Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare att söka jobb

Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin jobbansökan. För att lösa branschens största problem har rekryteringsföretaget TNG utvecklat en digital lösning som gör det enkelt att följa varje steg i ansökningsprocessen och ger alla sökande besked.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 januari 2018 digit

glad tjej med latte och smartphone.jpg

Att majoriteten av alla som söker jobb idag inte ens får ett ”nej tack” skadar företagens möjlighet att rekrytera i framtiden. Så många som 72 procent delar med sig av sina upplevelser till sitt nätverk.

– Brist på återkoppling är ett utbrett problem när det handlar om rekrytering. Allt för många sökande saknar återkoppling om var i processen de befinner sig, och många som valts bort får ingen information om det. Det skapar en stor besvikelse hos kandidater som även ger badwill för företagen som söker medarbetare, säger Åsa Edman Källströmer, vd på rekryteringsföretaget TNG.

Bristande återkoppling handlar oftast om tidsbrist och svårigheter att hantera ett stort antal sökanden. Med TNG:s nya egenutvecklade digitala tjänst kan jobbsökare i realtid kan följa sin ansökan genom varje steg i rekryteringsprocessen, både på mobilen och i datorn.

Respekt för alla sökande

Den transparenta jobbsökarresan ingår i TNG:s fördomsfria rekryteringsprocess. Tidigare har företaget valt att bland annat ta bort möjligheten för sökande att registrera ålder, bild och tagit bort det personliga brevet. De anonymiserar också alla sökandes namn för att garantera en fördomsfri rekrytering.

– Det här är ett bra exempel på hur man kan skapa mervärde med hjälp av digitalisering. I slutänden handlar det om att visa respekt för dem som lägger tid och energi på att söka ett arbete. Samtidigt vårdar vi våra kunders varumärken genom att bemöta alla jobbsökare på ett proffsigt sätt, avslutar Åsa Edman Källströmer. 

Källa: TNG

Senaste nytt

Enklare upphandla smart

17 oktober 2018

SKL-koncernens så kallade snabbspår för digitalisering gör det möjligt för kommuner att upphandla genom en förenklad upphandlingsprocess. Redan idag finns det två tjänster inom snabbspåret och fler är på gång.

6 av 10 offer för cyberbrott

17 oktober 2018

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Ny spinn på it

16 oktober 2018

I dagens informationsteknologi används ljus och elektronladdning för att bearbeta och överföra information. Nu har forskare vid Linköpings universitet och KTH hittat svaret på en avgörande utmaning i jakten mindre, snabbare och mer energisnål it.

Färre blinda med Google

16 oktober 2018

I Indien lever en fjärdedel av världens blinda. En förklaring till omfattningen är landets 74 miljoner diabetiker som riskerar följdsjukdomen diabetesretinopati, en mycket vanlig orsak till förlorad syn i hela världen. Nu har Google tillsammans med Aravind Eye Care System utvecklat en AI-baserad och förebyggande ögonscreening.

Innovativt stalltips

15 oktober 2018

Varje år stjäls sadlar för många miljoner i Sverige och det drabbar ryttare, föreningar, klubbar och försäkringsbolag. Den digitala tjänsten Sellamigo ska förhindra stölderna och försvåra begagnathandeln med sadlar. Nu är bolaget en del av Science Parks inkubatorsprogram.

3D botar ALS

12 oktober 2018

Som ett led i utvecklingen av nya läkemedel mot den dödliga sjukdomen ALS har forskare vid MIT för första gången kunnat framställa mänsklig vävnad i gränssnittet mellan muskler och centrala nervsystemet.