Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare att söka jobb

Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin jobbansökan. För att lösa branschens största problem har rekryteringsföretaget TNG utvecklat en digital lösning som gör det enkelt att följa varje steg i ansökningsprocessen och ger alla sökande besked.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 januari 2018 digit

glad tjej med latte och smartphone.jpg

Att majoriteten av alla som söker jobb idag inte ens får ett ”nej tack” skadar företagens möjlighet att rekrytera i framtiden. Så många som 72 procent delar med sig av sina upplevelser till sitt nätverk.

– Brist på återkoppling är ett utbrett problem när det handlar om rekrytering. Allt för många sökande saknar återkoppling om var i processen de befinner sig, och många som valts bort får ingen information om det. Det skapar en stor besvikelse hos kandidater som även ger badwill för företagen som söker medarbetare, säger Åsa Edman Källströmer, vd på rekryteringsföretaget TNG.

Bristande återkoppling handlar oftast om tidsbrist och svårigheter att hantera ett stort antal sökanden. Med TNG:s nya egenutvecklade digitala tjänst kan jobbsökare i realtid kan följa sin ansökan genom varje steg i rekryteringsprocessen, både på mobilen och i datorn.

Respekt för alla sökande

Den transparenta jobbsökarresan ingår i TNG:s fördomsfria rekryteringsprocess. Tidigare har företaget valt att bland annat ta bort möjligheten för sökande att registrera ålder, bild och tagit bort det personliga brevet. De anonymiserar också alla sökandes namn för att garantera en fördomsfri rekrytering.

– Det här är ett bra exempel på hur man kan skapa mervärde med hjälp av digitalisering. I slutänden handlar det om att visa respekt för dem som lägger tid och energi på att söka ett arbete. Samtidigt vårdar vi våra kunders varumärken genom att bemöta alla jobbsökare på ett proffsigt sätt, avslutar Åsa Edman Källströmer. 

Källa: TNG

Senaste nytt

Nästan enligt plan

25 maj 2020

Kommunala huvudmän är bättre på att ta fram digitaliseringsplaner för sina skolor. Men tre av tio, av alla som tagit fram en handlingsplan, har inte följt upp den under det senaste året. Det visar en ny undersökning från Skolverket. 

Sveriges första 5G

25 maj 2020

Tele2 har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i Stockholm, näst på tur är Göteborg och Malmö. Även Telia och Tre arbetar med införandet av tekniken. 

Gartner om it-året

20 maj 2020

Marknaden för global it beräknas uppgå till totalt 3,4 biljoner dollar 2020, en minskning med 8 procent jämfört med 2019. Nedgången är en följd av coronapandemin vilket lett till att it-chefer endast får prioritera verksamhetskritiska initiativ.

Skolmat på distans

20 maj 2020

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.

Vårdens coronaportal

19 maj 2020

Nu lanseras Utbudsplatsen, en databas fylld med digitala lösningar och medicintekniska hjälpmedel, där kommunal vård, omsorg och socialtjänst kan se vad marknaden erbjuder under coronakrisen.

Skolans felfokus

19 maj 2020

Skolans snabba digitalisering ställer nya krav på lärare, elever och verktyg och det finns en risk att undervisningen handlar mer om programvaran än om nya ämneskunskaper. Det visar forskning från Göteborgs universitet.