Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Devops självklart för Telavox

Telavox är telefonitjänstföretaget som från start har jobbat agilt med utveckling. Med hjälp av programmet Atlassian har alla i kedjan koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 16 januari 2018 digit

bebis ligger på mage med headset och tittar in i skärmen på en laptop.jpg

– Vi vill utgå från programmerarens värld och när någonting står färdigt ska det vara lätt att sjösätta. Vi arbetar agilt och enligt devops-metoden och vill att alla medarbetare i kedjan ska ha nära kontakt så att ändringar kan göras så snabbt som möjligt, säger Henrik Thorvinger, produktutvecklare på det Malmöbaserade telekommunikationsföretaget Telavox.

Tidiga i app store

Telavox är ett företag som startade då ip-telefoni började växa fram i början av 2000-talet. Man arbetade utefter idéen att man borde kunna slå ihop ett företags växel med dess operatör, koppla ihop allting i ett moln, och sälja som en tjänst så att allt som har med telefoni att göra på så sätt hamnar under en och samma faktura.

Vattenfallsprincipen håller på att bli förlegad i vår bransch.

Henrik Thorvinger , produktutvecklare Telavox

– Vi hade lite flax där och då som startade precis när ip-telefoni blev hett samtidigt som bredbandsutbyggnaden var i full gång. När väl de smarta telefonerna kom var vi snabba med att komma in på app store. Med tiden har vi byggt in andra tjänster som att man kan chatta med varandra via appar, säger Henrik Thorvinger.

Efter att ha etablerat sig i Skandinavien tar man nu sikte mot Finland.

Agilt arbetssätt

Telavox har ända sedan starten arbetat utefter devisen att de ska äga upplevelsen av sin produkt och kunna förnya den snabbt när det krävs. Och detta möjliggörs just med hjälp av molntjänster och devops. 

– Vi behövde aldrig lära oss bli agila på samma sätt som redan etablerade större företag har fått göra. Som ett nystartat bolag inom it-branschen var det ganska naturligt för oss som att redan från början arbeta agilt. Vi får ett större ansvar och mandat över vår produkt och kan skeppa ut nya uppdateringar eller åtgärda problem snabbt och när det behövs, säger Henrik Thorvinger.

Atlassian, ett av världens största projektledningsprogram för mjukvara, gör det möjligt för alla i kedjan att alltid ha koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit i olika projekt.

– Tekniken har fått anpassa sig efter arbetssättet. Den traditionella vattenfallsprincipen där man arbetade fram en idé under ett år, byggde ihop den nästa år, testade det tredje året, och skeppade ut den fjärde håller på att bli förlegat i den här branschen. Dessutom blir arbetsveckan mer homogen eftersom man inte jobbar inför tunga releaser av tjänster eller uppdateringar på samma sätt; det blir ett mer kontinuerligt flöde, säger Henrik Thorvinger.

Telefonkontakt bäst-i-test

Ett av de nyaste erbjudandena Telavox har utvecklat är en liten funktion som kompletterar företagstelefonnumren du som företag har på din webbplats med öppettider, hur många som står i kö, och alternativ om du hellre vill bli uppringd när det finns någon operatör ledig.

Henrik Thorvinger_telavox.jpg

Henrik Thorvinger, produktutvecklare, Telavox

– Undersökningar som görs inom försäljning och kundrelationer visar fortsatt att affärer stängs bättre per telefon och att problem ofta löses snabbare telefonledes. Vi tror därför att det är en fälla att i för stor utsträckning söka peka sina kunder mot en textbaserad kontaktyta. Med det sagt så fyller ju chattar och liknande en funktion när det handlar om väldigt enkla och vanliga problem, säger Henrik Thorvinger.

Vad har ni för utmaningar på Telavox?

– Att hitta de där drivna och duktiga programmerarna som brinner för produkten de utvecklar. Både internt och externt vill alla typer av företag – inte bara företag som sysslar med it- och digitala produkter – bli mer digitala och använda appar. Det är en utmaning för alla branscher i stort i hela Sverige enligt min erfarenhet, säger Henrik Thorvinger.

Rekommenderad läsning

snip cloetta.JPG
video

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

kristianstad arena snip.JPG
video

Kristianstad Arena satsar på nytt nät

30 sep 2016 digit

Kristianstad Arena har börjat använda sig av ett nytt trådlöst nät med bredare kapacitet och där tillämpningarna ska öka betänkligt, men det finns fortfarande utmaningar kvar. 

malmöffWEBB.jpg
video

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

klockorrrWEBB.jpg
video

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

lastbilschaufför som sitter i hytten och tittar i sin vänstra backspegel.jpg

Chaufförernas bästa vän

30 jan 2018 digit

Effektivare jobb och mindre pappersarbete blev resultatet när HeidelbergCement utvecklade en egen app. Efter introduktionen i Sverige väntar Norge och Danmark och därefter står fler länder på tur.

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg
video

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

oresundsbron.jpg
video

3D och sensorer på väg till Danmark

4 jun 2018 digit

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

havre-i-vackert-ljus.jpg
video

Oatly växer med Cloud First

18 okt 2018 digit

25 år efter starten har Oatlys havrebaserade drycker och glass blivit en världssuccé. Nu är it-avdelningens stora utmaning att utveckla plattformar som stödjer en internationell organisation och samtidigt planera för IoT och big data.