Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Facebooks nya algoritm

Facebooks grundare Mark Zuckerberg har utlovat att Facebook ska förändra sin algoritm så att en större andel av nyhetsflödet ska handla om vad dina vänner postar och diskuterar på sajten.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 12 januari 2018 digit

tjej står på en gågata och ler och tittar ner i sin mobil.jpg

– Ett av våra största fokusområden under 2018 är att försäkra oss om att tid spenderad på Facebook är väl spenderad tid. Vi byggde Facebook för att hjälpa människor att komma närmare varandra. Den senaste tiden har vi dock fått återkoppling om att poster från media och företag tar över nyhetsflödet. Därför kommer vi de närmaste månaderna arbeta med att förändra vår algoritm från att hjälpa dig hitta relevant innehåll till att istället hjälpa dig få mer meningsfulla interaktioner, skriver Facebooks grundare Mark Zuckerberg på sin Facebook sida.

Mer organiskt innehåll

Facebook har tidigare bekymrat sig över att det så kallade organiska innehållet – det vill säga poster som kommer från privatpersoner eller från traditionella Facebookgrupper – har fått mindre utrymme i nyhetsflödet för gemene användare. Det vill man nu ändra på.

Delar av den nya algoritmen är redan igång och det första man enligt Mark Zuckerberg kommer att märka är att nyhetsflödet kommer att bestå mer av poster från vänner, familj, och grupper man är medlem i. Arbetet kommer att pågå de närmsta månaderna, och förhoppningen är att den ska få människor att bli mer engagerade i varandras poster.

Filterbubblor och fake news

Genom förändringen svarar man även på kritiken om att den tidigare algoritmen delvis lett till det många kallar för filterbubblor där varje användare – på ont snarare än gott – kan ha fått ett inskränkt nyhetsflöde på sajten, vilket kan ha varit en följd att algoritmen har prioriterat sådant som ”ska vara relevant för dig”.

Det har på sätt inneburit att material skapat av nyhetssajter, företag, mediehus och -byråer har prioriterats.  Inte minst sedan det amerikanska valet i slutet av 2016 har Facebook dessutom fått utstå kritik för att plattformen skapar grogrund för att sprida fake news. Men med den nya algoritmen skulle man alltså även kunna komma åt den här problematiken.

Källa: Facebook

Senaste nytt

EU föreslår förbud

20 januari 2020

EU-kommissionen föreslår att ansiktsigenkänning i publika rum ska förbjudas i upp till fem år. Syftet är att få tid att undersöka teknikens inverkan på samhället.

Spåra el per timme

20 januari 2020

Nu kan elanvändare få en ökad transparens av sin energianvändning. Microsofts och Vattenfalls lösning spårar förnybar el timme för timme, istället för på årsbaserad data.

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.