Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare att söka jobb

Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin jobbansökan. För att lösa branschens största problem har rekryteringsföretaget TNG utvecklat en digital lösning som gör det enkelt att följa varje steg i ansökningsprocessen och ger alla sökande besked.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 januari 2018 digit

glad tjej med latte och smartphone.jpg

Att majoriteten av alla som söker jobb idag inte ens får ett ”nej tack” skadar företagens möjlighet att rekrytera i framtiden. Så många som 72 procent delar med sig av sina upplevelser till sitt nätverk.

– Brist på återkoppling är ett utbrett problem när det handlar om rekrytering. Allt för många sökande saknar återkoppling om var i processen de befinner sig, och många som valts bort får ingen information om det. Det skapar en stor besvikelse hos kandidater som även ger badwill för företagen som söker medarbetare, säger Åsa Edman Källströmer, vd på rekryteringsföretaget TNG.

Bristande återkoppling handlar oftast om tidsbrist och svårigheter att hantera ett stort antal sökanden. Med TNG:s nya egenutvecklade digitala tjänst kan jobbsökare i realtid kan följa sin ansökan genom varje steg i rekryteringsprocessen, både på mobilen och i datorn.

Respekt för alla sökande

Den transparenta jobbsökarresan ingår i TNG:s fördomsfria rekryteringsprocess. Tidigare har företaget valt att bland annat ta bort möjligheten för sökande att registrera ålder, bild och tagit bort det personliga brevet. De anonymiserar också alla sökandes namn för att garantera en fördomsfri rekrytering.

– Det här är ett bra exempel på hur man kan skapa mervärde med hjälp av digitalisering. I slutänden handlar det om att visa respekt för dem som lägger tid och energi på att söka ett arbete. Samtidigt vårdar vi våra kunders varumärken genom att bemöta alla jobbsökare på ett proffsigt sätt, avslutar Åsa Edman Källströmer. 

Källa: TNG

Senaste nytt

GDPR-hot på tuben

7 december 2018

Datainspektionen ska granska hur SL, Stockholms lokaltrafik, vill använda kroppsburna kameror för biljettkontrollanterna i lokaltrafiken.

App mot anemi

7 december 2018

Nu går det att upptäcka blodbrist utan stick. För att mäta hemoglobinet är alternativet en app som analyserar foton av patientens nagelbäddar med en känslighet på 97 procent och en exakthet som stämmer väl med traditionella blodprov.

Skatt på digitala tjänster

6 december 2018

När EU-ländernas ekonomi- och finansministrar mötes den 4 december inom ramen för Ekofin-rådet var en viktig uppgift att komma överens om en allmän inriktning på förslaget om skatt på intäkter från vissa digitala tjänster.

5G-premiär i Sverige

6 december 2018

Telia och Ericsson startar Sveriges första 5G-nät på KTH. Hittills har arbetet i Sverige gjorts på 5G-testteknik eftersom utrustning anpassad till den internationella standarden inte funnits tillgänglig förrän nu. Det är ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av 5G i Sverige år 2020.

EU gör Google bättre

5 december 2018

Efter ett beslut i EU kan företag som använder digitala plattformar se fram mot större transparens och ett jämnare styrkeförhållande när de köper tjänster av Airbnb och Facebook.

Slutet för sim-kort

5 december 2018

Nu finns eSim för iPhone i Sverige och därmed är dagarna räknade för användningen av flera telefoner för att få arbete och privatliv att gå ihop. För företag innebär lösningen mindre administration och enklare operatörsbyten.