Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Chaufförernas bästa vän

Effektivare jobb och mindre pappersarbete blev resultatet när byggmaterialkoncernen HeidelbergCement utvecklade en egen app. Efter introduktionen i Sverige väntar Norge och Danmark och därefter står fler länder på tur.

Text Tim Leffler Foto adobestock, heidelbergcement 30 januari 2018 digit

lastbilschaufför som sitter i hytten och tittar i sin vänstra backspegel.jpg

– Tidigare var chaufförerna tvungna att lämna in följesedlar på papper. Dessa skulle sedan skrivas in och det kunde ta ett par veckor innan informationen nått alla intressenter. Nu tar det istället några hundradels sekunder, säger Therése Hoc, projektledare inom byggmaterialkoncernen HeidelbergCement.

Intuitiv

Istället för att vänta tills all information har sparats på digital väg får nu både betongfabriken och kunderna, via appen, ett mejl när arbetet är genomfört och följesedeln är levererad.

Chaufförerna matar in all nödvändig information på en platta som de har med sig i bilen. Dessutom är plattformen för appen anpassad till företagets CRM-system och verksamheten slipper all pappershantering kring följesedlarna, vilket också ligger i linje med företagets miljömål.

– Det mest utmanande var att göra appen så intuitiv och lättanvänd som möjligt. När jag började här i april 2016 fanns ett underlag att utgå ifrån, och sedan dess har vi jobbat stenhårt i projektgruppen och med våra externa leverantörer för att arbeta fram ett bra gränssnitt, fortbilda vår personal och ta fram en lathund att lägga i varje betongbil. Överlag har lanseringen fungerat väldigt bra, säger Therése Hoc.

Ny mark utanför Sverige

Therése Hoc och hennes kollegor har arbetat i ett och ett halvt år med att utveckla appen. I Sverige blev de helt färdiga i slutet av förra året och nästa steg är att sjösätta den även i Danmark och Norge.

Digitala_följesedlar_appen.1PNG.JPG

HeidelbergCements följesedlar är numera digitala.

– Eftersom vi har verksamhet även i Norge och Danmark är det ett naturligt steg att lansera den även i våra grannländer. Längs med vägen har vi även inspirerat våra kollegor i Tyskland, Israel och på Island och hoppas på en digital framgång även där. Samtidigt som vi håller på att finkalibrera appen här i Sverige skissar vi på en följesedelsapp åt våra pumpmaskinister så att de ska få bättre överblick och planering av sin arbetsdag.

Vilka är era största utmaningar?

– Vi är ett globalt företag med runt 60 000 anställda och vi har inte alltid den flexibilitet som kan finnas hos mindre bolag. Branschen är ganska traditionell och man har gjort som man har brukat och koncentrerat sig på sin kärnverksamhet: att producera och leverera byggmaterial. Men jag märker att allt fler ser nyttan med att digitaliseras så det har börjat satsas en hel del nu, vilket är välkommet.

Rekommenderad läsning

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG snip cloetta.JPG video

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

Kristianstad Arena satsar på nytt nät

30 sep 2016 digit

kristianstad arena snip.JPG kristianstad arena snip.JPG kristianstad arena snip.JPG video

Kristianstad Arena har börjat använda sig av ett nytt trådlöst nät med bredare kapacitet och där tillämpningarna ska öka betänkligt, men det finns fortfarande utmaningar kvar. 

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

malmöffWEBB.jpg malmöffWEBB.jpg malmöffWEBB.jpg video

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

klockorrrWEBB.jpg klockorrrWEBB.jpg klockorrrWEBB.jpg video

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

train 960640.jpg train 960640.jpg train 960640.jpg video

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

ikeaWEBB3.jpg ikeaWEBB3.jpg ikeaWEBB3.jpg video

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Devops självklart för Telavox

16 jan 2018 digit

bebis ligger på mage med headset och tittar in i skärmen på en laptop.jpg bebis ligger på mage med headset och tittar in i skärmen på en laptop.jpg bebis ligger på mage med headset och tittar in i skärmen på en laptop.jpg

Telavox är telefonitjänstföretaget som från start har jobbat agilt med utveckling. Med hjälp av programmet Atlassian har alla i kedjan koll på vem som gör vad och hur långt man har kommit.

 

Norrskogs app gör Sveriges skog digital

10 feb 2017 digit

skog 960640.jpg skog 960640.jpg skog 960640.jpg

Nu kan Sveriges skogsägare ta med sig surfplattan ut i skogen och via geopositionering registrera varenda fallet träd, svampställe, vindfälle eller vad man nu vill. Och allt sker via Norrskogs nya app.