikroskopisk nivå till globala företeelser, säger forskaren Géraldine Fauville som bland annat studerat hur olika digitala teknologier kan stötta kommunikation kring marina miljöfrågor.

En av delstudierna fokuserade på kommunikationen på en Facebooksida som tillhör ett stort marint forskningsinstitut; i en annan analyseras interaktionen på ett diskussionsforum mellan gymnasieelever från olika länder där den egna livsstilens miljöbelastning diskuteras; i ytterligare en av studierna är fokus på ett onlinesamtal mellan gymnasieelever och en marinbiologisk forskare.

Delas med hela världen

De generella resultaten visar hur tekniken på olika sätt bidrar till att synliggöra det osynliga, som exempelvis den enskilde individens koldioxidavtryck. De virtuella vetenskapliga presentationerna är också mer tidseffektiva för forskarna som kan skapa en presentation som kan delas med elever över hela världen som forskarna annars aldrig skulle vara möjliga på grund av tidsbegränsning eller avstånd.

På frågan om digital teknologi kan ersätta direkta erfarenheter av havsmiljön svarar Géraldine Fauville dock nej.

– Det handlar inte om ”istället för”, utan digital teknologi är ett mycket bra komplement när det inte finns möjlighet att bedriva undervisningen vid havet. Havets tillstånd kommer att bli en än mer viktig fråga i framtiden, så det är viktigt att eleverna får den här kunskapen med sig, därför är det angeläget att det görs fler studier om den digitala teknologins möjligheter i detta sammanhang.

Källa: Göteborgs universitet

Senaste nytt

AI löser säkerhetshot

20 mars 2019

Bristen på it-säkerhetspersonal gör att allt fler företag söker nya lösningar. Som att ta hjälp från externa leverantörer, investeringar i automatiserade säkerhetslösningar via AI, samt allt större satsningar på utbildning av anställda som arbetar med it-säkerhet.

Bisyssla i 3D

20 mars 2019

3D-bilder av humlornas fasettögon avslöjar varför stora individer ser bättre än små. Extra god syn framåt och uppåt gör det lättare att upptäcka blommor på långt håll samt att hitta små blommor. Kunskapen hjälper forskarna förstå hur pollineringen påverkas i olika klimatzoner.

Skolans nya stress

19 mars 2019

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

Bättre koll på elen

19 mars 2019

Öresundskraft använder sig av en teknik som gör att ledningarna håller koll på om det kommer ett strömavbrott. Med hjälp av lösningen ska bolaget kunna agera snabbare och framöver även kunna undvika avbrott.

Passar perfekt i 3D

18 mars 2019

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

SKL:s plan till regeringen

18 mars 2019

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.