Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare att söka jobb

Två av tre jobbsökare får aldrig någon återkoppling på sin jobbansökan. För att lösa branschens största problem har rekryteringsföretaget TNG utvecklat en digital lösning som gör det enkelt att följa varje steg i ansökningsprocessen och ger alla sökande besked.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 januari 2018 digit

glad tjej med latte och smartphone.jpg

Att majoriteten av alla som söker jobb idag inte ens får ett ”nej tack” skadar företagens möjlighet att rekrytera i framtiden. Så många som 72 procent delar med sig av sina upplevelser till sitt nätverk.

– Brist på återkoppling är ett utbrett problem när det handlar om rekrytering. Allt för många sökande saknar återkoppling om var i processen de befinner sig, och många som valts bort får ingen information om det. Det skapar en stor besvikelse hos kandidater som även ger badwill för företagen som söker medarbetare, säger Åsa Edman Källströmer, vd på rekryteringsföretaget TNG.

Bristande återkoppling handlar oftast om tidsbrist och svårigheter att hantera ett stort antal sökanden. Med TNG:s nya egenutvecklade digitala tjänst kan jobbsökare i realtid kan följa sin ansökan genom varje steg i rekryteringsprocessen, både på mobilen och i datorn.

Respekt för alla sökande

Den transparenta jobbsökarresan ingår i TNG:s fördomsfria rekryteringsprocess. Tidigare har företaget valt att bland annat ta bort möjligheten för sökande att registrera ålder, bild och tagit bort det personliga brevet. De anonymiserar också alla sökandes namn för att garantera en fördomsfri rekrytering.

– Det här är ett bra exempel på hur man kan skapa mervärde med hjälp av digitalisering. I slutänden handlar det om att visa respekt för dem som lägger tid och energi på att söka ett arbete. Samtidigt vårdar vi våra kunders varumärken genom att bemöta alla jobbsökare på ett proffsigt sätt, avslutar Åsa Edman Källströmer. 

Källa: TNG

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.