En bild ljuger alltid
Idag drivs sociala medier i allt högre grad av bilder och filmer som formar vår världsbild. På Nordlyckeskolan är källkritik ur ett bildperspektiv en självklar del av undervisningen.
– Om man jämför tio år gamla Facebookinlägg med de som görs i dag är den stora skillnaden att då används nästan inga bilder, men nu är bilder och filmer helt dominerande. Det ger en bra bild av bildens betydelse i sociala medier och i samhället i stort, säger Sandra Lundskog som är ämneslärare i bild för åk 7-9 på Nordlyckeskolan i Torslanda.
Sandra Lundskog beskriver sig som en nyfiken person som vill utveckla bildämnet. Resultatet är bland annat att hennes elever arbetar ämnesövergripande med bland annat SO och svenska. Det innebär också att källkritik ur ett bildperspektiv och med visst fokus på sociala medier är en återkommande och uppskattad del av undervisningen.
Vems världsbild
Sandra Lundskogs elever diskuterar till exempel begreppet världsbild med utgångspunkt att alla är påverkade av de människor vi möter, de texter vi läser och all annan information som vi tar del av.
– Visst är det fascinerande att vi lever på samma jord men ser så olika på världen?! Jag brukar visa mina elever olika exempel på det som diskussionsunderlag. Till exempel föreställer bilder på muslimska kvinnor ofta personer i traditionella kläder. Men Janet Jackson är också en muslimsk kvinna. Samma sak när vi söker efter bilder på ”Swedish women” och får endimensionella resultat som har lite med verkligheten att göra … hur och varför får vi med oss olika stereotypa bilder och vilka begränsningar och kanske fördelar för det med sig? Det är frågor som intresserar eleverna och det märks på diskussionerna som blir väldigt spännande.
Handlingen drivs av män
Filter är en annan faktor som formar vår världsbild och som Sandra Lundskog vill göra sina elever uppmärksamma på.
– De filter vi har formar också vår världsbild. Tv-serier är till exempel filter för vår uppfattning om manligt och kvinnligt. Ett annat filter är att de flesta filmregissörer är män och att handlingen i en vanlig film till största del handlar om eller drivs av män. Hur påverkar detta våra förutfattade meningar?
Den gamla sanningen att bilden aldrig ljuger dog samtidigt som Photoshop, Pixlr och andra bildredigeringsverktyg slog igenom på bred front. Idag är bildbehandling i mycket hög grad en faktor som påverkar vår världsbild.
När vi jobbar med bildredigering kommer vi också in på frågor om utseende och kroppsideal som ungdomar funderar väldigt mycket på.
Sandra Lundskog, ämneslärare på nordlyckeskolan
– Vi arbetar jättemycket med bildredigering med koppling till bildens roll i samhället och hur bilder används i kommunikation. Ser du reklam idag är bilden en budskapsbärare och texten är inte längre herre på täppan. Redigeringen hjälper också eleverna utveckla ett kritiskt sätt att se på hur bilder kan manipuleras för olika syften. När vi jobbar med bildredigering kommer vi också in på frågor om utseende och kroppsideal som ungdomar i dag funderar väldigt mycket på.
Tufft vara tonåring
Förutom diskussionerna i klassrummet skriver eleverna texter med utgångspunkt från givna frågor kring varje övning.
– Texterna är jättefina och mer personliga än eleverna vill vara under samtalen i klassrummet. Det är väldigt tufft att vara tonåring och sociala medier bidrar till den osäkerhet och stress som många ungdomar lever med.
På Nordlyckeskolan är ämnesövergripande undervisning i bild, SO och svenska en del av vardagen. Sandra Lundskog menar att det är relativt enkelt att skapa förutsättningar för ett sådant arbetssätt.
– Vi lärare brukar sätta oss tillsammans ett par timmar inför terminsstarten och prata ihop oss om våra planer för undervisningen. Till exempel kanske någon berättar att en klass ska skriva bokrecensioner och då ser vi möjligheter att arbeta med det tillsammans. De här samtalen skapar goda förutsättningar för samarbete och är ett roligt och värdefullt sätt att ta vara på varandras förmågor.
Läs mer om ämnet: