Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare att söka jobb

glad tjej med latte och smartphone.jpg

Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin jobbansökan. För att lösa branschens största problem har rekryteringsföretaget TNG utvecklat en digital lösning som gör det enkelt att följa varje steg i ansökningsprocessen och ger alla sökande besked.

Att majoriteten av alla som söker jobb idag inte ens får ett ”nej tack” skadar företagens möjlighet att rekrytera i framtiden. Så många som 72 procent delar med sig av sina upplevelser till sitt nätverk.

– Brist på återkoppling är ett utbrett problem när det handlar om rekrytering. Allt för många sökande saknar återkoppling om var i processen de befinner sig, och många som valts bort får ingen information om det. Det skapar en stor besvikelse hos kandidater som även ger badwill för företagen som söker medarbetare, säger Åsa Edman Källströmer, vd på rekryteringsföretaget TNG.

Bristande återkoppling handlar oftast om tidsbrist och svårigheter att hantera ett stort antal sökanden. Med TNG:s nya egenutvecklade digitala tjänst kan jobbsökare i realtid kan följa sin ansökan genom varje steg i rekryteringsprocessen, både på mobilen och i datorn.

Respekt för alla sökande

Den transparenta jobbsökarresan ingår i TNG:s fördomsfria rekryteringsprocess. Tidigare har företaget valt att bland annat ta bort möjligheten för sökande att registrera ålder, bild och tagit bort det personliga brevet. De anonymiserar också alla sökandes namn för att garantera en fördomsfri rekrytering.

– Det här är ett bra exempel på hur man kan skapa mervärde med hjälp av digitalisering. I slutänden handlar det om att visa respekt för dem som lägger tid och energi på att söka ett arbete. Samtidigt vårdar vi våra kunders varumärken genom att bemöta alla jobbsökare på ett proffsigt sätt, avslutar Åsa Edman Källströmer. 

Källa: TNG

17 januari 2018 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.

El för Volvo 2030

2 mars 2021

Om mindre än ett decennium ska alla Volvo Cars bilar vara helt eldrivna. Samtidigt kommer försäljningen nästan uteslutande ske online.  

Digitala nationella prov försenas

2 mars 2021

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.