Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Devops självklart för Telavox

bebis ligger på mage med headset och tittar in i skärmen på en laptop.jpg

Telavox är telefonitjänstföretaget som från start har jobbat agilt med utveckling. Med hjälp av programmet Atlassian har alla i kedjan koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit.

– Vi vill utgå från programmerarens värld och när någonting står färdigt ska det vara lätt att sjösätta. Vi arbetar agilt och enligt devops-metoden och vill att alla medarbetare i kedjan ska ha nära kontakt så att ändringar kan göras så snabbt som möjligt, säger Henrik Thorvinger, produktutvecklare på det Malmöbaserade telekommunikationsföretaget Telavox.

Tidiga i app store

Telavox är ett företag som startade då ip-telefoni började växa fram i början av 2000-talet. Man arbetade utefter idéen att man borde kunna slå ihop ett företags växel med dess operatör, koppla ihop allting i ett moln, och sälja som en tjänst så att allt som har med telefoni att göra på så sätt hamnar under en och samma faktura.

Vattenfallsprincipen håller på att bli förlegad i vår bransch.

Henrik Thorvinger , produktutvecklare Telavox

– Vi hade lite flax där och då som startade precis när ip-telefoni blev hett samtidigt som bredbandsutbyggnaden var i full gång. När väl de smarta telefonerna kom var vi snabba med att komma in på app store. Med tiden har vi byggt in andra tjänster som att man kan chatta med varandra via appar, säger Henrik Thorvinger.

Efter att ha etablerat sig i Skandinavien tar man nu sikte mot Finland.

Agilt arbetssätt

Telavox har ända sedan starten arbetat utefter devisen att de ska äga upplevelsen av sin produkt och kunna förnya den snabbt när det krävs. Och detta möjliggörs just med hjälp av molntjänster och devops. 

– Vi behövde aldrig lära oss bli agila på samma sätt som redan etablerade större företag har fått göra. Som ett nystartat bolag inom it-branschen var det ganska naturligt för oss som att redan från början arbeta agilt. Vi får ett större ansvar och mandat över vår produkt och kan skeppa ut nya uppdateringar eller åtgärda problem snabbt och när det behövs, säger Henrik Thorvinger.

Atlassian, ett av världens största projektledningsprogram för mjukvara, gör det möjligt för alla i kedjan att alltid ha koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit i olika projekt.

– Tekniken har fått anpassa sig efter arbetssättet. Den traditionella vattenfallsprincipen där man arbetade fram en idé under ett år, byggde ihop den nästa år, testade det tredje året, och skeppade ut den fjärde håller på att bli förlegat i den här branschen. Dessutom blir arbetsveckan mer homogen eftersom man inte jobbar inför tunga releaser av tjänster eller uppdateringar på samma sätt; det blir ett mer kontinuerligt flöde, säger Henrik Thorvinger.

Telefonkontakt bäst-i-test

Ett av de nyaste erbjudandena Telavox har utvecklat är en liten funktion som kompletterar företagstelefonnumren du som företag har på din webbplats med öppettider, hur många som står i kö, och alternativ om du hellre vill bli uppringd när det finns någon operatör ledig.

Henrik Thorvinger_telavox.jpg

Henrik Thorvinger, produktutvecklare, Telavox

– Undersökningar som görs inom försäljning och kundrelationer visar fortsatt att affärer stängs bättre per telefon och att problem ofta löses snabbare telefonledes. Vi tror därför att det är en fälla att i för stor utsträckning söka peka sina kunder mot en textbaserad kontaktyta. Med det sagt så fyller ju chattar och liknande en funktion när det handlar om väldigt enkla och vanliga problem, säger Henrik Thorvinger.

Vad har ni för utmaningar på Telavox?

– Att hitta de där drivna och duktiga programmerarna som brinner för produkten de utvecklar. Både internt och externt vill alla typer av företag – inte bara företag som sysslar med it- och digitala produkter – bli mer digitala och använda appar. Det är en utmaning för alla branscher i stort i hela Sverige enligt min erfarenhet, säger Henrik Thorvinger.

16 januari 2018 Uppdaterad 16 maj 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Folk På Stan Telia Anonymdata

Telias data planerar samhället

17 mar 2021 digit

Telia använder anonymiserad data för samhällsplanering. Datan hjälper kommuner att bli mer hållbara och ger en koll på hur befolkningen följer restriktioner under pandemin. 

Mustasch 960640

AI mot cancer

8 dec 2020 digit

Lunds universitet undersöker om AI kan hjälpa till att diagnostisera prostatacancer. En sådan lösning skulle vara till stor hjälp, inte minst eftersom det råder brist på patologer, men det finns fortfarande utmaningar kvar att lösa. 

Oatly oat drink + shoes.jpg
podcast
ett samarbete med nutanix

En hyperkonvergerad havredryck

29 maj 2019 digit

Svenska Oatly har som mål att producera 100 miljoner liter om året på sin anläggning i Landskrona samtidigt som man är på gång att öppna nya verksamheter i Nederländerna och USA. För att expansionen ska gå så smidigt som möjligt har man valt hyperkonvergerade datacenter från Nutanix.

havre-i-vackert-ljus.jpg
video

Oatly växer med Cloud First

18 okt 2018 digit

25 år efter starten har Oatlys havrebaserade drycker och glass blivit en världssuccé. Nu är it-avdelningens stora utmaning att utveckla plattformar som stödjer en internationell organisation och samtidigt planera för IoT och big data.

rymdfarja-pa-vag-ut.jpg
video

Nord-Lock säkrar med Teams

11 okt 2018 digit

Med verksamhet i 17 länder och kunder bland några av världens mest utmanande industrier är smidiga samarbeten A och O för Nord-Lock Group. Med Dynamics 365 och Office 365 har molnet blivit koncernens nya huvudkontor.

iot-satsning-i-lund.jpg

Trampet av IoT

21 aug 2018 digit

Med SOM, Smarta Offentliga Miljöer, deltar Lund i Vinnovas stora satsning IoT Sverige, med målet att utveckla Internet of Things i offentliga miljöer. I september får till exempel stadens cyklister möjlighet att delta i projektet som skapar bättre underlag för trafikplanering och forskning.

oresundskraft-hoganas-hamn-960640.jpg
video

Så förändras Öresundskraft

15 aug 2018 digit

På Öresundskraft pågår resan från traditionell it-drift till att it-avdelningen blir ett med företaget. För att lyckas med förändringen krävs samverkan och mod att utmana och skrota lösningar som inte bidrar till utveckling.

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg
video

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

oresundsbron.jpg
video

3D och sensorer på väg till Danmark

4 jun 2018 digit

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.